Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rördragning via kallvinden?  (läst 7605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goforit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Rördragning via kallvinden?
« skrivet: 27 september 2009, 15:53:51 »
Hej,
Som nybliven ägare till en Zibro SC-1235, så sitter jag och läser installationsmanualen.
Med anläggningen följer 4 meter slang med snabbkoppling.
Min ursprungliga tanke var att placera innerdelen centralt i huset, på en innervägg i hallen, och därifrån dra slangen uppåt (cirka 40 cm) och sedan ut via kallvinden (cirka 3 meter) till utedelen (som då kommer att sitta ostört på en gavel cirka 2,5 meter upp).

I manualen anges dock att anslutningsvägen från innerdelen bör luta minst 5° nedåt.
Är detta enbart för dräneringens skull?
Uppstår det något att dränera om anläggningen enbart används för uppvärmning?

Är det möjligt att installera som jag tänkt mig?
Någon som installerat med slang/rördragning via kallvinden?

Fler tips och ideér mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Zibro SC-1235 som komplement till vattenburen pelletsanläggning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2009, 16:17:19 »
Hej Goforit, och välkommen till forumet! Thumbsup  Det här med att det i manualen anges att anslutningsvägen från innerdelen bör luta minst 5° nedåt beror just på att dräneringsslangen måste ligga med fall utåt för att du skall kunna få en bra avrinning av vattnet när du kör pumpen i AC eller dry-läge (avfuktning), och denna avrinning sker då bara just när du kör
AC eller Dry-läge, och det kommer då alltså inget vatten alls när du kör pumpen i enbart värmeläge. :)
Sen så skulle jag väl vilja avråda dig helt ifrån att vare sig sätta pumpinnerdelen på en innervägg i huset och att dra installationsrör uppe på husvinden, detta eftersom en pumpinnerdel är avsedd att sättas på någon av ytterväggarna i huset. Det är klart mkt mer praktiskt både rent installationsmässigt och faktiskt även funktionsmässigt sett för pumpen, och bl.a kan man väl tänka på att det alltid blir varmt framför en pumpinnerdel samtidigt som det alltid blir kallt bakom densamma. ;) :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2009, 17:39:05 »
sen gäller det väll att göra en s.k. P-trap så oljan återförs till utedelen om man drar rören uppåt från innedelen.
inte så lätt att få till snyggt kanske...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2009, 18:06:41 »
Citera
detta eftersom en pumpinnerdel är avsedd att sättas på någon av ytterväggarna i huset
Citera
och faktiskt även funktionsmässigt sett för pumpen, och bl.a kan man väl tänka på att det alltid blir varmt framför en pumpinnerdel samtidigt som det alltid blir kallt bakom densamma

Det där ser jag fram emot att läsa argumenteringen för!
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Goforit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2009, 18:10:37 »
Hej Goforit, och välkommen till forumet! Thumbsup  Det här med att det i manualen anges att anslutningsvägen från innerdelen bör luta minst 5° nedåt beror just på att dräneringsslangen måste ligga med fall utåt för att du skall kunna få en bra avrinning av vattnet när du kör pumpen i AC eller dry-läge (avfuktning), och denna avrinning sker då bara just när du kör
AC eller Dry-läge, och det kommer då alltså inget vatten alls när du kör pumpen i enbart värmeläge. :)
Sen så skulle jag väl vilja avråda dig helt ifrån att vare sig sätta pumpinnerdelen på en innervägg i huset och att dra installationsrör uppe på husvinden, detta eftersom en pumpinnerdel är avsedd att sättas på någon av ytterväggarna i huset. Det är klart mkt mer praktiskt både rent installationsmässigt och faktiskt även funktionsmässigt sett för pumpen, och bl.a kan man väl tänka på att det alltid blir varmt framför en pumpinnerdel samtidigt som det alltid blir kallt bakom densamma. ;) :)

Mvh Raffen.  
Tack för välkomnandet

Hur skulle det skilja så mycket på inner- reps. ytterväggsmontage menar du?
Jag har svårt att hitta lämplig placering direkt via yttervägg. Innedelen är för stor för att kunna placeras ovanför dörr/fönsterparti, och någon annan lämplig yta finns inte.
Zibro SC-1235 som komplement till vattenburen pelletsanläggning.

Utloggad Goforit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2009, 18:12:27 »
sen gäller det väll att göra en s.k. P-trap så oljan återförs till utedelen om man drar rören uppåt från innedelen.
inte så lätt att få till snyggt kanske...
Snälla, beskriv och utveckla för en gröngöling..  :-\
Zibro SC-1235 som komplement till vattenburen pelletsanläggning.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2009, 18:24:18 »
P-trap är en fälla som oljan samlas i och sedan när det samlats tillräckligt mycket följer med gasen tillbaka till utedelen, kan liknas vid ett vattenlås, eller ett liggande P.
monteras om innedelen ligger lägre än utedelen.

någon härinne kanske vet vad som gäller för din värmepump, Panasonic klarar ett lyft på en meter utan P-trapp, men det är olika på alla märken.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2009, 18:26:30 »
Citera
detta eftersom en pumpinnerdel är avsedd att sättas på någon av ytterväggarna i huset
Citera
och faktiskt även funktionsmässigt sett för pumpen, och bl.a kan man väl tänka på att det alltid blir varmt framför en pumpinnerdel samtidigt som det alltid blir kallt bakom densamma
Det där ser jag fram emot att läsa argumenteringen för!

Hej Pricken!  Behövs det verkligen några argument här menar du?? Jag som bestämt trodde att texten talade för sig självt alltså?? Eller har du några egna och andra synpunkter på detta kanske Pricken?? ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa på
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #8 skrivet: 27 september 2009, 18:33:29 »
Hej Raffen!
Att det blir varmt framför innerdelen är väl själva tanken med värmepumpen. Men varför skulle det bli kallt bakom innerdelen?
Hus i Göteborg  2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter.  Total el ca:17000kWh/år.

2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år

Utloggad Goforit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #9 skrivet: 27 september 2009, 18:33:49 »
P-trap är en fälla som oljan samlas i och sedan när det samlats tillräckligt mycket följer med gasen tillbaka till utedelen, kan liknas vid ett vattenlås, eller ett liggande P.
monteras om innedelen ligger lägre än utedelen.

någon härinne kanske vet vad som gäller för din värmepump, Panasonic klarar ett lyft på en meter utan P-trapp, men det är olika på alla märken.
Okej, en sådan lär väl vara svår att få till med en färdigkopplad slang.

I installationsguiden så finns det beskrivet ett montage där utedelen står något ovanför innerdelen, men då är höjningen gjord på utsidan. Några avstånd finns inte angivna, men spontant av bilden så motsvarar det minst mina behövda 40 cm..
Skulle det ha någon betydelse var höjningen är gjord?
Zibro SC-1235 som komplement till vattenburen pelletsanläggning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #10 skrivet: 27 september 2009, 18:37:35 »
Tack för välkomnandet
Hur skulle det skilja så mycket på inner- reps. ytterväggsmontage menar du?
Jag har svårt att hitta lämplig placering direkt via yttervägg. Innedelen är för stor för att kunna placeras ovanför dörr/fönsterparti, och någon annan lämplig yta finns inte.

Hej Goforit!  Jo det är nämligen på det sättet att en pumpinnerdel är faktiskt avsedd att sitta på insidan av någon av husets ytterväggar med en placering där den då förhoppningsvis kan ge den bästa värmeavgivningen/värmespridningen till den övriga delen av huset, och utedelen placeras då lämpligen på utsidan utanför resp vägg som innerdelen sitter på.
Sen är ju faktiskt verkligheten just denna att en pumpinnerdel blåser ut varmluften framför innerdelen och framåt/utåt i huset, och då blir det normalt alltid kallt alt kallare bakom innerdelen, och om den då sitter på en yttervägg så märker man inte av detta fenomen alls nämligen. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 27 september 2009, 18:39:16 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #11 skrivet: 27 september 2009, 18:42:10 »
Aldrig hört talas om att det skulle bli kallt bakom innerdelen och hur skulle man märka av detta fenomen om innerdelen sitter på en innervägg men inte om den sitter på en yttervägg? Sc:,h
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #12 skrivet: 27 september 2009, 18:44:03 »
En luftvärmepump är INTE gjord för att sitta enbart på en yttervägg, var du placerar den saknar helt betydelse, förutsatt att du kan bli av med kondensvattent, du får absolut inte strunta i att dra ut en dräneringsslang då det är lätt hänt att värmepumpen ställs i fel driftsläge av dig, eller någon annan som pillar på fjärrkontrollen, och en vattenskada är då mer eller mindre oundviklig.

Att det skulle bli kallt på baksidan av innerdelen är ju bara trams, det blir inte kallare där än vad det är ovanför, eller under innerdelen.

Det minsta du bör göra är att dra ned en slang efter väggen och ha ett uppsamlingskärl synligt så du kan se om det börjar komma vatten.
Det finns speciella pumpar som man kan köpa, och som pumpar ut vattnet som bildas vid AC-drift.

Dessutom ,halva nöjet med en luftvärmepump är ju att du kan kyla huset de där få riktigt varma dagarna på sommarn.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #13 skrivet: 27 september 2009, 18:45:54 »

Okej, en sådan lär väl vara svår att få till med en färdigkopplad slang.

I installationsguiden så finns det beskrivet ett montage där utedelen står något ovanför innerdelen, men då är höjningen gjord på utsidan. Några avstånd finns inte angivna, men spontant av bilden så motsvarar det minst mina behövda 40 cm..
Skulle det ha någon betydelse var höjningen är gjord?
[/quote]

Naj, det spelar ingen roll var höjningen är gjord, är det inte ritad någon P-trapp vid höjningen så kanske det inte behövs.
Det kanske ändå är värt att kolla upp, värmepumpen lär inte hålla så länge om den spottar ur sig all olja
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Rördragning via kallvinden?
« Svar #14 skrivet: 27 september 2009, 18:48:42 »
Nog blir det kallare i de rum som är placerade bakom en innerdel som är monterad på en innervägg.
Tror inte det menades att väggen skulle bli kallare utan utrymmet bakom blir kallare/svårare att värma, dvs luften skall bromsas upp och vända tillbaks till rummen bakom innerdelen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!