Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #285 skrivet: 27 december 2009, 11:24:14 »
Men för vilka pengar? Gav 200' för crossfiren, och finns några stycken här uppe, och väldigt få svensksålda. 0-100km/h på 4.1 sekund, och Crossfiren är byggd på Mercedes, spärrad på 250km/h, men kör några 500-700mil/år, Annars är det soligt så åker jag moppe till jobbet, skönt och kul! Och drar 0.15liter/mil.

Vad gör Amg'n 0-100? Tycker det mest verkar vara en fet limpa.. :D

nej ut och skotta, kommit 40-50cm kräksnö.. Huvva!

Vad gör Amg'n 0-100? Tycker det mest verkar vara en fet l
 vet ej men nog gör de 500hk lite nytta vid start
 V-max = o spärrad knallar på till 300km
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #286 skrivet: 27 december 2009, 12:26:18 »
Kanske dags att köpa en Octavia med nya 1.6 TDI-motorn !?  I varje fall jag skulle kunna tänka mig en dylik ifall plånboken skulle tillåta det ...

Ska bli spännande att se om Octavia 1,6 dieseln verkligen drar så lite som det påstås (0,45 blandad). Om ett par veckor vet jag, även om det brukar ta ett tag för motorn att slita in sig. När jag provkörde indikerade displayen behov av högre växel hela tiden, vad tusan tänkte jag, ska den ha högre växel IGEN? Kör man med lätt gas så vill den ha 5:an redan i 60 km/h. Och sedan orkar den faktiskt dra iväg också. Den bara suger iväg på något mystiskt sätt.

105 hk dieseln får dra 1400 kg, vilket är mer än en lika tung Octavia med bensinmotor på 122 hk.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #287 skrivet: 27 december 2009, 12:44:17 »
Jasså? Är det 4.8sek? Tyckte läst 4.1sek, jo lätt att öka laddtryck på kompressorn, men räcker gott, är ingen racenisse..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #288 skrivet: 27 december 2009, 15:29:48 »
<Gano>Det lönar sig verkligen att hålla under 100km/h på Golfen och jag skulle tro att Octavian är likadan. Det var snöoväder före jul så det gick knappt att hålla över 70km/h på de knappa 3 milen hem från jobbet. Och då låg snitt förbrukningen på 0,39l/mil(då får man lägga till c:a 3cl/mil för att kompensera för mätarfel).
Octavian har väl dessutom nya commonrail-dieseln så den skall vara c:a 10% snålare än den pumpe-düse-diesel som sitter i min Golf...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #289 skrivet: 27 december 2009, 15:38:08 »
<Gano>Det lönar sig verkligen att hålla under 100km/h på Golfen och jag skulle tro att Octavian är likadan. Det var snöoväder före jul så det gick knappt att hålla över 70km/h på de knappa 3 milen hem från jobbet. Och då låg snitt förbrukningen på 0,39l/mil(då får man lägga till c:a 3cl/mil för att kompensera för mätarfel).
Octavian har väl dessutom nya commonrail-dieseln så den skall vara c:a 10% snålare än den pumpe-düse-diesel som sitter i min Golf...


commonrail-dieseln brukar vara sparsam om man snål-kör
men börjar man belasta den rejält
så hinkar den i sig mer än gammel dieseln
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #290 skrivet: 27 december 2009, 18:47:52 »
Pumpedüse-dieseln, som jag har, är bra på att hinka i sig också om jag hänger på ett fullastat 1400kg-släp. Då ökar förbrukningen med närmare 40%.
Så om commonrail-dieseln är värre än det så är man ju glad att man hann köpa den sista pumpedüse-Golfen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #291 skrivet: 27 december 2009, 19:50:43 »
Hej

Nej jag tror inte att commonrail är sämre på någon punkt än en pumpdiesel. Trycket blir högre vilket ger bättre "spraydimma". Dessutom gör den minskade slagvolymen (från 1,9 till 1,6) att motorns inre friktion minskas och fyllnadsgraden i cylindern ökar, vilket också gör sitt till. Man ser att bilfabrikanterna nu smyger ner med slagvolymen även på bensinare av samma skäl.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #292 skrivet: 27 december 2009, 21:00:18 »
pumpe dysen är den värsta förbrukarn inom vag bilarna. Men de går fruktansvärt bra. Det var därför vw gick i från dom pga förbrukningen har jag läst nån stans
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #293 skrivet: 28 december 2009, 09:28:15 »
0,46l/mil är väl inte så dåligt för en pumpedüse i en kombi-bil som väger över 1,5ton...?
Men common-railen är förhoppningsvis då ännu bättre. Den skall vad jag hört vara billigare att tillverka i alla fall...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #294 skrivet: 28 december 2009, 13:08:31 »
min passat tdi 130 är näst intill omöjlig att få ner under 0.6,  huvuddunk snittet ligger nästan alltid tunt 0.65-0.67. Många jag pratat med, ligger på samma förb på 130hk modellen i alla fall
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #295 skrivet: 28 december 2009, 15:57:40 »
Hur jobbar denna pumpe dysse dieseln?

Commonrail är väl som på en vanlig bensinbil? En "rail" som matar spridarna som är elektroniska, och högt tryck, 1800-2000bar i spridaren.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #296 skrivet: 28 december 2009, 17:04:28 »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #297 skrivet: 28 december 2009, 19:07:51 »
Pumpedüse-tekniken arbetar med mycket högre tryck än Common-rail, men PD är förmodligen dyrare eftersom det sitter en pumpinjektor per cylinder.

Här är VAG:s beskrivning av pumpedüse-tekniken...
http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/i_fokus/innovation/vw-ordbok/Pumpe-Duse_Pump-Injektor_Hogtrycks-insprutning.index.html
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #298 skrivet: 28 december 2009, 22:43:04 »
Jag trodde att common rail jobbade med högre tryck än enhetsinjektorer, men så är inte fallet.  :-[

Man jobbar tydligen med flera insprutningspulser i varje förbränningstakt, vilket ger bättre förbränning och mjukare gång. Man lär sig nåt varje dag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #299 skrivet: 28 december 2009, 23:15:58 »
vad tror ni om 4wd el bil 270 hk 550 nm ?
kör normal körning med värme eller ac på ca 40 mil på 1 laddning.
ser ut som en focus med all utrustning som standard. batterierna klarar ca 80 000 mil innan dom är slut.

blir det ström avbrott finnes el utag på bilen för att leverera ström till huset Thumbsup.
kommer att kosta ca 200 000 till kund.

finnes även som hybrid typ en golf  10 mil på en laddning sedan drar bensin motorn igång. 167 000 .

batterierna 200 ah styck a 5 kg. ingen syra eller annat trams !! bara järn  Thumbsup.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!