Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn på saken
SV: Miljöbil ?
« Svar #105 skrivet: 08 oktober 2009, 11:35:10 »

Fy för miljönissar.  ::) Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov!  >:D  ;D

Då ska du väl inte engagera dig i värmepumpar   Sc:,h  Oljepannor borde vara din grej  ;D
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #106 skrivet: 08 oktober 2009, 11:57:44 »

Fy för miljönissar.  ::) Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov!  >:D  ;D

Då ska du väl inte engagera dig i värmepumpar   Sc:,h  Oljepannor borde vara din grej  ;D


Visst ja...  ;D ... man kan väl säga att värmepumpen är för att tillfredställa min "snål ove" sida. Bara pengar! Om olja vore billigt så varför inte  a:gl
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3641
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #107 skrivet: 08 oktober 2009, 12:55:30 »

Fy för miljönissar.  ::) Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov!  >:D  ;D

Då ska du väl inte engagera dig i värmepumpar   Sc:,h  Oljepannor borde vara din grej  ;D


Visst ja...  ;D ... man kan väl säga att värmepumpen är för att tillfredställa min "snål ove" sida. Bara pengar! Om olja vore billigt så varför inte  a:gl
Så då menar du att du säljer dina principer för lite pengar???  Fy skäms...  stå upp för dina principer och kosta på dig lite olja eller kol....  ;)

Hur blev du blåst av Wetterstrand då?  Sa hon nej i sista sekund?  Eller menar du att du blev blåst...?

« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 12:57:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #108 skrivet: 08 oktober 2009, 13:22:02 »
Tur man åker V8 hela sommaren då..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #109 skrivet: 08 oktober 2009, 13:47:55 »

Hur blev du blåst av Wetterstrand då?  Sa hon nej i sista sekund?  Eller menar du att du blev blåst...?


Vi liksom gick i parallell klass på högstadiet .... a:gl. Först trodde jag att hon log åt mina dåliga insatser på tyskalektionerna ....  :D  Förbaskat trevlig tjej föresten. Bäst på allt ... har för mig att hon bara hade femmor. Men tyvärr redan på den tiden miljöpartist. Visst kunde man ana.

« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 13:54:18 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #110 skrivet: 08 oktober 2009, 13:51:37 »
Men frågan är, en varm Etanolmotor? Motorvärmare användsvintertid..

/A.

Har valt till motorvärmare på alla mina bilar men aldrig använt dem. Glömmer hela tiden bort dem.

Ja och det är synd för hos alla förbränningsmotorer sänker det utsläppen rejält de första km, utsläppen under en resa på 6 km minskar med 50–80 procent om motorvärmare används. Med motorvärmare sparar man dessutom bränsle M upp till 1 dl bränsle varje gång man kör, det blir mindre slitage på motorn och motoroljan förorenas mindre och  håller då i princip också för längre bytes intervaller. Bränsleförbrukningsbesparningen gör att i en genomsnittlig bensinbil det (trots motorvärmarens extra elförbrukningen) redan blir ekonomiskt vid motortemperaturer under +10°C  se t ex vägverket
 
Det vore naturligt mkt bättre om alla bilar standard skulle utrustas med motorvärmare och att alla dessutom skulle använda den när det är under 10 grader men så är det inte. Det kanske vore en ide om biltillverkarna utökade AC-ns funktion så att den skulle kunna användas omvänd som en "luft/motorvärmepump", men temperaturskillnaden skulle kanske bli för stora för att göra det lönsamt?

Har man etanol i tanken glömmer man inte bort att använda motorvärmaren lika ostraffad som med bensin eller andra bränslen eftersom bilen då blir påtaglig mera svårstartad och tjurig under de första kms när det är -7 grader. Man märker helt enkelt att bränslet inte förbränns fullständigt, vilket också är orsaken till de jämförelsevis höga utsläppen av oförbränd bränsle då.
 
Citera
I det finländska laboratoriet, som är en opartisk expertorganisation och utför forsknings- och utvecklingsarbete, mätte vi utsläppen för bensin respektive E85 vid två olika temperaturer: 23 plusgrader och vid minus sju grader. När det gäller start vid plus 23 grader är skillnaderna mellan E85 och bensin är marginella. Men sänker vi temperaturen till minus sju grader händer det saker.
I den totala körcykeln får vi fram följande siffror:
- CO-utsläppen höjs 2,6 gånger.
- HC-utsläppen höjs 7 gånger.
- Aldehydutsläppen höjs 24 gånger

Skulle man jämförd utsläppen av en kall motor som startas på bensin med de från en motor som har använd motorvärmare och har E85 i tanken skulle resultaten blivit de omvända. Eftersom samtliga etanolbilar i motsats till "vanliga" bilar är standard utrustade motorvärmare och att antagandet att den i praktiken också används i mkt större utsträckning än i andra bilar är det inte en orimligt att dra slutsatsen att det i praktiken inte är så "illa" som de ser ut om man läser ovanstående resultat.

Det finns tyvärr ännu inga gränsvärderna anpassade till utsläppen från etanolbilar, det hade varit mkt bättre eftersom man de gränsvärden anpassade för bensinbilar (i EURO iV är det t ex max 0,1 gr kolväten/km) är baserade till bensinens  HC utsläppens skadlighet, medan HC utsläppen från E85 vid kallstart till 90% består av sprit enligt de mätningar AVL-NTC har gjort.
7 gånger så höga HC utsläpp blir då i praktiken inte mera "vanliga" HC utsläpp, (7x 10% = 70%) resten mindre än 1 gr /km är sprit  (7x 90% x 0,1 gr/km).

Aldehyder är en grupp kolväten med en karbonylgrupp -CHO de uppstår vid ofulsändig förbränning av kolväten. De 24 ggr högre mängd aldehyder ingår alltså i den totala mängd uppmätt HC i utsläppen.
Från etanol CH3-CH2-OH bildas det acetaldehyde/etanal enligt formeln
2 CH3-CH2-OH (etanol) + O2 -> 2 CH3-CHO (acetaldehyd) +  2 H20
ökningen av aldehydutsläppen består alltså av acetaldehyd.

Acetaldehyd uppstår även vid nedbrytning av alkohol i levern och i magsäcken när man dricker alcohol och är en av ursaken till att man kan må illa dagen efter om man druckit för mycket http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_forhindrar_man_baksmalla.htm
Enligt WHO ingår det i gruppen 2b som möjligen kan vara cancerframkallande http://monographs.iarc.fr/ENG/Classification/crthgr02b.php  Alltså påstå att det är helt ofarligt kan vi inte säga men i samma grupp ingår även kaffe, som nog många dricker trots allt.

Metanol (CH2-OH) och metan dvs bio och naturgas (CH4) har en kolatom och av det bildas det i stället det betydligt farligare formaldehyde enligt formeln
2 CH2-OH (metanol) + 02 -> CH2O  + H2O respektive
CH4 (metanol) + 02 -> CH2O  + H2O

Formaldehyd CH2O är enligt WHO ingår de i gruppen ämnen som är bevisat cancerframkallande för mäniskor
http://monographs.iarc.fr/ENG/Classification/crthgr01.php

Största hälsorisken för mäniskor vad gäller aldehyder och då främst formaldehyd är ändå inomhuslufen där  halterna från pga byggmaterial (och tidigare även pga rökning) kan bli många gånger högre än vad den någosyn blir utomhus, eftersom formaldehyd och acetaldehyd ganska snabbt bryts ner till myr- repektive ättiksyra former de ingen större fara för miljön heller.

Det finns alltså fortfarande ingen grund för påståenden om att etanolbilar skulle släppa ut mer tusen gånger mera cancerframkallande ämnen vid kallstart vintertid. Jag misstänker att dubbdäcken är en betydligt större orsak till hälsofarliga ämnen i luften i tätort än vad kallstarten orsakar, men man kan i varje fall inte dra några slutsatser över etanolbilars effekt på folkhälsan i tätort jämförd med vad andra bilars utsläpp ställer till med vilket också påpekas längre ner i artikeln i Auto motor och sport:

Citera
Men innan vi avrättar E85 som bränsle måste vi notera att det finns de som hävdar att våra beprövade bensinbilar innehåller mängder av hälsofarliga utsläpp, som inte regleras av de regelverk som finns.
Bensen, 1,3 butadien och polycykliska aromatiska föreningar uppges vara mycket farligare än de aldehyder som kommer från E85-bilar. Nivån av formaldehyder från moderna dieselbilar påstås också vara i samma nivå som för E85-bilar vid kallstart.

Och då har de alltså inte ens tagit hänsyn till att motorvärmaren oftare används hos etanolbilar.

/Aryan

PS att det är bäst att låta bilen stå och gå, cykla eller använda kollektivtrafiken är givetvis det allra bästa. Särskild för de många korta sträckor under en mil som många "missbrukar" bilen till är cykeln ett mkt bra alternativ. Om man inte orkar det är en cyckel med elhjälpmotor en fantastisk bra lösning, man cyklar då alltid med medvind i 20 km/t kommer oftast fram snabbare än kollektivtrafiken (och bil när det är rusning) och energiförbrukning är extremt låg.
För egen del "storhandlar" jag med cykel och en kärra efter cykeln som jag byggde av sånt som jag ändå redan hade. Det fungerar utmärkt och miljön och jag mår mycket bra av det så för mig är det en idealisk lösning, men det är inte så att det skulle passa alla.

Bilen är helt enkelt överlägset för vissa transporter och det är inte heller så många som kan/vill avstå från bilen helt o hållet. Själv älskar jag också att köra bil så jag förstår mycket väll att det är en utopi att tro i ett bilfritt samhälle som vissa gör, jag  tror  att man kan komma betydligt längre genom att t ex propagera för att folk ska bygga om sin bensinbil till en etanolbil, och när de köper en ny bil hoppas jag så klart att de från börja köper en etanolbil, eller biogas eller elbil om det passar bättre.


Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3641
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #111 skrivet: 08 oktober 2009, 14:31:53 »
Jag har varit inne på elbil tidigare...  den första bilen jag provkörde när jag skulle skaffa bil första gången var en Renault Clio El.  Bilia stod för provkörningen där jag skulle köra hem, ha den över natten och provladda och komma tillbaka med den nästa dag.  Jag kom väl ungefär 2 km från Bilia så började den tröttna och det började bildas en lång kö bakom mig...  innan sista elektronen från batteriet hade passerat fick jag in den på en parkering, sedan var det bara att ringa bärgare och promenera någon kilometer till närmaste busshållplats.  Min fru var med under provkörningen, så efter det så blev det aldrig något tal om någon elbil mer...

Läste sedan i våras att de skulle börja tillverka en elbil i Göteborgs-området byggd på ett Fiat-chassi.  Skrev till tillverkaren och hörde mig för om pris och hur den skulle säljas.  Fick aldrig något svar.  Det verkar som om de inte bryr sig om intresserade privatpersoner utan enbart satsar på kommunala bilpooler och liknande.  Kanske inte förvånande för såg sedan att den skulle ligga på knappt 400,000:-, för en liten Fiat 500.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #112 skrivet: 08 oktober 2009, 15:15:04 »
Vilken nytta för miljön gör en bil för 400000kr?

Det duger inte att en eller två har en sådan utan flertalet! Andrahandsvärdet måste sedan vara ok.
Det är väl igentligen här problemet ligger. De stora tillverkarna är inte intresserade av annat än det som ger största avkastning.
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 15:25:48 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #113 skrivet: 08 oktober 2009, 15:34:36 »
Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #114 skrivet: 08 oktober 2009, 16:04:03 »
Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än

/A.

Varför skulle värmen vara kass, det är väl bara installera en webasto?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #115 skrivet: 08 oktober 2009, 17:28:33 »
Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än

/A.

Varför skulle värmen vara kass, det är väl bara installera en webasto?

En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 17:30:07 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #116 skrivet: 08 oktober 2009, 17:29:50 »
luft värme pump   !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #117 skrivet: 09 oktober 2009, 08:12:11 »
Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än

/A.

Varför skulle värmen vara kass, det är väl bara installera en webasto?

En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?

Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?
Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
Verkninggraden och driftskostnaden är ju ändå i stort sett samma som för ett elelement.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3641
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #118 skrivet: 09 oktober 2009, 09:54:23 »
En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?
Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?
Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
Ja, vad bra...  sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...  ::) ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #119 skrivet: 09 oktober 2009, 10:18:51 »
En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?
Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?
Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
Ja, vad bra...  sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...  ::) ;D
Iså fall har du ju byggt en hybrid och har du effektiva grejer kan det ju funka bra men bättre vore kanske att köpa en sån direkt istället.
Däremot för att vara något seriös så känns det idiotiskt  att med dagens batteriteknik och priser även använda dessa för värme när kapaciteten är som sämst under vintern.
En dieselvärmare har hög verkningsgrad och är i sammanhanget inte speciellt dyr, driftskostnaden densamma.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!