0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fy för miljönissar. Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov!
Citat från: MGKea skrivet 08 oktober 2009, 10:30:55Fy för miljönissar. Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov! Då ska du väl inte engagera dig i värmepumpar Oljepannor borde vara din grej
Citat från: swepri skrivet 08 oktober 2009, 11:35:10Citat från: MGKea skrivet 08 oktober 2009, 10:30:55Fy för miljönissar. Blev blåst av Wetterstrand mellan 9:an och gymnasiet. Sedan dess miljöbov! Då ska du väl inte engagera dig i värmepumpar Oljepannor borde vara din grej Visst ja... ... man kan väl säga att värmepumpen är för att tillfredställa min "snål ove" sida. Bara pengar! Om olja vore billigt så varför inte
Hur blev du blåst av Wetterstrand då? Sa hon nej i sista sekund? Eller menar du att du blev blåst...?
Citat från: Apan skrivet 08 oktober 2009, 08:24:09Men frågan är, en varm Etanolmotor? Motorvärmare användsvintertid../A.Har valt till motorvärmare på alla mina bilar men aldrig använt dem. Glömmer hela tiden bort dem.
Men frågan är, en varm Etanolmotor? Motorvärmare användsvintertid../A.
I det finländska laboratoriet, som är en opartisk expertorganisation och utför forsknings- och utvecklingsarbete, mätte vi utsläppen för bensin respektive E85 vid två olika temperaturer: 23 plusgrader och vid minus sju grader. När det gäller start vid plus 23 grader är skillnaderna mellan E85 och bensin är marginella. Men sänker vi temperaturen till minus sju grader händer det saker.I den totala körcykeln får vi fram följande siffror:- CO-utsläppen höjs 2,6 gånger.- HC-utsläppen höjs 7 gånger.- Aldehydutsläppen höjs 24 gånger
Men innan vi avrättar E85 som bränsle måste vi notera att det finns de som hävdar att våra beprövade bensinbilar innehåller mängder av hälsofarliga utsläpp, som inte regleras av de regelverk som finns. Bensen, 1,3 butadien och polycykliska aromatiska föreningar uppges vara mycket farligare än de aldehyder som kommer från E85-bilar. Nivån av formaldehyder från moderna dieselbilar påstås också vara i samma nivå som för E85-bilar vid kallstart.
Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än/A.
Citat från: Apan skrivet 08 oktober 2009, 15:34:36Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än/A.Varför skulle värmen vara kass, det är väl bara installera en webasto?
Citat från: Ville Vessla skrivet 08 oktober 2009, 16:04:03Citat från: Apan skrivet 08 oktober 2009, 15:34:36Aryan, skitsnack! Vi hade tyvärr en Focus Etanolbil 2009´a, den startade med Etanol i tanken utan motorvärmare -31 gr kallt i fjällstugan! Jag skulle klart vara sugen på en elbil, till och från jobbet, men värmen lär vara kass och dra mycket ström vintertid, och priset gör det ej värt..än/A.Varför skulle värmen vara kass, det är väl bara installera en webasto?En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?
Citat från: Lmf skrivet 08 oktober 2009, 17:28:33En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?
Citat från: Ville Vessla skrivet 09 oktober 2009, 08:12:11Citat från: Lmf skrivet 08 oktober 2009, 17:28:33En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,Ja, vad bra... sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...