0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessutom lovar vi att investera i en snabb etablering av billigare, och upp till 90% renare E85.
St1 framställer världens renaste bioetanolSt1:s etanolproduktionsprocess ökar knappt alls koldioxidutsläppen. Etanolix®-metoden producerar världens renaste etanol med beaktande av de totala livscykelutsläppen eftersom* vi använder avfall som råvara* vi använder förnybar energi för att producera den värme som processen behöver * vår decentraliserade produktion minskar behovet av bland annat råvarutransporterEtanolix® bäst vad gäller livscykelutsläppSource: WSP-report 2006kgoe = kilogram oil equivalent 41,868 MJ/kg (EtOH 26,9 MJ/kg)References:1)WSP Report 20062)BioScience 55/7 20053)BioScience 55/7 20054)Neste Oil5)Concave, Shell, WTW 2004 6)BioScience 55/7 2005 7)Concawe/ Eucar WTW 2004
Citat från: Mike skrivet 06 oktober 2009, 21:42:44Skit samma hur etanolen produceras jag anser att det största problemen är de enormt höga avgasutsläppen vintertid!I Brasilien är Etanol jättebra i Sverige inte alls bra så enkelt är det.Pga etanolbilens avgaser innehåller mera vatten och har lägre temperatur så ser man mera vattenånga vintertid men de är inte mera giftiga för det. Under den korta tiden innan katalysatorn tänds är mängden oförbrända kolväten visserligen större än vid en bensinbil, men dessa består till mer än 80% ur etanol, ungefär lika "farlig" som spolarvätska, ende oförbrända kolväten som en bensinbil släpper ut ä då betydligt giftigare. Dessutom är man med etanolbil betydligt mera motiverad att använda motorvärmare (som alla etanolbilar standard är utrustade med) för att underlätta kallstarten vilket motverkar kallstartsutsläppen ytterliga. Det är nog ingen tillfällighet att the American Lung Association rekommenderar etanol före bensin och dieselhttp://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=36084http://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=36084Using E85 instead of petroleum-based fuels can reduce ozone-forming tailpipe and evaporative emissions as well as lifecycle emissions of air toxics and greenhouse gases. Gasoline contains compounds such as benzene, toluene, and xylene. Using E85 instead of gasoline can prevent release of these toxic chemicals into our environment. On a fuel lifecycle basis, today's E85 produced from corn can reduce carbon dioxide (CO2) emissions, our "carbon footprint," by 20% to 30%. CO2 is a primary contributor to global climate change.Citat från: Mike skrivet 06 oktober 2009, 21:42:44Hoppas på Gas och laddhybrid i kombination det vore kanon!Ja eller en etanol-laddhybrid, det blir nog billigare och lättare (i alla bemärkelsen) i en bil med bränsletank + gastank + batterier blir det lite trångt .../Aryan
Skit samma hur etanolen produceras jag anser att det största problemen är de enormt höga avgasutsläppen vintertid!I Brasilien är Etanol jättebra i Sverige inte alls bra så enkelt är det.
Hoppas på Gas och laddhybrid i kombination det vore kanon!
Och här har du helt fel vilket bevisats felera gånger i tråden redan! Det är upp till flera 100ggr högre utsläpp av cancerogena ämnen från en etanolbil vintertid mot bensinbilen, detta är uppmätt på minst tre fristående labb.
Det är faktiskt helt sant att Etanolbilar borde förbjudas vintertid eftersom de släpper ut gigantiska mängder aldehyder av olika slag.I stadskärnor är de rent farliga.Och nivåerna är uppemot 1000ggr högre än för bensinbilar men etanolbilar behöver inte avgastestas med etanlo i tanken!Detta är testat i två olika laboratorier i sverige och finland samt publicerat i flera tidningar.
Data collected from 1998 to 2001 clearly show that formaldehyde levels in ambient air of the city of Rio de Janeiro increased in 2001 (Corrêa et al., 2003, Atmospheric Environment 37, 23–29). In order to continue this study, samples were collected at the same site in the period from 2001 to 2002. In this work, we present the observed trends for formaldehyde and acetaldehyde levels from 1998 to 2002. Mean formaldehyde levels increased from 20 ppb in 1998 to 80 ppb in 2002, while acetaldehyde concentrations remained nearly unchanged. The formaldehyde/acetaldehyde ratio increased from 1.0 to 4.5 in the same period of time. These results may be explained by the increasing use of compressed natural gas by the vehicular fleet, in substitution of ethanol and gasohol (a mixture of gasoline and ethanol, 24% v/v). In order to confirm this hypothesis, some experiments were carried out to estimate the formaldehyde and acetaldehyde emissions from 20 automobiles powered by natural gas. The results showed a mean formaldehyde/acetaldehyde emission ratio of 3.42 for natural gas-fueled vehicles and of 0.24 when the same vehicles are fueled with gasohol. These high levels of formaldehyde may be attributed to the incomplete combustion of methane (80–90% of the natural gas) that is catalytically converted to formaldehyde in the exhaust pipe.
Men frågan är, en varm Etanolmotor? Motorvärmare användsvintertid../A.