Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134077 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #15 skrivet: 28 september 2009, 08:32:03 »
Prius måste köras "rätt" för att fungera optimalt, motorbromsa för att ladda batterierna, och är inte så snåla som 0.44 vid normal körning, hade vart optimalt med en supersnål diesel och laddhybrid, och volvos dieselar är supersnåla, läste på vibilägares hemsida, eller om det var Aftonbladet, att V70 med 1.6 diesel gick snålare än angivet! en bra bit under 0.5liter/mil.

Bmw är överbetalda! Ingen höjdarkvalitet, samt denna antika drivning på bakhjulen! Och stora yttermått men små innermått, vem vänder en lång 6 cylindrig motor på längden??
Men snygga bilar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #16 skrivet: 28 september 2009, 08:54:08 »
Prius måste köras "rätt" för att fungera optimalt, motorbromsa för att ladda batterierna, och är inte så snåla som 0.44 vid normal körning, hade vart optimalt med en supersnål diesel och laddhybrid, och volvos dieselar är supersnåla, läste på vibilägares hemsida, eller om det var Aftonbladet, att V70 med 1.6 diesel gick snålare än angivet! en bra bit under 0.5liter/mil.

Bmw är överbetalda! Ingen höjdarkvalitet, samt denna antika drivning på bakhjulen! Och stora yttermått men små innermått, vem vänder en lång 6 cylindrig motor på längden??
Men snygga bilar..

/A.

Visste inte att det fanns en V70 med 1,6 diesel.....

BMW 330d  Thumbsup
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #17 skrivet: 28 september 2009, 09:47:00 »
Vår nya Golf-VI (1.4 TSI, 122 hk, bensin), vilken inte är en miljöbil (144 g CO2/km), klarar sig runt 0,50l/mil landsväg.

Får dra 1300kg.

Hade hoppats att VW skulle kommit med sin Golf dieselhybrid som de presenterade för två år sedan, men kunde inte vänta längre  ^-^
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #18 skrivet: 28 september 2009, 10:22:34 »
En sak som man talar tyst om när det gäller biogasdrivna miljöbilar är utsläppen av oförbränt metan, som ju är flera hundra gånger mer effektiv som växthusgas som koldioxiden är. Jag är inte säker på hur regelverket är nu, men för några år sedan fanns det inga gränsvärden alls för personbilars metanutsläpp. Kolväteutsläppen mäts av någon anledning exklusive metan (NMHC = non methane hydrocarbons). För tunga fordon som drivs på biogas finns det dock ett gränsvärde för metan, men det är så högt satt att t ex en biogasdriven buss som ligger i närheten av gränsvärdet ändå ger lika stor klimatpåverkan som om den hade körts på fossil dieselolja.

Alla fordon med dieselmotor har problem med höga kväveoxid (NOx)-utsläpp, och av någon anledning är gränsvärdena satta så att personbilar med dieselmotor får släppa ut 8 gånger så mycket NOx som en motsvarande bil som drivs på t ex bensin eller E85. Och kväveoxiderna är ju också klimatpåverkande...

De minst klimatpåverkande personbilarna på marknaden idag är nog ändå bensin/etanol-flexifuelbilar - under förutsättning att de verkligen körs på E85 och att etanolandelen i bränslet är producerad under någotsånär bra förhållanden. De flesta mackkedjor i Sverige (men inte alla, någon av dem bryr sig inte) kräver numera någon form av certifiering av sina etanolleverantörer.

Jag har ingen erfarenhet av nuvarande Priusgenerationer, men provkörde ett tidigt Prius-exemplar en gång i tiden. Den är säkert en utmärkt stadsbil men de stora svagheterna är just att den inte får dra släpvagn, att den inte finns som kombi och inte minst att man verkar ha snålat bort all dämpmassa i golvet. Åker man Prius på grusväg så låter det som om man åker genom en hagelsvärm...
Till de positiva sakerna med Prius kan dock räknas att bensinmotorn i de flesta generationer av Prius tycks gå utmärkt på E85 utan konvertering. Det är uppenbarligen en flexifuelmotor, men Toyota har av någon anledning bestämt sig för att marknadsföra den som enbart bensindriven.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #19 skrivet: 28 september 2009, 11:05:00 »
Njae...  Metangas bildas ju naturligt och när man tar vara på metangasen och förbränner den största delen av det i ett fordon, så destrueras ju en stor mängd av dem potenta växthusgasen istället för att släppas direkt ut i naturen.  Det kan hända att inte all biogas som produceras skulle ha släppts ut i luften annars, men en stor del av den hade ju gjort det i gödselhögar, tippar och annat avfall.

Så totalt sett, även om man bortser att metangasen gör nytta som fordonsbränsle, så gör biogasproduktionen under kontrollerade former där den omhändertas istället för att gå rätt ut i luften i okontrollerade gödselhögar osv att utsläppet av metan till luften MINSKAR tack vare fordonsbränsletillverkningen.  DESSUTOM så minskas alltså mängden annat bränsle som behövs, då metangasen som utvinns används som fordonsbränsle.

Om vi skulle anta att man kunde tillverka en bil som drevs på koldioxid.  Man tar en stor "dammsugare" som suger i sig koldioxid ur luften och pumpar in den i fordon som bränsle.  Sedan använder fordonet denna koldioxid och "oskadliggör" 98% av koldioxiden men släpper ut 2% av den till luften igen.  Skulle du se det som att koldioxid-fordonet tillför 2% koldioxid till luften istället för att den avlägsnar 98%?

När det gäller E85 som bränsle, så tror jag inte alls på att det skulle vara så miljövänligt.  Det är bara bönderna som har lobbat för detta bränsle då de har en framtidsmarknad där.  Regnskogar i sydamerika skövlas för att tillverka etanol som fraktas i stora tankfartyg till Sverige.  Jaja, jag vet att E85-förespråkarna påstår att regnskogen inte skövlas för sprit-odlingar...  Men det är bara för att de ser så kortsynt.  De vanliga traditionella jordbruksmarkerna trängs undan för sprit-tillverkning och regnskogen skövlas för att bereda plats för ny jordbruksmark.  Detta använder sprit-förespråkarna för att påstå att det inte är deras fel att regnskogen skövlas.  Sedan säger de i nästa andetag att det förresten inte gör något om regnskogen skövlas, för den gör ändå ingen nytta ur kimatsynpunkt.  Som ketchup på moset så drivs de globala matpriserna upp så att 3:e världen får svårt att försörja sig.

« Senast ändrad: 28 september 2009, 11:25:41 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #20 skrivet: 28 september 2009, 11:09:57 »
Vem tankar E85 i sin E85-bil?

Ärligt talat befarar jag att merparten skiter i miljön. Ören och kronor går först.

/Magnus
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #21 skrivet: 28 september 2009, 11:12:16 »
.... Metangas ....

Detta drivmedel fungerar bäst i kollektivtrafiken. Bökig lösning för vanligt folk.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #22 skrivet: 28 september 2009, 11:14:50 »
.... Metangas ....
Detta drivmedel fungerar bäst i kollektivtrafiken. Bökig lösning för vanligt folk.
Varför bökigt?  Man får tanka 3ggr oftare men för övrigt ser jag ingen skillnad.  Under förutsättning att man har tankställe i närheten förstås.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #23 skrivet: 28 september 2009, 11:25:03 »
.... Metangas ....
Detta drivmedel fungerar bäst i kollektivtrafiken. Bökig lösning för vanligt folk.
Varför bökigt?  Man får tanka 3ggr oftare men för övrigt ser jag ingen skillnad.  Under förutsättning att man har tankställe i närheten förstås.



Man kan nästan lista alla gaspumpar på en hand ...  ;D

Miljövänligt? ... tanka ... åka ett ärende ... åka tanka ... åka två ärenden .... åka tanka ...
« Senast ändrad: 28 september 2009, 11:32:50 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #24 skrivet: 28 september 2009, 11:36:35 »
http://www.fordonsgas.se/Lib/Tank/Download/GetStationList_filetype-csv_.ashx

Varsågod, scanna din hand när du har gjort det och lägg upp bilden här!

Som sagt, har du en gasmack i närheten så spelar det ju ingen större roll hur många gaspumpar det finns för övrigt.  Huvudsaken är att du lätt kan tanka.  Skulle du vilja åka långt någonstans där det inte finns gasmack så kan du ju köra den gången på bensin istället.  De flesta privatresor görs ju i närområdet och inte 10 mil därifrån.

Du överdriver något kopiöst.  Du kommer 20-30 mil på en tankning (beroende på bilmodell).  Om du åker 30 mil för en liten shoppingtur och sedan 30 mil igen för ett litet ärende, så bör du kanske fundera på om du inte kan effektivisera ditt handlande lite.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 11:39:17 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #25 skrivet: 28 september 2009, 11:46:38 »
Klart jag överdriver. Tror bara att gasbilar inte är räddningen. Gas känns som ett kommunalt måste projekt.

Inget miljövänligt kommer att fungera så länge något annat mindre miljövänligt är billigare.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 13:03:19 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Miljöbil ?
« Svar #26 skrivet: 28 september 2009, 13:11:02 »
Vem tankar E85 i sin E85-bil?

Ärligt talat befarar jag att merparten skiter i miljön. Ören och kronor går först.

/Magnus

Jag gör det i min. En etanolkonverterad Opel Astra från 94 som används som bruksbil, väldigt få mil / år. Personligen anser jag att det är till den föråldrade men fungerande bilparken vi ska använda etanolen. Det är en otroligt mycket större vinst i att konvertera gamla bilar istället för att forska fram nya motorer optimerade för ett bränsle som ändå säkerligen är ett övergångsbränsle.

Utöver mitt tankande av etanol så är jag en av dom som köper den dyrare maten, lägger pengarna på en enda tygkasse istället för hundratals plast/papperskassar i affären, tar cykeln till jobbet osv osv. Dock lever vi otroligt mycket billigare nu än om vi skulle "skit i miljön som alla andra". Det behöver inte vara dyrt att ta ansvar.

Vi har även en Kia Céed som vi är otroligt nöjda med! Så Gano, ska du köpa ny bil ta en titt på Kia Céed ECO (ja jag vet, det är på gränsen fjantigt med "ecoordleken") som klassas som miljöbil.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #27 skrivet: 28 september 2009, 13:16:31 »
Vem tankar E85 i sin E85-bil?

Ärligt talat befarar jag att merparten skiter i miljön. Ören och kronor går först.

/Magnus

De jag känner till som har FFV-bilar tankar huvudsakligen E85, prisläget är ju sådant idag att det går ungefär på ett ut om man kör på bensin eller E85 (under förutsättning att man inte tror att merförbrukningen på E85 är 40-45 % som motorjournalisterna påstår, utan räknar på mer verklighetsnära siffror på 25-35 %). Det finns också många som blandtankar bensinbilar - man kan ju utan vidare dryga ut bensinen med 20-30 % E85 utan att totalförbrukningen ökar alls.
Beträffande de etanolkonverterade bensinbilar jag har koll på så körs de flesta enbart på E85 för närvarande, en blandtankas med ungefär 50 % av vardera bränslet, och två står för närvarande och väntar på bättre tider (mystiskt elfel respektive kamremshaveri).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #28 skrivet: 28 september 2009, 13:19:01 »
Vill ha ett bränsle med brett tank nät, gasbil är väl bara Stockholm? I Umeå finns det ingen mack mig veterligen, och håller med föregående, folk styrs av pengarna, Sänk E85 så man sparar nån krona/mil, så tar det fart..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #29 skrivet: 28 september 2009, 13:20:28 »
Kan man tillverka etanol så det räcker åt alla?

Är det miljömässigt försvarbart att tillverka etanol?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!