0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Klart jag överdriver. Tror bara att gasbilar inte är räddningen. Gas känns som ett kommunalt måste projekt.Inget miljövänligt kommer att fungera så länge något annat mindre miljövänligt är billigare.
Vill ha ett bränsle med brett tank nät, gasbil är väl bara Stockholm?
Mja...gas är nog billigast och miljövänligt när det finns. Men det finns andra rätt rejäla fördelar:-Låg fordonsskatt (50%)-Lågt förmånsvärde (40%)-Ingen trängselskatt (7.000kr/år)-Gratis boendeparkering (3.500kr/år)-Gratis nyttoparkering (mini) (10.000kr/år)Förutom att du tjänar kanske en tusenlapp/år genom att tanka gas istället för E85 eller bensin.
Den s k fordonsgas som säljs i Sverige består för den delen långt ifrån enbart av biogas, beroende på tillgång på biogas och marknadsfaktorer så kan det i praktiken vara vilken blandning som helst av biogas och fossil naturgas.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 28 september 2009, 15:18:11Däremot har du och resten av etanolförespråkarna glömt att etanolen faktiskt är HÄLSOFARLIGARE än till och med vanlig bensin.På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.
Däremot har du och resten av etanolförespråkarna glömt att etanolen faktiskt är HÄLSOFARLIGARE än till och med vanlig bensin.
Jo men ala förbränningsmotorer, diesel, bensin eller Etanol eller gas, släpper alla ut mer är friskluft, är bara vilket ämne som letas! I Diesel finns ca 2000 cancerframkallande ämnen som ej något partikelfilter eller katalysator tar bort./A.
På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.
Har svårt att tro det men, Etanol blandat med 15% Bensin, då skulle man väl dö och elda fotogen och rödsprit i kaminen i stugan. /A.