Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134083 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #30 skrivet: 28 september 2009, 13:21:12 »
Klart jag överdriver. Tror bara att gasbilar inte är räddningen. Gas känns som ett kommunalt måste projekt.

Inget miljövänligt kommer att fungera så länge något annat mindre miljövänligt är billigare.

Mja...

gas är nog billigast och miljövänligt när det finns. Men det finns andra rätt rejäla fördelar:

-Låg fordonsskatt (50%)

-Lågt förmånsvärde (40%)

-Ingen trängselskatt (7.000kr/år)

-Gratis boendeparkering (3.500kr/år)

-Gratis nyttoparkering (mini) (10.000kr/år)

Förutom att du tjänar kanske en tusenlapp/år genom att tanka gas istället för E85 eller bensin.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 13:28:02 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #31 skrivet: 28 september 2009, 13:29:18 »
Är mest i storstäder, läs stockholm, bra tanksällen, trängselavgifter, parkering, tror inte Lappen ser det lika förmånligt! Ingen stans att tanka, inte så många att trängas med, och parkera gör han nog gratis ändå.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #32 skrivet: 28 september 2009, 13:31:01 »
Vill ha ett bränsle med brett tank nät, gasbil är väl bara Stockholm?
Njae.  Gasnätet är ju främst utbyggt i syd/västsverige samt i ett band runt E4 upp mot Stockholm.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #33 skrivet: 28 september 2009, 14:03:56 »
Mja...

gas är nog billigast och miljövänligt när det finns. Men det finns andra rätt rejäla fördelar:

-Låg fordonsskatt (50%)

-Lågt förmånsvärde (40%)

-Ingen trängselskatt (7.000kr/år)

-Gratis boendeparkering (3.500kr/år)

-Gratis nyttoparkering (mini) (10.000kr/år)

Förutom att du tjänar kanske en tusenlapp/år genom att tanka gas istället för E85 eller bensin.

Jag skulle inte tjäna mer än låg fordonskatt i Eskilstuna med en gasbil. Det lilla lockar inte ögonen från bensin motor med turbo.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #34 skrivet: 28 september 2009, 15:18:11 »
Den s k fordonsgas som säljs i Sverige består för den delen långt ifrån enbart av biogas, beroende på tillgång på biogas och marknadsfaktorer så kan det i praktiken vara vilken blandning som helst av biogas och fossil naturgas.

Man får nog för framtiden räkna med att inget enskilt bränsle räcker till för att försörja hela jordens fordonspark. Alla olika drivmedel har sina egenheter, sina fördelar och nackdelar, och kan komma till sin rätt i egna nischer.

Den stora fördelen med etanol är ju att det är i stort sett rakt av användbart i befintliga bensinmotorer. För Sveriges del är det inte långt bort att kunna producera etanol ur avfall från skogsbruket. Vid sulfitmassafabriker (t ex Domsjö) jäser man avfallsluten för att göra etanol. I Norrköping finns en fabrik som använder avfallsspannmål - sådant som inte duger till människoföda eller djurfoder - som utgångspunkt för etanolframställning.

Estrar av vegetabiliska oljor och olika fischer-tropsch-produkter passar bra som dieselersättning. Alltså RME, REE och alla möjliga konstiga produkter som sammanfattas som "biodiesel". Dock ska man ha klart för sig att det går åt mycket åkermark för att göra RME. En siffra som nämndes på ett alternativbränsleseminarium i Östersund i slutet av 90-talet var att om man i Sverige skulle odla raps på all areal där det överhuvudtaget är möjligt, så skulle det räcka för att göra RME så att det ersatte 4 % av Sveriges dåvarande dieseloljeförbrukning.

Eldrift ligger bra till för bilar som mest används i lokaltrafik, och i synnerhet om det rör sig om regelbundna dagliga körningar (lokal varudistribution, hemtjänst osv), men det är nog önsketänkande att tänka sig en elbil som kan fungera i alla roller där man idag är van att kunna använda en bensin- eller dieseldriven personbil.

Till sist bör man inte glömma bort gengas, den kan komma till sin rätt speciellt för bilar som går i långa körningar - långtradare, långfärdsbussar, taxi i glesbygd, långpendlare. För den som gärna sköter sig själv utan alltför mycket inblandning från storföretag eller samhälle är det en stor fördel att det inte krävs mer resurser för bränsletillverkningen än att varenda skogsbonde klarar saken själv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #35 skrivet: 28 september 2009, 15:45:08 »
Den s k fordonsgas som säljs i Sverige består för den delen långt ifrån enbart av biogas, beroende på tillgång på biogas och marknadsfaktorer så kan det i praktiken vara vilken blandning som helst av biogas och fossil naturgas.
Det där är ju inte riktigt sant.  På vissa tankställen är det ren biogas som tankas.  På andra ställen så är det en blandning av naturgas och biogas som man sas får in i fordonet, men biogasen avräknas enligt samma princip som "grön el", dvs om man som konsument tankar 20 Nm3 biogas så kommer motsvarande mängd biogas att tillföras systemet även om det inte är exakt just den gasen du får.  Precis som när du köper "grön el" så vet du inte att just de elektroner du får har fått fart med grön el, utan du vet bara att det produceras motsvarande mängd grön el i nätet.

När det gäller ditt vurmande för etanolen så har väl fordonsgas precis samma egenskap, att den passar närmast rakt av till befintliga bensinmotorer?

Däremot har du och resten av etanolförespråkarna glömt att etanolen faktiskt är HÄLSOFARLIGARE än till och med vanlig bensin.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 15:49:55 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #36 skrivet: 28 september 2009, 18:23:18 »
Tror inte den är hälsofarligare än Etanolen, vid kallstart grisar alla förbräningsmotorer ned mer än vid varmkörd motor, skulle lätt tänka mig en elbil till och från jobbet, ca 3mil/dag, men är vintern som kanske blir kall, då kup´en skall värmas med en el,  och batteriet segt, köpte en Chrysler Crossfire istället, roligare! och går på hederligt fossilbränsle..

/A, :D
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #37 skrivet: 29 september 2009, 13:24:08 »


Däremot har du och resten av etanolförespråkarna glömt att etanolen faktiskt är HÄLSOFARLIGARE än till och med vanlig bensin.


På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.

Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.

Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #38 skrivet: 29 september 2009, 17:47:53 »
Det är faktiskt helt sant att Etanolbilar borde förbjudas vintertid eftersom de släpper ut gigantiska mängder aldehyder av olika slag.
I stadskärnor är de rent farliga.

Och nivåerna är uppemot 1000ggr högre än för bensinbilar men etanolbilar behöver inte avgastestas med etanlo i tanken!

Detta är testat i två olika laboratorier i sverige och finland samt publicerat i flera tidningar.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #39 skrivet: 29 september 2009, 18:21:45 »
Jo men ala förbränningsmotorer, diesel, bensin eller Etanol eller gas, släpper alla ut mer är friskluft, är bara vilket ämne som letas!  I Diesel finns ca 2000 cancerframkallande ämnen som ej något partikelfilter eller katalysator tar bort.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #40 skrivet: 29 september 2009, 18:48:31 »
Jo men ala förbränningsmotorer, diesel, bensin eller Etanol eller gas, släpper alla ut mer är friskluft, är bara vilket ämne som letas!  I Diesel finns ca 2000 cancerframkallande ämnen som ej något partikelfilter eller katalysator tar bort.

/A.

Visst är det så men detta var i en jämförelse under liknande betingelser som etanolmotorn spydde ut så mycket mer avgaser.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #41 skrivet: 29 september 2009, 19:59:18 »
På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.

Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.

Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.
Det var väl inte OFÖRBRÄND etanol som jag diskuterade, utan de avgaser som bildas när man förbränner etanolen i DAGENS bilmotorer (och inget som har med SL-bussar att göra).  Det är sedan länge välkänt att etanol som fordonsbränsle ger större mängd cancerframkallande ämnen än vid användninga av bensin.  Etanolen ger hela tiden större mängd cancerframkallande ämnen, men speciellt vid kallare väderlek och kallstarter så är denna ökning enorm.  Det har inget att göra med att ALLA fordon avger mer avgaser vid kallstart, utan att etanolen har speciellt dåliga egenskaper ur hälsosynpunkt vid kall väderlek och kallstart jämfört med bensinmotorer som också kallstartas under motsvarande förhållanden.  Dock är etanolen under hela körcykeln sämre ur hälsosynpunkt än till och med bensin.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #42 skrivet: 29 september 2009, 20:35:40 »
Om det är så, varför denna Etanol då?? Har svårt att tro det men, Etanol blandat med 15% Bensin, då skulle man väl dö och elda fotogen och rödsprit i kaminen i stugan med, är ingen Etanolförespråkare..men en varm motor som går på Etanol borde gå rent..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #43 skrivet: 29 september 2009, 20:44:48 »
Har svårt att tro det men, Etanol blandat med 15% Bensin, då skulle man väl dö och elda fotogen och rödsprit i kaminen i stugan.
/A.

Det, min vän...

är det många som gjort. Iallafall om man haft dålig luftväxling.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #44 skrivet: 29 september 2009, 20:53:06 »
Rent och rent...  den går inte lika rent som motsvarande bensinmotor som går under motsvarande förutsättningar.  Då är ändå inte bensinmotorn optimal ur hälsosynpunkt.  T.ex. biogas ger ut betydligt mindre hälsofarliga avgaser under de flesta förutsättningar och fordonsgas är också det enda svanen-märkta fordonsbränslet....


Varför etanol?  För att bönderna såg en framtidsmarknad för sina produkter och lobbade för detta bränsle.  Bränslet är förnyelsebart och anses av förespråkarna vara koldioxid-neutralt.  Detta är bra för klimatet men det betyder inte att det är bra för hälsan.  Jag anser att det finns miljövänligare alternativ både för klimat, andra miljöaspekter OCH hälsan.

Men tyvärr...  etanolen har blivit miljöklassad efter kraftig lobbying och det finns en lag om att tappar måste erbjuda ett miljöbränsle och då är etanol det absolut enklaste bränslet att tillhandahålla.  På samma sätt så har de som kör miljöklassade bilar vissa fördelar som redan räknats upp.  Enklaste och billigaste sättet att få den bilmodell man vill ha i miljöklassat utförande är att köpa en som går på etanol.  Sedan är det bara att köra bilen och tanka den med bensin i vilket fall som helst och det är så gott som ingen som kollar vad du tankar, du är inte ett dugg miljövänligare än tidigare men åtnjuter miljöprivilegier.

När etanolpriset (per mil) ligger under bensinpriset så ökar etanoltankningen kraftigt.  När etanolpriset ökar så att det är dyrare än bensinen så minskar etanoltankningen kraftigt och bensinförsäljningen ökar i motsvarande grad.  Det är ett klart bevis för att väldigt många förare av etanol-kapabla bilar väljer det bränsle som är billigast och inte det miljöklassade bränslet (som dock har tveksamma miljöprestanda).

Jag anser att etanolen aldrig skulle blivit miljöklassad innan man löst problemen med hur etanolen produceras.  
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!