0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).Någon som har några teorier kring dessa fenomen?
Ojojoj vilken kul diskussion! Jag vill bara slänga in NIBES effekttabell i denna diskussion, den visar tydligt att högre konsenseringstemp ger högre effektförbrukning på kompressorn, om sen den högre kondenseringstempen beror av TS eller inte kan ju inte kompressorn känna av. Men jag har en teori, när temperaturen på VB ökar så minskar avgiven effekt => delta VB minskar under 5 grader i kondensorn (detta ser man inte eftersom elpatron ligger före tempmätaren VB-f och höjer tempen några grader till). Då får man ofullständig kondensering vilken medför att trycket i förångaren ökar vilket ger lägre effektförbrukning på kompressorn.Rippe, om du vill kan du testa att tillfälligt stänga av elpatron när VB kommit upp i riktigt hög temp och se vad delta VB stannar på efter ett par minuter med elpatron avstängd. Är det under 5 grader så har du för högt VB-flöde.
Jag skall försöka förklara enkelt. Titta på den interna VP-kretsen enbart. Din kompressors elenergiförbrukning kommer din värmeanläggning tillgodo. Minskat delta-T över kondensorn ger lägre energiutbyte och högre kondensattemperatur som i sin tur leder till lägre energiutbyte i förångaren genom högre kondensat/gastemperatur i förångaren vilket leder till att trycket i kretsen ökar. PÅ BÅDE HÖGTRYCKSSIDAN OCH LÅGTRYCKSSIDAN. Detta ger ett lägre effektbehov för kompressorn att komprimera gasen från förångaren (minskad tryckskillnad mellan hög- och lågtryckssida) En elmotor drar energi efter belastning, skulle den inte vara försedd med överströmsskydd brann den upp vid för hög belastning. Likväl som den drar lägre effekt om belastningen minskar (lägre energiuttag)
Din beräkning har ett inbyggt felantagande. kompressorns energiförbrukning är inte en konstant, den varierar hela tiden när Vp:n går. Med TS till minskar den i tiden, det är den "minskning" av hushållselen du noterar. Eller med andra ord, Din VP får försämrad verkningsgrad när TS är till, och en del av den gratisenergi som VP förut hämtat från KB kommer nu på elräkningnen. Antag att din hushållselsförbrukning var 10 kWh under din mätperiod, då blev kompressorns genomsnittliga energiförbrukning (80-10 -(5*6))/20=2.00. Antag att din anläggning utan TS har ett genomsnittligt COP=3 och kompressorn drar dina 2.22 kW, då producerade den under dygnet 20*2,2*2=88 kWh gratis från Brinekretsen. Med TS har pumpen producerat 20*2*2= 80 kWh under samma tid. Skillnaden mellan 88 och 80 indikerar den försämrade verkningsgraden när TS är till, alltså 8/5= 1.6 kWh mindre "gratisenergi" per timme TS till. OBS! att detta är bara ett antagande till hjälp för att förstå vad som händer. studs
Pumpen hade gått 20 timmar och TS 5 timmar.
CiteraPumpen hade gått 20 timmar och TS 5 timmar.Det är inte acceptabelt, du har förbättringspotential! Varför ska du ha tillskottstimmar när pumpen "bara" gått 20 timmar! Om du når 24 t VP då blir det max 1 timme tillskott!!Fördröj tillslaget för tillskottet!Thermia har valt -600 som start av tillskott jag har höjt det till -1500 NIBE som har exakt likadan styr har valt -300 för start av tillskott vilket är påtok för lite!Nån säger kanske att -1500 är för mycket?Ex. en 3 grader lägre framledning anses ge en grads lägre rumstemp, men det tar ca ett dygn innan tempen stabiliserar sig!3 grader*60 *24T = 4300 gradminutes underskott på ett dygn ger ca 1 grad kallare inne!!Testa med en rejäl höjning minst -600!!Kom med i klubben fördröj tillskottet så VP får jobba, det kostar ju bara en tredjedel mot elpatrondrift!Ang ljudet min Thermia byter "ton" när den växlar från vv till värme och systemtempen sjunker. Men jag kan inte säga om ljudet ökar eller minkar men den spinner på ett annat sätt!!
Så här ligger det till: I mina trakter råder just nu stark kyla på natten och betydligt varmare på dagen. Det kan vara -20 på kvällen/natten och sedan blir det -3 på dagen. Dessutom strålar värmen in på dagen. Därför går det inte att få pumpen att INTE stanna på dagen. Det bara blir så. Och på natten krävs tillskott för att den ska klara av det hela.
Din beräkning har ett inbyggt felantagande. kompressorns energiförbrukning är inte en konstant, den varierar hela tiden när Vp:n går.
Förslaget med tillskottstermostat gillar jag, den kan dock ställas så att tillskott bara tillåts om det blir 0.5 grader kallare än önskat i huset.
Köp en rumsgivare, låt den kompensera 6 grader/grad över/undertemp.Eller stäng av tillskottet. Det har jag...Förslaget med tillskottstermostat gillar jag, den kan dock ställas så att tillskott bara tillåts om det blir 0.5 grader kallare än önskat i huset.Lite sämre komfort kan man ju ta för att spara tillskott!