0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).Någon som har några teorier kring dessa fenomen?
Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).
2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.
3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).
Citat från: Rippe skrivet 15 mars 2005, 08:48:27Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).Någon som har några teorier kring dessa fenomen? Rickard förklara detta då. Kompressorn går hårdare utan TS?Janne
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** 8,8/1,9Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** 7,1/2,2Att den skulle dra mindre el när tillskottet går till kan alltså inte stämma, när framledningstempen stiger (som den gör när eltillskottet går till) så skall den börja dra mer effekt.Skulle tro mer på att elpatronen inte går in med 6 kW i första steget (det gör den inte) och att timräknaren inte tar hänsyn till eltillskottets mindre steg.
Citat från: Rippe skrivet 15 mars 2005, 08:48:27Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).Har ingen vettig förklaring.
Jag tror din VP drar lite mindre effekt än 2.22 totalt sett. Ju kallare det är ute, ju mer går VP och ju större blir felet.
1. Med högre framledningstemperatur drar den mer= Rätt. MEN det gäller väl när den producerat framledningetemperaturen "på egen hand". Nu är det ju en extern värmekälla som hjälpt upp framledningstemperaturen. Vad är det som säger att det blir samma sak?
Jag tror ej på er. Om kompressorn ej behöver arbeta så hårt konstaterat av mig och Rippe så går den mjukare och drar mindre ström.NI hänger hela tider er upp på högre framledningstemp.Vi säger i stället vid samma framledningstemp. TS till eller från. Med TS till går kompressorn mjukare har hjälp av el att köra upp temp?Detta är frågan?JANNE
Vet inte, men skulle tro att det beror på att trycket blir högre, med högre tryck så minskar gasflödet genom kompressorn. Vid varje kolvrörelse går mindre mängd gas ut genom ventilerna varför en lägre ljudnivå uppstår. (ventilerna öppnar inte lika mycket)
Om kompressorn ej behöver arbeta så hårt konstaterat av mig och Rippe så går den mjukare och drar mindre ström.NI hänger hela tider er upp på högre framledningstemp.
Citera1. Med högre framledningstemperatur drar den mer= Rätt. MEN det gäller väl när den producerat framledningetemperaturen "på egen hand". Nu är det ju en extern värmekälla som hjälpt upp framledningstemperaturen. Vad är det som säger att det blir samma sak?Vid elpatrondrift höjs även returtempen eller hur!?Höjs returtempen då höjs tempen på stigen direkt efter kompressorn, då drar kompressorn mera ström ( då blir det mindre hushållsel) den ger mindre uteffekt samtidigt som den tar mindre gradtisvärme ur borran!!!Det förklarar väl rubbet, glasklart hoppas jag!