0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.
Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).
3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).Någon som har några teorier kring dessa fenomen?
RippaHoppas vi är sams nu
Skillnaden i förbrukning du ser är ca 6kWh... gör att man blir lite nyfiken på hur mycket tillskott (effekt) du egentligen haft, eller?
Hej! Skriver lite info som jag tror ger svaren på det noterade.Värmepumpar med inbyggd elpatron har en dold nackdel som tillverkarna döljer med sina reglersystem. Nämligen den att: När elpatronen går in sker en rockad i systemet på så sätt att VP:n, från att ha varit baslast, övergår till att bli tillsatseffekt och elpatronen blir baslasten!!!!!!!!!!! Detta gäller för övrigt alla vattenburna VP-system med någon typ av s.k. tillsatsvärme i systemet.Resultatet blir att den ökande fraledningstemperaturen (pga elpatronen) ger en högre returtemp tillbaka. Den högre returtemperaturen minskar delta-t över VP, detta i sin tur ger lägre effektuttag i VP-kreten vilket syns på den högre temperaturen på brinen efter VP. Summan blir lägre energiförbrukning hos VP. Detta förhållande var mycket mera synligt under den förra Vp-boomen i slutet på 70-talet då "tillsatseffekten" skedde genom en separat elkasset efter VP:n.Ett optimalt VP-system har ingen tillsatseffekt utan tillskottsvärmebehovet under kalla dagar produceras via direktel, vedkamin, pelletskamin eller likn.
Vi säger så här en liknelse.Vi har en gammal bil som knappt orkar upp för backen hemma.Vi tar en annan bil och kopplar den så att den drar samtidigt som den gamla biler kör.Då behöver den gamla ej arbeta så mycket och blir då mindre belastad.Den arbetar mjukare och drar mindre bensinJANNE
Den högre returtemperaturen minskar delta-t över VP, detta i sin tur ger lägre effektuttag i VP-kreten vilket syns på den högre temperaturen på brinen efter VP.
Delta-T över VP:ns kondensor (där din värme tas ut) bör vara stor för att du skall få ut mycket energi. Ett stort delta-T ger högre energiuttag ur kylmediet i kompressorkretsen, detta medför lägre temp på det kondenserade kylmediet före expansionsventilen och då även lägre temp i förångaren där du då också erhåller förbättrade egenskaper (högre delta-T, dock ett annat än det vi pratar om) för energiöverföringen (den energin som tas från ditt borrhål om du har bergvärme).Minskar delta-T:na över kondensor och förångare, minskar också VP:ns COP (den som alla VP-fabrikanter skryter över) och en låg COP förlänger återbetalningstiden på din investering (flera år i sämsta fall).
Du var funderande över begreppet baslast. Med baslast menar jag den del i värmeanläggningen som står för basproduktionen av energi till ditt hus.Varför det inte är lämpligt att få en elpatron som baslast är ju konstnaderna som det medför, el är ju dyrt idag. Vad som gör elpatronen förkastlig i VP:n är alltså detta.
Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).Någon som har några teorier kring dessa fenomen?