Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 29871 gånger)

0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #45 skrivet: 15 december 2009, 00:22:46 »
Då tycker jag att det verkar vara en rätt bra inställning du har Knasen. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #46 skrivet: 19 december 2009, 20:19:55 »
Hej Raffen (och alla andra),

Tänk att man grejade något rätt iallafall ;-)
Eftersom jag haft pumpen ett litet tag börjar frågorna dyka upp. Har precis ökat fläkthastigheten till 4 och "börvärmen" till +26. Förmodligen är det mer ekonomiskt att köra på femman... men vad skall jag sätta "börvärdet" på? +30? (enligt min mening kan det aldrig bli för varmt  ;D )
Vad är normalt map avfrostning. När pumpen installerades så avfrostade den aldrig, nu gör den det ett par gånger per dag. Är det normalt (det är mellan -5 och -10 i Skåneland i år  :( )?
Intressant att läsa på forumet, finns massor att lära. Tydligen finns det flera som installerat både 2 och 3 pumpar och förmodligen behöver jag en pump till på ovanvåningen, värmespridningen är inte så bra som jag hoppades på...

Ha det,
knasen

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #47 skrivet: 19 december 2009, 20:30:55 »
Ja just det, så var det det häringa med "avfrostningsvatten", hinken som jag satt för att mäta avrinningen blåste bort i höststormen och jag har inte haft tillfället att införskaffe ett stycke ny (ja blåst vet ni svenskar ju inte vad det är, men vi skåningar vet...)  studs
/knasen

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vilken är bäst?
« Svar #48 skrivet: 19 december 2009, 21:03:05 »
Jo jag vet oxå vad blåst är.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #49 skrivet: 19 december 2009, 21:27:28 »
jamen... du är ju skåning oxå juuu :-P
 huvuddunk

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #50 skrivet: 19 december 2009, 21:55:20 »
Hej Raffen (och alla andra),
Tänk att man grejade något rätt iallafall ;-)
Eftersom jag haft pumpen ett litet tag börjar frågorna dyka upp. Har precis ökat fläkthastigheten till 4 och "börvärmen" till +26. Förmodligen är det mer ekonomiskt att köra på femman... men vad skall jag sätta "börvärdet" på? +30? (enligt min mening kan det aldrig bli för varmt  ;D )
Vad är normalt map avfrostning. När pumpen installerades så avfrostade den aldrig, nu gör den det ett par gånger per dag. Är det normalt (det är mellan -5 och -10 i Skåneland i år  :( )?
Intressant att läsa på forumet, finns massor att lära. Tydligen finns det flera som installerat både 2 och 3 pumpar och förmodligen behöver jag en pump till på ovanvåningen, värmespridningen är inte så bra som jag hoppades på...
Ha det,
knasen

Hej knasen!  Ja när det gäller Toshibapumparnas avfrostning bl.a så kan du läsa lite mer om detta i denna länk där jag har beskrivit detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25849.msg247004#msg247004
Sen när du säger att din Toshiba avfrostar några ggr/dag så skall du väl isf vara väldigt glad för detta tycker jag eftersom många pumpar har en s.k äggklocksavfrostning med  ca 40-50 minuters mellanrum oavsett om det finns ett verkligt behov eller inte av en avfrostning i motsats till bl.a Toshiba som har en s.k behovsanpassad avfrostning. ;)
Sen är det aldrig fel att ha 1 st pump/bostadsplan i ett hus om man vill ha en riktigt bra värmekomfort och kapacitet om det skulle behövas, och med bostadsplan räknar jag då även källarplanet om det finns ett sådant och om det nu skulle användas delvis i bostadsyfte alltså med t.ex gillestuga e.d. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #51 skrivet: 19 december 2009, 22:00:19 »
Ja just det, så var det det häringa med "avfrostningsvatten", hinken som jag satt för att mäta avrinningen blåste bort i höststormen och jag har inte haft tillfället att införskaffe ett stycke ny (ja blåst vet ni svenskar ju inte vad det är, men vi skåningar vet...)  studs
/knasen

Hej Knasen!  Ja du det här med hinkar, plastbackar o.d känner jag väl igen från begynnelsen med mina luftvärmepumpar, och när man har tömt dem på vatten så är de ju riktigt lätta och försvinner ibland med vinden eller ivf flyttar sig en bra bit ifrån där de skall vara och samla upp vattnet. Ett tips till dig isf är att förse den här tomma hinken eller plastbacken med någon eller några hyfsade stenar i botten som gör att hinken eller backen faktiskr står kvar även om de är tomma på vatten. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vilken är bäst?
« Svar #52 skrivet: 19 december 2009, 22:08:32 »
Alla grejjer man lämnar ute här nere måste man förankra på något sätt. Jag har ingen hink under min VP men den sitter med ca. en meters avstånd till marken så det behövs nog inte heller.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #53 skrivet: 25 december 2009, 16:21:04 »
Hej Raffen (och alla andra),
Tänk att man grejade något rätt iallafall ;-)
Eftersom jag haft pumpen ett litet tag börjar frågorna dyka upp. Har precis ökat fläkthastigheten till 4 och "börvärmen" till +26. Förmodligen är det mer ekonomiskt att köra på femman... men vad skall jag sätta "börvärdet" på? +30? (enligt min mening kan det aldrig bli för varmt  ;D )
Vad är normalt map avfrostning. När pumpen installerades så avfrostade den aldrig, nu gör den det ett par gånger per dag. Är det normalt (det är mellan -5 och -10 i Skåneland i år  :( )?
Intressant att läsa på forumet, finns massor att lära. Tydligen finns det flera som installerat både 2 och 3 pumpar och förmodligen behöver jag en pump till på ovanvåningen, värmespridningen är inte så bra som jag hoppades på...
Ha det,
knasen

Hej knasen!  Ja när det gäller Toshibapumparnas avfrostning bl.a så kan du läsa lite mer om detta i denna länk där jag har beskrivit detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25849.msg247004#msg247004
Sen när du säger att din Toshiba avfrostar några ggr/dag så skall du väl isf vara väldigt glad för detta tycker jag eftersom många pumpar har en s.k äggklocksavfrostning med  ca 40-50 minuters mellanrum oavsett om det finns ett verkligt behov eller inte av en avfrostning i motsats till bl.a Toshiba som har en s.k behovsanpassad avfrostning. ;)
Sen är det aldrig fel att ha 1 st pump/bostadsplan i ett hus om man vill ha en riktigt bra värmekomfort och kapacitet om det skulle behövas, och med bostadsplan räknar jag då även källarplanet om det finns ett sådant och om det nu skulle användas delvis i bostadsyfte alltså med t.ex gillestuga e.d. :)

Mvh Raffen.  

Hej Raffen!

Tackar! 

/Knasen

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #54 skrivet: 13 januari 2010, 20:51:35 »
Tjing,
Berättelsen fortsätter. Eftersom jag ännu inte införskaffat ett stycke ny hink (snacka om lathet) är det skridskobana "runt utedelen" numer ;-)
Avfrostningen fungerar således!

Skåne-vintern har varit synnerligen svår i år med kölknäppar mot -15! Således är det då trevligt när elförbrukningen gått ned med 800kWh i December jämfört med förra vintern, trots att då innetemperaturen ökat och TROTS att hustrun för detta årets införskaffat ÄNNU fler blinkande tomtar, änglar och Gud vet vad...
 studs
/Knasen

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #55 skrivet: 29 maj 2010, 17:53:56 »
Salve,
Långt har det blivit mellan inläggen, men annat har kommit ivägen. Enligt min nätleverantör Eon är min kalkylerade årsförbrukning numer 7000 kW timmar lägre än innan jag införskaffade min Toshiba luftvärmepump. Det bör också då poängteras att den Skånska vintern 2009/2010 varit den kallaste på 25 år. Tilläggas bör också att komfortvärmen ökat med ett par grader inomhus dessutom (Jag gillar värme!  :D) Fantastiskt! Pumpen är ju betalt inom 2 - 3 år och jag som har 6 års garanti!  *roflmao*
/Knasen

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #56 skrivet: 23 mars 2012, 22:11:05 »
Tjing!
Nu är min luftvärmepump betald! Med nuvarande hurvliga elpriser, tog det bara drygt tvenne år. Nu väntar massor av sparade kilowattimmar. Extra roligt eftersom det är 6 års garanti på Toshiban a:gl. Kanske dags för pump nummer tvåsnarast?! tummenupp
///Knasen

Utloggad Gamblern

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är bäst?
« Svar #57 skrivet: 05 september 2012, 11:33:25 »
Tjing!
Nu är min luftvärmepump betald! Med nuvarande hurvliga elpriser, tog det bara drygt tvenne år. Nu väntar massor av sparade kilowattimmar. Extra roligt eftersom det är 6 års garanti på Toshiban a:gl. Kanske dags för pump nummer tvåsnarast?! tummenupp
///Knasen
Men för guds skull, låt det bli en Fujitsu Nocria denna gång.  ;)
MVH Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #58 skrivet: 17 september 2012, 21:17:44 »
Fujitsu kommer nog att vara under övervägande, liksom Mitsubishi  8)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #59 skrivet: 24 september 2012, 18:18:55 »
Knasen, nu har jag inte läst hela tråden, men varför inte en PKVP/PAVP? Kanske en 10:a? Då får du en vass symbios av pumpar. Iaf som jag resonerar. :)
Den du har SKVP/SAVP går duktigt ner vad gäller avfrostning (-25) utan begränsningar innan den slår huvvet i väggen o PKVP går så lågt som 300W i lägsta avgiven effekt. Den är då av ngn konstig anledning begränsad till 90 minuters drift från -11 o ner men det kvittar nog.

Bifogar avfrostningscyklerna för de två så kan du glutta själv.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!