0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej Raffen (och alla andra),Tänk att man grejade något rätt iallafall ;-)Eftersom jag haft pumpen ett litet tag börjar frågorna dyka upp. Har precis ökat fläkthastigheten till 4 och "börvärmen" till +26. Förmodligen är det mer ekonomiskt att köra på femman... men vad skall jag sätta "börvärdet" på? +30? (enligt min mening kan det aldrig bli för varmt )Vad är normalt map avfrostning. När pumpen installerades så avfrostade den aldrig, nu gör den det ett par gånger per dag. Är det normalt (det är mellan -5 och -10 i Skåneland i år )?Intressant att läsa på forumet, finns massor att lära. Tydligen finns det flera som installerat både 2 och 3 pumpar och förmodligen behöver jag en pump till på ovanvåningen, värmespridningen är inte så bra som jag hoppades på...Ha det,knasen
Ja just det, så var det det häringa med "avfrostningsvatten", hinken som jag satt för att mäta avrinningen blåste bort i höststormen och jag har inte haft tillfället att införskaffe ett stycke ny (ja blåst vet ni svenskar ju inte vad det är, men vi skåningar vet...) studs/knasen
Citat från: Knasen17 skrivet 19 december 2009, 20:19:55Hej Raffen (och alla andra),Tänk att man grejade något rätt iallafall ;-)Eftersom jag haft pumpen ett litet tag börjar frågorna dyka upp. Har precis ökat fläkthastigheten till 4 och "börvärmen" till +26. Förmodligen är det mer ekonomiskt att köra på femman... men vad skall jag sätta "börvärdet" på? +30? (enligt min mening kan det aldrig bli för varmt )Vad är normalt map avfrostning. När pumpen installerades så avfrostade den aldrig, nu gör den det ett par gånger per dag. Är det normalt (det är mellan -5 och -10 i Skåneland i år )?Intressant att läsa på forumet, finns massor att lära. Tydligen finns det flera som installerat både 2 och 3 pumpar och förmodligen behöver jag en pump till på ovanvåningen, värmespridningen är inte så bra som jag hoppades på...Ha det,knasenHej knasen! Ja när det gäller Toshibapumparnas avfrostning bl.a så kan du läsa lite mer om detta i denna länk där jag har beskrivit detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25849.msg247004#msg247004Sen när du säger att din Toshiba avfrostar några ggr/dag så skall du väl isf vara väldigt glad för detta tycker jag eftersom många pumpar har en s.k äggklocksavfrostning med ca 40-50 minuters mellanrum oavsett om det finns ett verkligt behov eller inte av en avfrostning i motsats till bl.a Toshiba som har en s.k behovsanpassad avfrostning. Sen är det aldrig fel att ha 1 st pump/bostadsplan i ett hus om man vill ha en riktigt bra värmekomfort och kapacitet om det skulle behövas, och med bostadsplan räknar jag då även källarplanet om det finns ett sådant och om det nu skulle användas delvis i bostadsyfte alltså med t.ex gillestuga e.d. Mvh Raffen.
Tjing!Nu är min luftvärmepump betald! Med nuvarande hurvliga elpriser, tog det bara drygt tvenne år. Nu väntar massor av sparade kilowattimmar. Extra roligt eftersom det är 6 års garanti på Toshiban . Kanske dags för pump nummer tvåsnarast?! ///Knasen