Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 29878 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är bäst?
« Svar #30 skrivet: 14 november 2009, 22:11:40 »
OT?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken är bäst?
« Svar #31 skrivet: 15 november 2009, 07:56:58 »
10% är ju inget! Fixar man utan värmepump, men han får utveckla senare..

/A.
Sänka energiförbrukningen med 10% trots kallare ute innebär ju att den reälla förbrukningen är sänkt mycket mer än 10%...
Menar du att du kan sänka energibehovet med så mycket utan energibesparande åtgärd    Sc:,h
Skulle vara intressant att höra hur du sänker förbrukningen så rejält utan värmepump, eftersom det enligt dig är "ingenting" antar jag att dina åtgärder är i stort sett investeringsfria...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är bäst?
« Svar #32 skrivet: 15 november 2009, 08:12:34 »
Detta hus hade 23300kwh med de gamla ägarna, tror nog kört att man kapar 10% på detta, utan värmepump! Och mycket kallare, är det ny istid? Har väl vart normal vinter som var, några dagar lite kallare..och 10% med luftvärmepump, från att jag förutsätter han kört med direkt el, tycker jag är väldigt lite nedåt, men vi vet ej, han får väl förklara förutsättningarna..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #33 skrivet: 16 november 2009, 21:49:10 »
Hej apan,

Ja, det är istid! Får vi skåningar skrapa is från vindrutan på bilen redan i början på Oktober är det deinitivt istid, det slapp vi förra året  studs

///Knasen


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är bäst?
« Svar #34 skrivet: 16 november 2009, 21:58:03 »
Vi hade 37% varmare i sept än föreående år, denna frost gör nog inte så mycket på årsmedlet.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #35 skrivet: 16 november 2009, 22:06:47 »
Hej Raffen (och Alla),
Ja 10% ned säger inte så mycket (kanske inte ett smack, 10% av vadå ;-), men jag har inte haft pumpen mer än en dryg månad (Oktober). Nu ingår i dessa minus 10% (tur att det var minus och inte plus iallafall  ::)) inte normering map hushållselsförbrukningen som nog ligger på 500 till 1000kW per månad. Dessutom fick jag skrapa bilrutan några mornar vilken man inte är van vid i Oktober i skåne land...  :(
Gissningsvis har jag också höjt temperaturen (komfortvärmen), pumpen är ju satt på 23 grader plus  :)
Huset har direktvärmande el och jag har inte stängt av alla elementen. Det blir för kallt i köket då, alternativt för varmt i hallen (om det nu KAN bli FÖR varmt vill säga).

Något som man kanske skulle kunna tänka på vore att borra hål i en vägg för att ha möjlighet att flytta värme den vägen Någon som har erfarenhet av detta?

/Knasen

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken är bäst?
« Svar #36 skrivet: 17 november 2009, 10:45:26 »
Har luften svårt att komma in i köket? Ställ vingen rakt ut och öka fläkten på fullt, och stäng elle sänk elementen, och JA det kan bli för varmt, kvävs hos folk om det är 23-24gr, vi har ca 25-27gr i hallen och runt 20gr i resten i snitt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #37 skrivet: 17 november 2009, 13:31:42 »
Mycket trevlig läsning här.

Jag står i begrepp att skaffa mig lite mer utrymme hemma genom att sparka ut pelletspannan+förråd, använda acktanken som det idag sitter en 9kW elpatron i, 10kvm solfångare är också kopplade mot den, som en elpanna för varmvatten och stödvärme på de platserna i bygget där lvp inte kommer åt.

Det där är ett projekt i sig...

Ekonomiskt verkar det bli en ganska god affär iaf, pannan är ju en "gammal stofil" och inte överdrivet effektiv, massor av förluster innan värmen är framme i elementen. Då hjälper det inte om pelletsen är billig  :), och utrymmet är eftertraktat både till mitt bilskruvande och till tantens klädförvaring.

Huvuduppvärmningen i bostadsdelen (120kvm enplans med hyggligt öppen planlösning) funderar jag på att sköta med en Toshiba RAS13SKVP-ND som jag fått samma e-on rabatterade pris på som anges längre upp, med rotavdrag 17843:- och 6års fullgaranti.

Den frågan som spontant infinner sig är ju vilken erfarenhet folk har av ventilationsutveckling, samt hur väl deras "fullgaranti" täcker skador efter 5.5år ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #38 skrivet: 17 november 2009, 21:50:55 »
Hej Raffen (och Alla),
Ja 10% ned säger inte så mycket (kanske inte ett smack, 10% av vadå ;-), men jag har inte haft pumpen mer än en dryg månad (Oktober). Nu ingår i dessa minus 10% (tur att det var minus och inte plus iallafall  ::)) inte normering map hushållselsförbrukningen som nog ligger på 500 till 1000kW per månad. Dessutom fick jag skrapa bilrutan några mornar vilken man inte är van vid i Oktober i skåne land...  :(
Gissningsvis har jag också höjt temperaturen (komfortvärmen), pumpen är ju satt på 23 grader plus  :)
Huset har direktvärmande el och jag har inte stängt av alla elementen. Det blir för kallt i köket då, alternativt för varmt i hallen (om det nu KAN bli FÖR varmt vill säga).
Något som man kanske skulle kunna tänka på vore att borra hål i en vägg för att ha möjlighet att flytta värme den vägen Någon som har erfarenhet av detta?
/Knasen

Tjenare Knasen!  Pumpen på +23 ºC och inte har du stängt av alla elementen. Sc:,h Du är väl en riktig friskus alltså. ;) Toshiba brukar nästan alltid ge ca 1-1,5 ºC mer än vad den är inställd på enligt min egen erfarenhet så du borde ha rätt ordentligt varmt i huset tycker jag. Vad har du för inställningar f.ö på pumpen som t.ex vinge och fläkthastighet?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #39 skrivet: 17 november 2009, 22:15:11 »
Hej Ubbe!  Ja du har väl rätt här kanske, man har anledning här att känna sig lite fundersam alltså. ;) Kanske som du säger här, eller i kombination med fläkthastighet 1 eller 2 ev. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #40 skrivet: 22 november 2009, 20:36:01 »
Hej Raffen,
Huset är ju från 1920, så öppen plalösning är det ju inte tal om asså... Toshiba pumpen är inställd på +23 och termometern i hallen står också på +23
///Knasen

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #41 skrivet: 22 november 2009, 20:54:02 »
Tjenare Knasen!  Och vad har du för inställning när det gäller vingen och fläkthastigheten?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #42 skrivet: 14 december 2009, 23:14:10 »
Hej Raffen,
Ursäkta sent svar. Jag har fläkthastigheten 3, med vingen menar du då den vinkel som luften "sprids" från innerdelen?

Senaste räkningen från eon var "mindre otrevlig" (en räkning kan ju aldrig vara trevlig ;-)
Förbrukningen för November var ned 33%. Beaktar jag att att hushållelen är 500 till 1000kW per månad blir det en riktigt trevlig %-sats. Dock har årets November varit något varmare än förra året i Skåneland.

/Knasen

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #43 skrivet: 14 december 2009, 23:19:52 »
Tjenare Knasen!  Japp, med inställning av vingen så menar jag alltså den som riktar luften som blåser ut framåt från innerdelen sett i någon slags vinkel mellan taket och golvet. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Vilken är bäst?
« Svar #44 skrivet: 15 december 2009, 00:03:22 »
Hej Raffen,
Mina vinda ögon måttar vinkeln till ca 45 grader  studs
/Knasen

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!