0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Har du -E eller -ND av din Polar2 Permagne ?Det står på utedelens märkskylt och förmodligen på ditt kvitto.
Hej Per Magne..!Jag håller helt med dej. Det är bara onödigt att värmekabeln är på hela tiden. Jag har inte samma problem, men tycker ändå att det går onödigt mycke energi i värmekabeln. Min uppfattning är att den inte gör någon nytta så länge pumpen kör i värme-drift. Fläkten i ute-delen blåser ändå bara bort all värme. Eventuellt kvarvarande vatten från en avfrostning kommer antagligen att frysa i alla fall - trots värmekabel - Tror jag...Därför kommer jag att framöver testa med att bara mata ström till värmekablen under avfrostningsperioderna. Jag ska förse vämekabeln med en extra termostatswitch, som känner temperaturen på kyl-mediet i ett av kopparrören mellan inne- och ute-delarna. När temperatuen blir låg vid avfrostning, slår termostaten till, och värmekabeln kan värma. Om det räcker för att hålla ute-delen is-fri återstår att se...För mej är det lätt ordnat, för jag matar min värmekabel helt separat inne i huset. Jag kan då även sätta termostaten innomhus, och därmed går den aldrig på även om jag stänger av pumpen. Jag har för mej att Toshiba har sin huvudmatning av strömm på utsidan? Det kan krångla till det om du vill prova en liknande lösning.