0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, jag har fått en luft-luft värmepump av märket Zenith Air.Någon som vet något om den? den är från slutet av 70-talet tror jag, konverterad till isceon 59 (4kg)den är stor och skall vara en industriversion och effekten skall vara 12kW enl.han jag fick den av. jag har ingen koll alls gällande denna mackapär, skall man våga installera den i en verkstad på 150kvm?P.s den har väldigt få driftstimmar.
Hej icem4n! Det kanske är en fördel och kolla upp hur mkt gas som det verkligen finns kvar i pumpen eftersom den verkar att ha stått oanvänd under många år, och har gasen gått ur då är det väl ytterst tveksamt om det någonsin går att få något liv i pumpen igen. Mvh Raffen.
Hej icem4n! Jo det känner jag väl till att inte är några problem med att fylla på gas på en pump, men har den kanske stått i kanske 20 år eller mer så är det nog inte mkt kvar att hänga i granen, och frågan är om det är värt att lägga ned en massa pengar på att få igång den. Men det är klart att anlitar han dig så ordnar det sig säkert icem4n, för du verkar ju ha goda förhoppningar om gamla pumpar. Mvh Raffen.
Hej icem4n! Ja du är väl även den första här på forumet som rekommenderar gamla skrotpumpar nästan sen Hedenhös. Utvecklingen har ju gått framåt ganska dramatiskt bara på de senast 10 åren, ja t.om de senaste 5 åren, och det finns väl knappast någon seriös person som idag rekommenderar att använda sig av gamla skräppumpar från 70-80-talet. Men du verkar ju vara väldigt säker med sådana gamla klenoder icem4n, så jag tycker väl kanske att du helt skall ägna dig åt dessa framöver du. Raffen.
Hej icem4n! Jodå jag förstår mkt väl poängen du, och fjantat sig det kan man väl verkligen säga att du har gjort på din första dag på forumet icem4n. Jag tycker faktiskt att du tar fjantpriset idag alla kategorier för de senaste åren på forumet ivf. Raffen.