0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej icem4n! Jodå jag förstår mkt väl poängen du, och fjantat sig det kan man väl verkligen säga att du har gjort på din första dag på forumet icem4n. Jag tycker faktiskt att du tar fjantpriset idag alla kategorier för de senaste åren på forumet ivf. Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 02 september 2009, 21:41:04Hej icem4n! Jodå jag förstår mkt väl poängen du, och fjantat sig det kan man väl verkligen säga att du har gjort på din första dag på forumet icem4n. Jag tycker faktiskt att du tar fjantpriset idag alla kategorier för de senaste åren på forumet ivf. Raffen. Heeeeelt enig med deg, Raffen! icem4n: For det første; hvis du er ute etter råd så har både jeg og Raffen gitt deg svar. Jeg vet ikke hvilken bakgrunn/erfaring Raffen har, men han svarer i sine inlegg på en meget hyggelig og positiv måte. Slik som 99,99% av de andre brukerene på forumet gjør... Hvis du på død og liv vil eksperimentere med et gammelt og utdatert anlegg så er det selvfølgelig helt opp til deg. Jeg har i tidligere svar frarådet deg å gjøre dette, da jeg tenker som så at varmepumper skal man ha glede av i mange år og anlegget skal fungere tilfredsstillende og økonomisk og ikke minst SIKKERT!!!Regner med at du, icem4n, som er så opptatt av å "rettferdiggjøre" bruken av gammelt utstyr, kjører rundt i en gammel Lada??? (for det er jo ikke mye som kan gå i stykker på en gammel bil vel...?? og sikkert billig i drift også, sammenlignet med nyere biler med moderne motorer)-Pumpemontør
Citat från: pumpemontør skrivet 03 september 2009, 10:09:16Citat från: Raffen skrivet 02 september 2009, 21:41:04Så vad ni två helt enkelt menar är att om man har en maskin. den är gamal. så skall man inte montera den för att testa om den både fungerar och kan hjälpa till med värmen?Varför lägga en massa pengar på något nytt när man redan har något som kan fungera utan att kanske behöva göra något alls?Pumpmontör, du drar paraleller mellan en gamal lada och denna värmepumpan, varför skulle jag köra runt i en gamal lada för?Vad är det som säger att jag gör det? För att ajg tycker det e värt att prova en gamal maskin?Det är ju bara löjligt.Att den sedan inte är lika effektiv som dagens pumpar, vad gör det?Den kostade inget och märker man då att det inte är vad man önskar, ja då kan man börja lägga pengar på nytt.Men funkar den och han sparar in på den så varför?Liksom Raffen, vad är han? Självutnämnd kung eller en riktig "Äntligen hemma" fantast som läst på så mycket han kan via google?Jag kan börja köpa lite av hans snack när han i praktiken kan avgöra hur kylsystem fungerar och klarar bygga, felsöka och åtgärda dem.Men innan dess, vad han visat nu så ger ajg inget för de kommentarerna.
Citat från: Raffen skrivet 02 september 2009, 21:41:04
Det är för komiskt egentligen.Det säljs mängder av platt-Tv apparater som drar tre-fyra ggr så mycket el jämfört med de gamla tjocka apparaterna.Samtidigt förbjuds vanliga glödlampor.
Det är för komiskt egentligen.Det säljs mängder av platt-Tv apparater som drar tre-fyra ggr så mycket el jämfört med de gamla tjocka apparaterna.Samtidigt förbjuds vanliga glödlampor.Slit och slängsamhället med täta byten av vitvaror....som skall ge ett miljövänligare samhälle...ger inte jag mycket för.Det senaste problemet var en frys jag installerade i en nybyggd villa. Efter tre månader ringer kunden och säger att frysen pajat.Efter kontakt med serviceverkstaden framkommer att frysen måste frostas av manuellt då o då eftersom is fastnar i fläkten som skall cirkulera kylan så att det är lika kallt i hela skåpet.Detta aut skåp dras dessutom mer än ett traditionellt skåp.Behåll alla maskiner tills de är utnötta och ej reparationsmöjliga om vi skall skapa ett miljövänligt samhälle. Produktionen/frakten av maskiner/vitvaror tar mycket energi.
Lite mer OT då.I en ev diskution om tv strömförbrukning ser jag ingen vinnare, det kan nog vara lite si o så.http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/elvarme/artikel_474153.e24?offset=3&maxcount=3
Det som skett är väl att allt blivit bättre