0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Vi har sedan tidigare en Mitsubishi q-heat och har nu skaffat en braskamin också. Båda står i samma rum (vardagsrummet). Värmepumpen har ju inget rent cirkulationsläge så jag undrar följande: Hur skall jag bäst ställa in värmepumpen för att cirkulera runt luften i huset när jag eldar i braskaminen?Tack på förhand /Totte
Sitter innerdelen ganska nära taket och relativt nära kaminen blir det fort 30 grader i taket och maskinen kommer starta kylfunktionen !!!!!!
Risken är ganska överhängande att det blir varmt i taket runt om maskinen och då maskinen suger in luft ovanfrån så kommer givarna känna av det ganska omgående. (har några kunder som provat coh då har kontaktat mig varför den blåser kall luft, dom hade dessvärre råkat trycka på AUTO av misstag men även med +30 på fjärren och kyldrift så fungerade det inte så bra då det blir väldigt varmt i taket)Jag har nu ingen aning om hur nära kaminen sitter och visst ska man prova då maskin och braskamin redan är installerade ThumbsupFramgår bara att dom har införskaffat en braskamin så jag vet inte om den även än installerad, kaminer brukar man inte kunna placera på så många ställen dessvärre såvisa vardagsrummet inte är väldigt stort och är det det så minskar risken för att det blir väldigt varmt i taket direkt när man börja elda.
För er info så är braskaminen är moterad i hörnet mot gavelväggen på vardagsrummet och VP mitt på gavelväggen. Det är ca 4m mellan kamin och VP.
det är mig veterligen bara toshiba som har möjligheten att tvångsstyra fläkten i värmeläget även om den inställda tempen är uppnådd och kompressorn stannar.