0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Ubbe0! Nu vet vi ju inte exakt vilken pump Mcgrave avser att köpa, eller vilken storlek på pump då kanske, även om han pratade lite om en IVT. Mvh Raffen.
Nej , du byter bara sladden med en färdiggjuten stickpropp av likvärdig kvalitet.
Hej Mcgrave! Det är inga problem med att dra fram en separat kabel till ett jordat uttag med egen säkring och som är avsäkrad med 16 amp, och givetvis bor du i norrland så skall du väl kanske ha ett monster ev. Mvh Raffen.
Ja nu vet jag inte alls var du har fått detta ifrån att man inte "får" ha 16A kopplat till ett vanligt jordat uttag?? Men så här ser de ut iaf: http://www.elonline.se/Shop/Index.php?iId=106&sReferal=GulaPrisernaMvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 augusti 2009, 18:43:33Ja nu vet jag inte alls var du har fått detta ifrån att man inte "får" ha 16A kopplat till ett vanligt jordat uttag?? Men så här ser de ut iaf: http://www.elonline.se/Shop/Index.php?iId=106&sReferal=GulaPrisernaMvh Raffen.Han har förmodligen varit ute och cyklat (kanske fortfarande gör det...). ;-)
Tjenare Brutus! Ja det är bra det Brutus. Thumbsup Men frågan varifrån du hade fått att man inte fick koppla in 16A till ett vanligt jordat uttag svarade du aldrig på eller?? Sen är det givetvis självklart att man inte får säkra med 16A utan att ha 2,5 mm2 kabel framdragen till uttaget ifråga eftersom detta är kravet för 16A säkring. Mvh Raffen.
Hej Brutus! Nu tycker jag kanske att du krånglade till det hela här lite onödigt mkt eller?? Jag trodde att vi pratade om en pumpanslutning eller liknande?? Och då förvissar man sig väl om hur mkt maxström som pumpen kan ta och anpassar säkringsstorlek och kabelarea efter detta givetvis, och har man rätt kabelarea ifh till säkringsstorleken så är väl detta inget bekymmer såvitt jag kan se. För om man nu ändå skulle överbelasta anslutningen så löser ju säkringen och inget annat händer, det är ju därför som säkringar finns till. Sen får man givetsvis inte manipulera med att ge sig på att säkra upp om man inte har rätt kabelarea ifh till säkringsstorleken, men det är väl en helt annan historia. Dessutom så är det väl allra vanligaste att man drar en separat och rätt kabeldimensionerad och avsäkrad anslutning när man ansluter pumpar av olika slag, ivf om man skulle kunna komma att ligga på gränsen för en ev överbelastning. Mvh Raffen.