0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fråga från en okunnig, levereras maskinerna med stick-kontakt till utomhusdelen, matas de från inomhusdelen eller utomhusdelen?
min e9 matas från innedelen men stickkontakt ingick ej utan vid köpet.
Koppla in en arbetsbrytare till din VP menas med elektriskt skydd till L/L VP.Janne
Till "Gäst"I ärlighetens namn fattar jag inte vart du vill komma, om du vill veta hur det skall kopplas in, titta i installationsbeskrivningen.
Citat från: Rickard skrivet 13 mars 2005, 23:26:52En fråga från en okunnig, levereras maskinerna med stick-kontakt till utomhusdelen, matas de från inomhusdelen eller utomhusdelen?Hej alla. Jag lämnades med en sladd med jordad stickpropp till utedelen "för att kunna köra tills elektrikern kommer" av installatören som var Ventilationsutveckling (Toshiba).Summering av vad vi kommit fram till (rätt eller fel):*Maskinerna får anslutas till jordat utomhusuttag?
*Elinstallationen blir husägarens ansvar (om inte behörig elektriker gör den), kan bli stämd i en civilrättslig process vid händelse av skada orsakad av felaktig installation?
*Vid egen installation kan man inte bli dömd för just det faktum att man gjort installationen själv (som man trodde att man kunde när det gällde installationen av själva pumpen, vilket sen visade sig felaktigt), utan bara ifall något händer som enligt föregående punkt?
Med så höga startströmmar som en värmepump har skulle jag inte välja att koppla den på ett vanligt väggutag utomhus, det innebär risk för varmgång om kontaktytorna oxiderar.Speciellt i närheten av västkusten skulle jag akta mig för det.
Hej igen, för att avsluta så levererar jag nog mitt sista inlägg i denna tråd.Det verkar som om du har helt rätt Perf, efter lite extra koll med min advokat som jag råkade springa på så gäller följande: Det är straffbelagt att utföra elinstallationsarbeten oavsett om man gör det helt korrekt eller ej om man saknar rätt behörighet.Men det är inte straffbelagt att utföra installationsarbeten felaktigt som orsakar skada och död om man har behörighet, om man lyckas hävda att man begått ett/flera misstag utan uppsåt. Dock tror han att det "skall mycket till" för att en åklagare skulle väcka allmänt åtal, speciellt om allt är korrekt utfört. Det är i princip bara ihop med "olovlig kraftavledning" som det kan komma på fråga, enligt honom, om det inte kan påvisas brister/faror inom anläggningen.I och med detta vill jag å det mest bestämda hävda att alla mina tidigare inlägg i debatten bara handlar om hypoteser, att jag alltså skojat, och om det är så att jag faktiskt har fått en värmepump installerad, har jag naturligtvis anlitat en behörig elektriker med f-skatte sedel, dessutom med extra kontroll hos skatteverket att hans f-skattesedel verkligen var giltig, så att Göran P får sitt. Och för säkerhets skull skickade jag in en tusenlapp extra direkt till Göran P, ifall elektrikern är en skattesmitare. Och att hela syftet med mina inlägg bara var att skapa lite "drag under galoscherna". Och skulle det vara så att en kontroll, mot all förmodan skulle utföras hos mig och det rent teoretiskt skulle upptäckas att det faktiskt finns en värmepump med tillhörande elinstallation hos mig, så skall jag enligt min advokat bara hävda att jag slängt kvittona och glömt vad elektrikern / bolaget som utförde arbetet heter. / mvh