0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu bestämt mej för att installera luftvärmepump. Frågan är bara vad man gör med elinstallationen. I mitt hus är det ojordade uttag i vardagsrummet, där jag tänkt placera innedelen. Luftvärmepumpen kräver jordat. Därigenom måste alla uttag vara jordade. Min fråga är alltså hur framdragningen av el sker på smidigast vis?MVH
Jag tror det är så att man får installera ett fast strömuttag om man har nödvändig kännedom om arbetet. mvh
Om man inte har möjlighet att dra fram en jordtråd från centralen...tex vid utanpåliggande montage så kan man ju ordna jordningen ändå...med bibehållen personsäkerhet (men inte följa svenska elföreskrifter) Då byter man det ojordade uttaget mot ett jordat och sätter en bygel(gul/grön) mellan noll- och jord-anslutningen.Så här kopplar man i Finland.Jord och nolla är ju vid ett 4-ledarsystem samma punkt i centralen..systemjorden
Hej, jag måste nog även jag å det mest bestämda påpeka att man inte skall försöka göra någon sniklösning med ihopkopplingar av noll och jord, eller dra separata jordkopplingar till andra urtag osv. Men det betyder inte att jag inte tycker att man kan göra kopplingen själv (trots att man tydligen inte får)? Men har man som jag erfarenhet av behöriga elektriker som gjort idiotkopplingar som både blåst säkringar vid påslag, och gjort utrustning strömförande (trots det enkla hantverket med maximalt 5 trådar), så anser jag inte att det direkt ökar risken att koppla in en värmepump själv om man vet vad man gör.
jag frågade varför dom inte hade klippen från de händelser när behöriga elektriker kopplat fel och orsakat död/skador/bränder, t.ex. på dagiset där elektrikern kopplat ut fasen på jord och gjort utrustningen livsfarlig och barn blev skadade. / mvh
Gammalt hus.. röd, svart, blå ledning i dosan