0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dags för mitt första inlägg.1. Säkerhetsbrytare är ofta förväxlat med arbetsbrytare, sistnämda ej godkännd att bryta med last dvs. under drift.
2. Det finns inget allmänt krav på arbetsbrytare(som ni säkert menar) enl. maskindirektiven. Arbetsbrytare är endast till för att enkelt göra maskin strömlös, andvänds ofta där man matar flera olika mask.delar från samma grupp, att demontera/låsa säkring går lika bra.Väggutag är ok.
3. Fas ledare kan ha vilka färger som helst utom (blå) och gul/grön, man använder inte längre gul och grön som fas ledare pga. förväxlingsrisk med jord, vet ej om det är regel, men iallafall praxis. I en 4-ledare som till t.ex. en motor är det godkännt att andvända blå som fas.
4. Som tidigare läst, jord i äldre hus kan vara röd. Lita alldrig på färgerna mät fram vilken tåt som är vad, kan ni inte det, ring en yrkesman. Olagliga elinst. betraktas enl. lag med samma straffsater som trafikförseelser, inte att glömma är försäkringsbolagen som åsidosätter villaförsäkringen vid olagliga elinstal.
5. Ett utag där jord och nolla är ihop kopplat fungerar teoretiskt men ej ihop med jordfelsbrytare dessutom olagligt.6. Alla yrkesgrupper gör fel!A-behörighet.
Hej frikadellen, välkommen till detta eminenta forum, tack Rickard. Är du behörig elektriker?
Hej igen Perf, jag noterade inte att du hade skickat iväg ett inlägg när jag sände iväg mitt förra.En sak kan du vara helt säker på, jag bagatelliserar inte elsäkerheten, jag har utvecklat både svagströmselektronik och styrelektronik för starkström på professionell basis och vet vad det handlar om, så att jag kan mäta, och förstå resultatet, det kan du vara helt säker på.
Vad är det som brinner om man mäter i fel ände av jord/nolla, och vad är det du mäter? Jord och nolla är elektriskt ihopkopplade om de inte är separerade efter en central jordfelsbrytare.
Skärpning nu grabbar, vi ska väl komma fram till lösningar på våra frågor, eller?