0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Denna tråd har spårat ur.... Billig i inköp dyr i drift och tvärt om ...osv. När man tror att man har det bra kommer staten eller marknaden in och korrigerar.Summan av alla laster är konstant!Vem fan vet vad oljan kommer att kosta imorgon? Vem fan vet vad elen kommer att kosta imorgon? Men jag är övertygad att solen kommer att lysa eller att det blåser!
Det nämns att investera i något som skall producera varmvatten på sommaren
Om man med hjälp av en solfångare kan täcka sommarbehovet av varmvatten under 5 månader totalt och då kunna stänga av oljepannan helt så blir det 150X30= 4500 kr. Skulle man få till en solfångare för netto 30000 kr inräknat solbidraget på max 7500 kr så har man igen detta på 6-7 år. Det är svaret på att ersätta enbart sommarvarmvatten från oljeeldning (för att enbart hålla sig till ämnet och frågeställningen).MVH/Gano
När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.
När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.
Citat från: MGKea skrivet 14 augusti 2009, 11:25:27När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.Payoffen får då vara vad den vill för min del bara månadskostnaden inkl en rimlig ränta sänks tillräckligt i förhållande till kalkylens osäkerhet.
Citat från: Gano skrivet 14 augusti 2009, 09:03:40Om man med hjälp av en solfångare kan täcka sommarbehovet av varmvatten under 5 månader totalt och då kunna stänga av oljepannan helt så blir det 150X30= 4500 kr. Skulle man få till en solfångare för netto 30000 kr inräknat solbidraget på max 7500 kr så har man igen detta på 6-7 år. Det är svaret på att ersätta enbart sommarvarmvatten från oljeeldning (för att enbart hålla sig till ämnet och frågeställningen).MVH/GanoI mitt fall, ett dåligt isolerat hus som är mer än 50 år gammalt, klarar vi oss utan värme ca 3 månader per år. Det skulle inta ha gått att ha oljepannan avstängd 5 månader även om solfångarna kunde ha gett varmvatten under den tiden. Vinsten skulle då bli mindre. Skulle tro att det gäller i många fall i mellersta Sverige. Nyare, bättre isolerade hus, som klarar sig utan värme mer än 3 mån/år, har sällan en gammal oljepanna som utgångsläge.
Varför skall vi överhuvudtaget behöva räkna på exakt hur dåligt oljan går?