Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solvärme??  (läst 29437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Solvärme??
« skrivet: 08 augusti 2009, 17:28:38 »
Hallå
Har nyss börjat och titta på det här med solvärme.
Jag får inte ihop det kostnadsmässigt.
Jag menar,att installera ett köpt kit vaccum,ligger ju på allt imellan 45000 - 70000:-.
Hur kommer det sig att man väljer att göra en sådan investering för att få (mestadels)varmvatten?
Ganska dyrt varmvatten under t.ex sommar månaderna.
Vad kostar igentligen varmvattnet med t.ex olja eller el-vvb under samma antal sommarmånader?
Vad får man ut? kanske 5000kw med 2 panel./år.
Låt oss säga att en ny anl.kostar 60000:- det blir alltså 12år innan anläggningen är betald.
Då får ju inget gå sönder pumpar o.dyl.= längre avbet.tid.
Olja under sommarmånader = 300L = 4mån = 3500:-/säsong
10 säsonger = 10 år = 35000:- +2år = 12år = 42000:-

Summering solvärme 60000:- = 12år
Summering olja        42000:- = 12Ã¥r
Många eller ingen håller håller säkert med,men jag är lyhörd,kommentera gärna. T.J *vinkar*
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solvärme??
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2009, 19:28:04 »
Du har i princip rätt, men det finns andra orsaker än rent ekonomiska till att ha solvärme, som ideella skäl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solvärme??
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2009, 23:08:19 »
Det blir en väldigt annorlunda kalkyl om man väljer low-tech solfångare
där förväntad livslängd är minst 30 år! Ack.tank köpte jag 1982 och den
är still going strong. Enda rörliga delen i en solfångaranläggning är en vanlig
cirkulationspump och den pump som följde med huset när vi köpte det 1980
går fortfarande utan problem.

Kalkylen blir också väldigt annorlunda om man designar så att solen kan bidra till
uppvärmning hela året och speciellt om man har lågtemperatursystem, typ golvvärme.

Göra varmvatten på sommaren klarar du med prylar som är mycket billigare än 60.000:-
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2009, 23:29:51 »
Hallå
Carl N<< ideella skäl skriver du,vadå ideellt?jag menar om man väljer naturvänligare t.ex drivmedel eller liknande och den"bensinen" är dubbelt så dyr som din vanliga bensin,köper du alltid det naturvänliga dyra alternativet rent ideellt?eller tittar du i plånboken?
Eller om chefen kommer in och vill att du jobbar gratis en helg rent ideellt alltså????
Förklara gärna vad du menar med ideellt.....

Sobris<< visst kan jag hitta billigare prylar som du skriver,ta t.ex en pelletsbrännare installation o matrl.kostnad ca:25000:-
och då har jag värme när det är -15gr ute också,hur varmt har du med din low tech utrustning vid -15gr(utan tillsattser)???
Jag tycker inte att det går att räkna hem solvärmeanläggningar hur man än vänder och vrider på saken.
men förr eller senare kanke det kommer ett inlägg som ändrar mitt liv totalt.
Men ni,,,ta inte illa upp för mina svar,vill bara hålla tråden vid liv,man kanske lär sig något åxå.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Solvärme??
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2009, 10:10:54 »
 När nÃ¥gon frÃ¥gar vad det kostar att värma huset med pellets svarar i stort sett alla "hälften mot olja (tex 6 ton x 2600:- = 15 600:-/Ã¥r" Inte inkluderar han installationen utav pannan (som kostade 60 000) dividerad med 20 Ã¥r. I solvärmealternativet däremot sÃ¥ verkar detta vara tvunget att ingÃ¥ ,trots att i de flesta fall huset även fÃ¥r en förbättrad funktion av det kompletterande värmesystemet iom ombyggnaden. Att inte solvärme lönar sig kan nÃ¥gon försöka inbilla nÃ¥gon annan än mig. Min anläggning pÃ¥ 15 kvm sedan tidigt 80-tal kostade ca: 11 000:-inkl 2 tankar (vilket naturligtvis var mycket pengar pÃ¥ den tiden) och överlevt 4 tonÃ¥ringars ivriga renhetskrav och klarat stor del av värmen vÃ¥r o höst och enda serviceÃ¥tgärden har varit ett glykolbyte (vilket inte ens var nödvändigt) 1988. Tankarna betjänar även en vattenmantlad pelletskamin,en kökspanna samt volymförstorare till en värmepump (frÃ¥n -83) och borde egentligen inte  belasta enbart solvärmen ekonomiskt ,eller hur? SolfÃ¥ngaren skall alltsÃ¥ ha behövt producera värme för ca 8 000:- innan den har "betalt" sig självt. Gissa om den gjort det under de 26 Ã¥r som de hitintills varit i drift( och ingenting tyder pÃ¥ att de inte skulle klara 26 Ã¥r till. Fundera pÃ¥ vad annan energi kostar om 26 Ã¥r när fortfarande solvärmen i stort sett är gratis ,sÃ¥ egentligen behöver man inte ens ha idéella skäl för att nyttja solen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Solvärme??
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2009, 12:46:21 »
Den stora skillnaden mellan sol och övriga alternativ som nämnts här är att
solen blir helt gratis när installationskostnaden är intjänad. Om det inträffar
efter 6, eller 7 eller 12 år spelar ingen större roll i sammanhanget.

Se'n har väl ingen påstått att man skall försöka klara sig med bara solvärme,
även om man kan komma väldigt långt med kombinationen värmepump och
solvärmelager med lågtemperatur i marken under huset. Man kan få en
värmepump att trivas väldigt bra vid temperaturer runt 10-15 grader. Detta
sammanfaller med temperaturer då solfångaren startar i princip så fort det
blir ljust!

Ved och sol är ocksÃ¥ en trevlig kombination  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2009, 18:09:20 »
Hallå
sv Claese<< visst jag håller med till viss del,men till nästan vilken panna som helst kan man montera en pelletsbrännare,
alltså ingen ny panna,mina 25000:- står nog kvar änndå ett par år till iallafall till det blir läck i pannan.
Det blir åxå lite dumt att gämnföra som du gör jag förstår inte.
Du skriver dagens pris på pellets anläggning,men ditt egna 30åriga pris på solvärmeanläggningen,jag fattar inte hur man kan göra så. Jag jämnför äpple och äpple inte äpple banan.
sv Sobris<< jag menar ju i mitt resonemang att man ska klara sig året runt,så billigt som möjligt,jag köper gärna solvärme i framtiden om det funkar att driva ett hus alla månader,annars måste man ju investera i ytterligare värmesystem.
Varför då installera solvärme när man inte klarar årsbehovet utan tillsattsenergi,det blir ju bara dyrare med solvärme.
Lika bra att investera i en värmeanläggning tycker jag t.ex värmepump,pelletsbrännare,vedanläggning,detta behövs ju iallafall om jag väljer solvärme... mvh T.J *vinkar*
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2009, 19:18:12 »
Hej

Att elda med pellets/olja/ved/ved i en panna för varmvatten under sommaren är förknippat med låg verkningsgrad p g a att värmeförlusterna är så stora i förhållande till uttaget av varmvatten. Det kan ligga runt 50%. Solvärme har inte den nackdelen eftersom den bygger på en välisolerad ackumulatortank. En elektrisk VVB är f ö ett populärt val för att spara energi under sommaren för de som har panna.

Ett solvärmt varmvattensystem behöver inte kosta mer än 30000 kr, och då ingår tank eller VVB.

Idag känns inte pellets som en säker framtid, priset ökar i oroväckande takt. Vad kostar solenergin i framtiden ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2009, 20:42:23 »
Hallå
Förvisso Gano<< att Ett solvärmt varmvattensystem behöver inte kosta mer än 30000 kr, och då ingår tank eller VVB
men finns det någon som investerar 30000:-för att få "gratis varmvatten"?
Jag investerar nog ialla fall i pelletsbrännare,dÃ¥ har jag värme OCH varmvatten hela Ã¥ret,sen om verkningsgraden är sämre,      
so what!! att titta efter den billigaste lösningen har ingen dött av (inte än)he he.
Visst pelletsen kanske går upp och lite ner men om vi tittar lite på luft-vatten v/p.
Går man t.ex ifrån olja och betalar ca 85000:- för v-p inst.och matr.huset ca 160kvm.
Ca 3kbm olja/år=30000:-+hus el ca 7000:-/år = 37000:-Uppvärmning samt el.
l-v pump ca 18000:- + hus el ca 7000:-/år = 25000:-Uppvärmning samt el.
L-V betald på ca 7år jämnfört med olja= 1000:-/mån över till annat
OCH vad kostar luftenergin? nu och i framtiden?
« Senast ändrad: 09 augusti 2009, 20:54:21 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2009, 21:14:41 »
men finns det någon som investerar 30000:-för att få "gratis varmvatten"?

Ja, det är klart. Jag till exempel.  ;) Glöm inte solbridraget pÃ¥ max 7500 kr. När jag räknar sÃ¥ har jag en pay-off pÃ¥ 6-7 Ã¥r pÃ¥ detta system för en kostnad pÃ¥ ca 24000 kr. Det är väl rätt OK, tycker du inte det ?

Har 2 st luft/luftvärmepumpar som står för värmen i huset. Och så har jag lassat in lite isolering här och var. Jag har noga utvärderat vilka åtgärder som lönat sig och i vilken ordning för mitt hus, tro mej.

Vår familj på 4 (2 vuxna + 2 barn på 12 och 7 år) klarar sig på 8000-8500 kWh/år, och då ingår uppvärming, varmvatten och hushållsel, allt med andra ord
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Solvärme??
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2009, 21:20:12 »
vart hittar man solvärme system för 30000 kr inkl tank ? Jag har redan tank men tycker att det blir för mycket pengar med solvärme(men funderar fortfarande)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2009, 21:40:14 »
Hallå igen,kul att tråden är igång och att folk skriver.
Men Gano<< är du verkligen nöjd med din pay-off tid 24000:- på 6-7år?
Då måste du ju fatta hur nöjd jag är med pay-offen 85000:- på 7år.
Med andra ord så är ju L-V vp ca 3,5ggr så effektiv tack vare???värme och vv året runt...

Tjenare smurfen72<< man kanske kan åka till indo-kina och ta en stig in i urskogen för att direkt köpa,,va vet jag........
men har vi tur kanske Gano kan guida oss till rätt ställe. *vinkar*
hej svejs alla glada skribenten.....
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2009, 21:54:09 »
Hej T.Johansson!  Det är väl positivt med din pay-off pÃ¥ 85000:- pÃ¥ 7Ã¥r, men klarar du dig dÃ¥ pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ ca 8000-8500 kwh/Ã¥r inkl allt för ert hushÃ¥ll dÃ¥ ocksÃ¥ eller??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2009, 22:13:11 »
Hallå igen
Raffen<<Det kanske jag kunnat göra om jag samtidigt haft 2st luft/luft åxå,men tråden från början var ju ett energislag,
men det tycks inte kunna få om man sattsar på solvärme då måste man ha flera alternativ.
Tar man bort Ganos luft-luft och annat komplement,så kan jag garantera att familjen kommer att frysa häcken av sig.
Jag därimot kommer att ha det varm och skönt och varmvatten att duscha i under vintern,och då har jag bara ett uppvärmningssystem.
Ha det gött.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Solvärme??
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2009, 22:51:54 »
Hej T.Johansson!  Javisst var det sÃ¥, och energislaget handlade väl om solvärme om jag förstod det rätt, och Gano har ju faktiskt solvärme utav en rätt lagom mängd inkl investering för detta tycker jag.
Du lämnade dessutom inget svar alls ang din egna årliga totala elenergiförbrukning utan beklagade dig bara över Ganos luftvärmepumpar vilket jag tycker var rätt dåligt av dig måste jag säga. Detta eftersom det är den totala elenergiförbrukningen som är viktigast att ta hänsyn till enligt min uppfattning och inte uppvärmningssättet eller investeringen i sig.
Gano tillhör ju de mest framsynta på forumet och som dessutom besitter mkt goda insikter och kunskaper om de olika energislagen/uppvärmningssätten inkl effektiva energibesparande åtgärder, och så länge du inte själv kan presentera några likvärdiga siffror som Gano har om din totala årliga elenergiförbrukning så tycker jag kanske att du skall tona ned förträffligheten med ditt eget uppvärmningssystem i det här fallet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!