0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sv Anders S<< som Gano skrev:placerad i en källare där man inte kan dra nytta av värmen ups!!!
Du verkar inte förstå alls hur det fungerar. Oljepannan gör värme, men den får tillverka dubbelt så mycket eftersom hälften värmer pannrummet. Det spelar ingen roll om pannan värms av el eller pellets, Det är pannan som läcker värme.
"70 liter / dygn = 70*8kWh=560 kWh. Dividerat på 24 timmar blir det 23,3 kW.10kr litern blir 1,25kr kWh. Du missade visst en tiopotens." Tänk på att det är fulla spjäll vi pratar om,typ 40 minus ute då tycker inte jag att siffrorna ser så himla dåliga ut.Det betyder i grova drag 350kr/mån vid 25gr ute ca 1000 lappen för ett sommar-kvartal,delar man sen 350 med 30 dagar = 11,70kr/dag så har vi ju nästan exekt min liter per dag som jag skrev. Eller hur Gano
Att hävda att pannförlusterna kommer huset tillgodo är i många fall också fel. I mitt fall, med dåligt oisolerade källarväggar, enkla glas i källarfönstren och utan isolering i golvet blev det mesta förluster. Enda motivet för att köra oljepannan på sommaren är för att hålla den varm så att den inte korroderar men det kanske inte är lika stort behov av det numer med lågsvavlig olja.
Är det inte så att en största delen av pannförlusterna går ut i skorsten?Röken är ju inte kall när den lämnar huset, och när brännaren står så blir det ju självdrag genom panna och rökgång som rimligen kyler pannan innifrån.