0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ville Vessla skrivet 14 augusti 2009, 11:48:39Citat från: MGKea skrivet 14 augusti 2009, 11:25:27När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.Payoffen får då vara vad den vill för min del bara månadskostnaden inkl en rimlig ränta sänks tillräckligt i förhållande till kalkylens osäkerhet.Håller det verkligen? Det händer mycket nu. Pumparna blir bara bättre och bättre. Solpanelerna blir bara bättre och bättre. Nya inovationer är på G hele tiden. Har man råd att låta payoffen utebli?
Citat från: MGKea skrivet 14 augusti 2009, 11:25:27När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.Payoffen får då vara vad den vill för min del bara månadskostnaden inkl en rimlig ränta sänks tillräckligt i förhållande till kalkylens osäkerhet.
När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.
Citat från: MGKea skrivet 14 augusti 2009, 12:23:33Citat från: Ville Vessla skrivet 14 augusti 2009, 11:48:39Citat från: MGKea skrivet 14 augusti 2009, 11:25:27När jag funderar över en investering så skall payoffen vara beydligt mindre än 5år för att det skall vara lönsamt. Annars får pengarna jobba på annat ställe..tex på börsen.Starkt att satsa på sol redan 1982 då elen och olja i stort sett var gratis. Håller annars med i mångt och mycket.Payoffen får då vara vad den vill för min del bara månadskostnaden inkl en rimlig ränta sänks tillräckligt i förhållande till kalkylens osäkerhet.Håller det verkligen? Det händer mycket nu. Pumparna blir bara bättre och bättre. Solpanelerna blir bara bättre och bättre. Nya inovationer är på G hele tiden. Har man råd att låta payoffen utebli?Japp det har man, payoffen tillför just ingenting.
Payoff har inget med skuld att göra.Man kan ju inte säga att en pryl saknar payofftid för att man betalat kontant.Eller?
Den som står i skuld är inte fri!Alt så hyr man sin bostad.
Citat från: Urbo skrivet 14 augusti 2009, 14:38:56Payoff har inget med skuld att göra.Man kan ju inte säga att en pryl saknar payofftid för att man betalat kontant.Eller? Det finns alltid en payoff om det är en lönsam investering. Men lånar man men bara betalar ränta är det aldrig säkert att det blir payoff.
Jodå, pay-off är en viktig parameter. Men egentligen ska man titta på hur lånekostnaden för investeringen ställer sig i förhållande till besparingen. Sparar man mer än vad lånet kostar och lånet är betalt när det finns livslängd kvar på utrustningen, då är det en bra affär.Pay-off ska egentligen användas för att göra investeringar i rätt ordning. Man gör de lönsammaste investeringarna med kortast pay-off tid först och så får de hjälpa till att bära verksamheten och de kommande investeringarna.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 14 augusti 2009, 16:23:53Jodå, pay-off är en viktig parameter. Men egentligen ska man titta på hur lånekostnaden för investeringen ställer sig i förhållande till besparingen. Sparar man mer än vad lånet kostar och lånet är betalt när det finns livslängd kvar på utrustningen, då är det en bra affär.Pay-off ska egentligen användas för att göra investeringar i rätt ordning. Man gör de lönsammaste investeringarna med kortast pay-off tid först och så får de hjälpa till att bära verksamheten och de kommande investeringarna.MVH/Gano Håller inte med, eftersom payoff inte tar hänsyn till livslängd kan det ju innebära att det inte ens blir en besparing om grejerna bara håller payofftiden.Investera i det som ger lägst månadskostnad först så sparar men mest pengar snabbast.I månadskostnaden menar jag då kapitalkostnad, driftskostnad samt avskrivning på förväntad livslängd.
Jag tycker att din uträkning skevar,för tackvare att pannan hålls varm så har man ju faktiskt en viss del vv på köpet.Jag menar ,,,om pannan är uppe i 80gr och står i viloläge,så startar brännaren inte bara för att man öppnar vv-kranen.Pannan måste först sjunka ner till ca 75gr innan startfas inledes.