0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har läst här på forumet att Ecoairen kör 55 grader vid varje start under sommaren. Innan sommaren var jag i kontakt med CTC i denna fråga och enligt CTC gäller ej detta utan pumpen kör till 55 grader bara vid var fjärde start även under sommaren (något som jag även kunnat följa under sommaren). Vad är det som gäller egentligen? Är det någon som vet. Argumentet CTC hade var att det sliter på pumpen att köra 55 grader varje start (ofta kort körning). De menade att det går jämt ut med elpatronen.Så här ser mina inställningar ut:Panna 50 grader (max 6kW)Panna nedre 55 graderInst husparameter:Min framledning 32 grader (för källaren under sommaren)Huskurva:Lutning 55 graderJustering 0Erkan
Hej!Vad jag förstår så kör du källarvärme med en framledningstemp på 32 grader och då går aldrig "husvärme från" in oavsett vilken temp du ställt in i den kodade menyn för "sommardrift" eftersom shunten ej kan stänga och cirkpumpen till radiatorsystemet slås från vilket den gör vid "sommardrift, husvärme från"Med dina inställningar så går ditt system precis som vanligt och kör då bara till 55 grader var fjärde gång.Du kan ju prova att skippa källarvärme ett dygn och då se om systemet går över till "husvärme från" och då kör varje körning till 55 grader.Jag är själv ganska ny med mitt system men läst och "knappat" en hel del och tror att det kan vara så här, hoppas att någon erfaren på systemet kan bekräfta eller dementera min teori.
Pumpen startar väl lika ofta och går lika kort tid, om den kör mellan 35-40 grader, som om den kör mellan 50-55 grader. Sedan kan det väl inte slita mer, om den går 1,5 timme under sommardygnen än när den går i stort sett dygnet runt och håller runt 50º i pannan flera månader under vintern.Sedan kan man ju undra, varför funktionen "sommardrift" finns, om den inte bör användas, den är ju fabriksinställd till 16º.//Ronnie
Husvärme från, har inget med sommardrift att göra. Husvärme från styr pannan och kopplar bort cirkulationspumpen samt stämger shunten, om inte källarvärme är aktiverad, då shuntas detta behov ut.Sommardrift styr bara värmepumpen, som vid sommardrift går över till att bara köra varmvatten, och går då till 55º varje start. Detta borde väl CTC om någon känna till.Sommardrift och husvärme från, kan sättas till helt olika temperaturer.//Ronnie
det är ctc som påstår att det är bättre att köra en del med el patron i stället för att ha kompressorn gå mot höga temperaturer helatiden.på sommaren tycker jag att man kan låta pumpen fullkondensera och köra mellan 50-55g, för att de normalt inte rör sig om så långa gångtider /dygn.och då i domflesta fall behöver man inte använda el patronen. utan VV räcker då.. räcker det inte får man använda el patronen men då med en så låg temperatur inställd som möjligt.ev, en el beredare i serie efter pumpen.jag har värme på slagen på toa. och den kör sommardrift.50-55g. (eco heat) men bör vara lika på ecoel.
Citat från: kullabacken skrivet 06 augusti 2009, 14:11:06det är ctc som påstår att det är bättre att köra en del med el patron i stället för att ha kompressorn gå mot höga temperaturer helatiden.på sommaren tycker jag att man kan låta pumpen fullkondensera och köra mellan 50-55g, för att de normalt inte rör sig om så långa gångtider /dygn.och då i domflesta fall behöver man inte använda el patronen. utan VV räcker då.. räcker det inte får man använda el patronen men då med en så låg temperatur inställd som möjligt.ev, en el beredare i serie efter pumpen.jag har värme på slagen på toa. och den kör sommardrift.50-55g. (eco heat) men bör vara lika på ecoel.Jag vet, det är CTC och deras påstående jag pratar om, om det nu är riktigt återgivet vad de sagt. De kanske tycker det är bra att man kör på elpatronen, det gör ju att de slipper bekymmer, om kompressorn pajar pga att den går för mycket. CTC vet säkert hur allt funkar, men de generaliserar nog en hel del, när de talar om för folk hur det ska vara, för att spara en del bekymmer om kunden skulle ändra för mycket i menyerna. Det skiljer för övrigt ganska många grader på hetgasen, när min pump kör till 55º, om det är sommar eller om det är vinter, det verkar lättare på sommaren.//Ronnie