Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktigt kopplad kombiberedare?  (läst 76065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #195 skrivet: 19 augusti 2009, 22:19:32 »
Har även lyckats tagit reda på att de rör som jag har till radiatorsystemet är LK PE-X Universalrör X16 (16 ytterdiameter x 2,2 godstjocklek) bra eller dåligt?




Har även tankat hem och börjat titta på PurmoMaster 2010 då inte thermowin funkade i Windows 7. Fördelen är att de har mina Purmo Compact inlagda tror jag... :)

Jaga hustillverkaren så du för energiuträkningen, sen kan du skicka den och en ritning på ovanvåningen till en säljare på purmo, då kan han ta fram nya raddar till dig,om du ringer och pratar snällt med dom. Det är mitt tips.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #196 skrivet: 20 augusti 2009, 17:56:07 »
Hur många kWh kan man spara på att sänka framledningstemperaturen till radiatorerna, i runda slängar? Det kostar ju lite med att plocka bort shuntgruppen och byta ut elementen, funderar på hur många år det tar att räkna hem det.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #197 skrivet: 20 augusti 2009, 18:40:32 »
Hur många kWh kan man spara på att sänka framledningstemperaturen till radiatorerna, i runda slängar? Det kostar ju lite med att plocka bort shuntgruppen och byta ut elementen, funderar på hur många år det tar att räkna hem det.

Du sparar 2 600 kr/år bara på kompressordriften. Totalt sparar du naturligtvis mer, beroende på ombyggnad. Kostnaden för ombyggnad är det väl säjaren som betalar....eller?
 

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #198 skrivet: 20 augusti 2009, 19:03:00 »
Du sparar 2 600 kr/år bara på kompressordriften. Totalt sparar du naturligtvis mer, beroende på ombyggnad. Kostnaden för ombyggnad är det väl säjaren som betalar....eller?
Ok. Vill försöka uppskatta vad det handlar om.

Att säljaren bekostar något tror jag tyvärr inte kommer att hända. Även om jag har rätt är det väl bara att vara realist, ska det bli ngt tvingas man väl driva det i tingsrätt mm. och det den tiden och arbetet det tar är det väl inte värt.

Pratade btw med installatören idag och han konstaterade trött att han inte hade tid att göra omkopplingen för än slutet av nästa vecka och kommenterade samtidigt att han trodde han skulle slippa göra detta och att nån annan i företaget skulle göra det.

Jobbar man med försäljning som jag gör är det underbara kommentarer man har fått höra under de senaste två åren i husbyggandet och jag har haft nytta av dem som exempel under utbildningar jag kört...tyvärr är väl upplevelserna av kundservice hitintills 90 % negativa och 10 % positiva
« Senast ändrad: 20 augusti 2009, 19:07:22 av IVT-Danne »
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #199 skrivet: 20 augusti 2009, 19:34:13 »
Jag har följt den här trÃ¥den frÃ¥n början och jag mÃ¥ste säga att den har varit väldigt intressant. Jag  var helt ställd inför "symptomen" och kunde inte hitta nÃ¥gon rimlig förklaring (hade i och för sig inte koll pÃ¥ vad en kombiberedare var). Att det kunde vara felkopplat ingick inte i min föreställningsvärld den här gÃ¥ngen. Lexus är helt klart värd en eloge för sin insats.

Intressant att det var fel i anvisningarna. Installatören har alltså gjort rätt (=följt instruktionerna) men det blev fel ändå pga ett fel av tillverkaren.

Hur många kWh kan man spara på att sänka framledningstemperaturen till radiatorerna, i runda slängar? Det kostar ju lite med att plocka bort shuntgruppen och byta ut elementen, funderar på hur många år det tar att räkna hem det.


Varje grad lägre framledningstemperatur minskar kompressorns elförbrukning med uppemot 3 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #200 skrivet: 20 augusti 2009, 19:51:11 »
Lexus är helt klart värd en eloge för sin insats.
Absolut, återigen så har hjälpen jag fått här varit helt fantastisk! Att IVT har felaktiga installationsbeskrivningar var inte direkt med i min tankevärld från början.

Varje grad lägre framledningstemperatur minskar kompressorns elförbrukning med uppemot 3 %.
Blir det även så när jag har två olika system, ett för radiatorer som behöver 55/45 och ett för golvvärme som tar 40/30?

I min jakt på kunskap i det här området har jag även läst lite i dokumentation från Grundfos ang cirkulationspumpar. Det står att läsa att till enrörssystem skall man använda UPS (vid konstant vattenflöde) och till tvårörssystem ska man använda UPE/Alpha+ (vid varierande vattenflöde)

Innebär detta då att jag har ytterligare en punk där man gjort ett fel från leverantören, då jag idag har en Alpha+ i min shuntgrupp och radiatorslingan är ett enrörssystem?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #201 skrivet: 20 augusti 2009, 20:53:36 »
I min jakt på kunskap i det här området har jag även läst lite i dokumentation från Grundfos ang cirkulationspumpar. Det står att läsa att till enrörssystem skall man använda UPS (vid konstant vattenflöde) och till tvårörssystem ska man använda UPE/Alpha+ (vid varierande vattenflöde)

Innebär detta då att jag har ytterligare en punk där man gjort ett fel från leverantören, då jag idag har en Alpha+ i min shuntgrupp och radiatorslingan är ett enrörssystem?
Hittade info på ett annat ställe på Grundfos där det står att det går bra att köra i ettrörssystem, så det verkar vara lungt.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #202 skrivet: 21 augusti 2009, 10:27:49 »
Har precis pratat med IVT igen.

De gjorde klart att de inte kommer kommer att kompensera mig på något sätt för mina problem som resulterat i ca 5000 kWh för hög förbrukning under året. De kommer endast bekosta att deras service-personal kommer och kopplar rören rätt. Vill jag ha någon kompensation ska jag vända mig till min installatör eller leverantör. Det är ju helt absurt att ställa krav på antingen installatören eller leverantören av utrustningen när det är på grund av IVTs installationsinstruktioner problemet uppkommit.

Fantastisk kundvård från IVT. huvuddunk
« Senast ändrad: 21 augusti 2009, 10:49:52 av IVT-Danne »
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #203 skrivet: 21 augusti 2009, 14:00:44 »
Hur många andra liknande anläggningar tror du inte tuffar på runt om i landet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #204 skrivet: 21 augusti 2009, 14:12:59 »
Hur många andra liknande anläggningar tror du inte tuffar på runt om i landet?
Inte speciellt många alls, med tanke på kommentarerna i tråden + att installatören och IVTs kundsupport tyckte det var en konstig och ovanlig lösning de inte stött på tidigare. Hur som helst borde det inte spela roll.

Om en hustillverkare skulle leverera hus med 50 mm isolering istället för 150 mm skulle det vara acceptabelt för kunderna bara för att de hade levererat ett stort antal hus och kostnaderna för åtgärd skulle bli stora?
« Senast ändrad: 21 augusti 2009, 14:16:04 av IVT-Danne »
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #205 skrivet: 21 augusti 2009, 14:42:55 »
Fantastiskt dålig inställning från IVT´s sida. Nu är det väl inga pengar att prata om, men för vissa kan det vara kännbart.

Undrar om IVT har vetskap om hur pass stort värmepumpsforum faktiskt är, och inser att den inställning dom uppvisar faktiskt kan leda till att dom riskerar att tappa i renomé? Inget fel på deras produkter, men den attityden kan man ha åsikter om, och det speciellt eftersom dom uppenbart har ett fel i sin dokumentation.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #206 skrivet: 21 augusti 2009, 15:23:44 »
Fantastiskt dålig inställning från IVT´s sida. Nu är det väl inga pengar att prata om, men för vissa kan det vara kännbart.
Pengarna skiter jag i, det är deras bemötande jag tycker är kasst, du får skylla dig själv typ. Lokala IVT-installatören felsökte anläggningen för ett år sen knappt och hittade inget fel så de har ju haft chansen att lösa detta själv tidigare. Hade som kompensationsförslag att de kunde sätta in en energisnålare pump i anläggningen, men det var tydlig för mycket att begära. knUp

Sen beställde jag ett IVT@home för två veckor sedan (som jag fortfarande väntar på) för 6500:- som de säkert har jättedålig marginal på....börjar ångra att man gynnar dem.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #207 skrivet: 21 augusti 2009, 15:43:53 »
Blir det även så när jag har två olika system, ett för radiatorer som behöver 55/45 och ett för golvvärme som tar 40/30?

För radiatorsystem blir det kanske 2,5 % per grad, för lågtemperatursystem över 3 % men då lågtemperatursystem drar mindre el pga högre värmefaktor blir det i kr/år i slutändan inte så stor skillnad om det är radiatorsystem eller golvvärme.

Golvvärme i kombination med ett radiatorsystem som kräver högre temperatur är inte bra. Behöver man en extra shuntgrupp för golvvärmen där det varma vattnet blandas ut med returvatten är det ur termodynamisk synpunkt en förlust. Det blir lite som ett bud som skall leverera varor till tredje våningen och första våningen men är tvungen att släpa upp allt till tredje våningen. JAg skulle vilja säga att det är ännu viktigare att få ner framledningstemperaturerna i ett blandat system. En hel del av värmen behöver ju inte ha så hög temperatur.


Inte speciellt många alls, med tanke på kommentarerna i tråden + att installatören och IVTs kundsupport tyckte det var en konstig och ovanlig lösning de inte stött på tidigare. Hur som helst borde det inte spela roll.
 

I alla fall inte konstigare och ovanligare än att det fanns en av IVT gjord installationsanvisning. DÃ¥ligt av IVT, i det här fallet borde det bara vara att plocka fram plÃ¥nboken. Undrar om de kommer att försöka spÃ¥ra order av samma typ som Dannes installation eller om de bara hoppas pÃ¥ att ingen märker nÃ¥got. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #208 skrivet: 21 augusti 2009, 16:40:42 »
I alla fall inte konstigare och ovanligare än att det fanns en av IVT gjord installationsanvisning. DÃ¥ligt av IVT, i det här fallet borde det bara vara att plocka fram plÃ¥nboken. Undrar om de kommer att försöka spÃ¥ra order av samma typ som Dannes installation eller om de bara hoppas pÃ¥ att ingen märker nÃ¥got. 
Med tanke på att samma installationsbeskrivning fortfarande ligger kvar på IVTs hemsida skulle jag knappast tro det....
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #209 skrivet: 24 augusti 2009, 20:12:56 »
Nu har jag fått hem IVT@home och börjat logga. Ska försöka få det online om ett par dagar.

Rörmokaren kommer på fredag och ska koppla rätt

FÃ¥tt en energikalkyl av hustillverkaren enligt nedan. Vettig, vanligt?
Kan anmärka på att de beräknat ytan som ska värmas till 240 kvadrat, det är inklusive garage vilket vintertid brukar ligga på 12 grader inte 21 som inomhus.




IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!