0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har även lyckats tagit reda på att de rör som jag har till radiatorsystemet är LK PE-X Universalrör X16 (16 ytterdiameter x 2,2 godstjocklek) bra eller dåligt?Har även tankat hem och börjat titta på PurmoMaster 2010 då inte thermowin funkade i Windows 7. Fördelen är att de har mina Purmo Compact inlagda tror jag...
Hur många kWh kan man spara på att sänka framledningstemperaturen till radiatorerna, i runda slängar? Det kostar ju lite med att plocka bort shuntgruppen och byta ut elementen, funderar på hur många år det tar att räkna hem det.
Du sparar 2 600 kr/år bara på kompressordriften. Totalt sparar du naturligtvis mer, beroende på ombyggnad. Kostnaden för ombyggnad är det väl säjaren som betalar....eller?
Lexus är helt klart värd en eloge för sin insats.
Varje grad lägre framledningstemperatur minskar kompressorns elförbrukning med uppemot 3 %.
I min jakt på kunskap i det här området har jag även läst lite i dokumentation från Grundfos ang cirkulationspumpar. Det står att läsa att till enrörssystem skall man använda UPS (vid konstant vattenflöde) och till tvårörssystem ska man använda UPE/Alpha+ (vid varierande vattenflöde)Innebär detta då att jag har ytterligare en punk där man gjort ett fel från leverantören, då jag idag har en Alpha+ i min shuntgrupp och radiatorslingan är ett enrörssystem?
Hur många andra liknande anläggningar tror du inte tuffar på runt om i landet?
Fantastiskt dålig inställning från IVT´s sida. Nu är det väl inga pengar att prata om, men för vissa kan det vara kännbart.
Blir det även så när jag har två olika system, ett för radiatorer som behöver 55/45 och ett för golvvärme som tar 40/30?
Inte speciellt många alls, med tanke på kommentarerna i tråden + att installatören och IVTs kundsupport tyckte det var en konstig och ovanlig lösning de inte stött på tidigare. Hur som helst borde det inte spela roll.
I alla fall inte konstigare och ovanligare än att det fanns en av IVT gjord installationsanvisning. Dåligt av IVT, i det här fallet borde det bara vara att plocka fram plånboken. Undrar om de kommer att försöka spåra order av samma typ som Dannes installation eller om de bara hoppas på att ingen märker något.