0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Grannen kanske har 18 inne medans du har 24? Ni kanske badar 5 dagar i veckan och grannen bara duschar till jul?Det kan vara vanskligt att jämföra hushåll.Men onekligen så har VP:n dragit mycket under Juli månad. Du har separat mätare på den antar jag?Om man tittar på kurvan så ser det lite skumt ut om man tittar på lutningen. Skulle det bara vara varmvattnet som är boven så skulle inte din kurva vara så mycket brantare än grannens.Vore intressant att höra varför återförsäljaren har installerat en C9 + extern beredare ist. för en E9.
Ventilationen är en IVT kanalfläkt som går på läge 4 (högsta), hör den ovanför ett sovrum så jag vet att den går för fullt.
Jag tolkar det som om VP inte borde värma upp det vatten som finns i kombiberedaren då, eller? När jag läser av GT3 så ligger den på 51,7 grader C och GT3-givaren i VP är bortkopplad för att man enligt IVT ska använda GT3X givaren i kombiberedaren istället, vilket borde innebära att det är allt det vattnet han värmer. Öppnade och kände efter med och hela beredaren är varm.Finns det någon möjlighet att allt beror på felaktigt placerade eller trasiga givare?
Inget av ovanstående gör att det kan bli 9 000 kWh/år skillnad mellan husen. Inte att din pump förbrukar 15 000 kWh på 3 800 drifttimmar heller. Den borde förbrukat max 9 500 kWh + el-tillskott d.v.s. 600 kWh eller 1 200 kWh beroende på inkopplat effektsteg.
Det är GT3X som blir 58,1 Grader C, dvs kombiberedarens varmvattenberedare.Som jag fattar det så tas vattnet ur den tanken först och skulle jag förbruka allt det så går man över och tar det som finns i VPs tank. Verkar bakvänt?!