0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet faktiskt inte, men har sett att ni övriga inte gör av med någon. Så här ser inställningarna ut. Kan du se något som är felinställt"? Tacksam för tips (det är ju onödigt med mycket elförbrukning) Samtidigt vill jag ej att varmvattnet tar slut (vill ej köra på temporära höjningar vissa tider på dygnet) Inställningarna är:Panna 50 grader (max 6kW)Panna nedre 55 graderInst husparameter:Min framledning 32 grader (för källaren under sommaren)Huskurva:Lutning 55 graderJustering 0Erkan
Själv stänger jag inte av vv-beredaren eller timerfunktionen om vi åker bort några dagar, men däremot om vi åker på semester i ca 2 veckor så stänger jag av den helt, och dessutom ca 3-4 dygn innan vi åker så att vi nästan hinner dra ur allt varmvatten ur beredaren. Mvh Raffen.
Jo att det är fruntimren som gör över med mest varmvatten, det kan jag också intyga. Jag tycker bara att det låter otroligt att varmvattnet skulle räcka i 3-4 dgr med avslagen varmvattenberedare.Att du Raffen duschar kallt för att tjäna några kWh, det tvivlar jag ej på...hehe
Tjenare Hansson! Nja timerkörningen har väl nu inget direkt med tömningen av vv-beredaren att göra då elpatronen under denna tid är frånslagen helt, utan det är väl då bara mer frågan om hur länge dessa 300 liter uppvärmt vatten räcker ifh till vårt behov av vv.Sen ang besparingen på ca 35-40% så kan jag väl bara nämna att så länge våra barn bodde hemma så förbrukade vi mellan ca 5000-6000 kwh/år för vv. När jag och frugan sedermera blev ensamma i huset så hamnade årförbrukningen på mellan ca 3500-3800 kwh/år för vv, allt detta då med en kontinuerlig drift av elpatronen på vv-beredaren.När jag sedan införde förändringen med timer och kontactor så sjönk årförbrukningen för mitt och frugans vv till mellan ca 2000-2200 kwh/år, och därmed vill jag väl då påstå kanske att besparingen ligger någonstans i intervallet ca 35-40%. Mvh Raffen.