0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan..Vi har nyligen installerat en ecoheat 10,5.Verkar fungera bra, men skulle gärna vilja ha lite tips på lämpliga inställningar.Nu under sommaren har egentligen inte huset nått värmebehov, även o pumpen verkar tycka det När jag varit nere hos pumpen då den startat har den bara gått 1-1,5 min för att höja tempen de 5 grader som den vill...Är det inte lite kort tid för att värma ca 220l vatten 5 grader
Ja jag har provat o ändra lite..vet inte om det blev bättre...Nuvarande inst: El-panna 50gr,elpanna max kw 0,0 , max framledning 55, min framledning från, husvärme från 14,Huskurva lutn 50 just 0.Med dessa inst har jag haft 13 starter o 1tim gångtid senaste dygnet.Jag vet tyvärr inte hur lång tid det tar till nästa start
kb in ändras inte håller sig på 12 ºC, ut ca7-8 ºC
Ja jag ska prova ändra diff på start och stopp.Det har varit lite kallare några dar nu,men jag tror att vi klarar oss utan värme ändå...Kan man sänka den fabriksinställda tempen på sommarläge eller e de dumt?Vore bättre om den gjorde varmvatten än värme nu på sommarn.Ja håller med att det verkar orimligt...undrar om givaren sitter på rätt ställe? Tackar så mycket för svaren! /Fredrik
Nu har den gått ett dygn med ändrad start diff till 7 ºC = 8starter och 51 min gångtid..Jag var nyss och tog tid... från 42-50 ºC tog det bara 1.30 min, men sedan sjönk tempen till 45 ºC ganska snabbt...Det känns inte rätt eller??, laddpumpen inst på läge 2
Temp i pannan 41 ºC ca 30 min efter att vp kört upp till 50 men sjunkit till 44 ºC nu.Hur gör din vp, sjunker den också efter att kompresson stannat??
Citat från: nyland skrivet 21 juli 2009, 20:09:36Ja jag har provat o ändra lite..vet inte om det blev bättre...Nuvarande inst: El-panna 50gr,elpanna max kw 0,0 , max framledning 55, min framledning från, husvärme från 14,Huskurva lutn 50 just 0.Med dessa inst har jag haft 13 starter o 1tim gångtid senaste dygnet.Jag vet tyvärr inte hur lång tid det tar till nästa startvad du har elpannan på för temp spelar ingen roll då du har 0.0kw.och max framlenings får du kanske justera men de blir i vinter. och även huskurva med lutning.13 starter är lite mycket, men 1tim drift är normalt.du kan testa att öka diff start/stop till 7grader.vad har du på KB in som kallast när pumpen går.?