0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Legionella ja, Läs och begrunda om riskerna i våra småhus! http://www.vvsforetagen.se/download/3674/Legionella%2006.pdfMvh. Johan
Vi ligger på ca 2-3kw/dygn i VV, funkar det bra med solslingan i VVB? Hur stor del av året har du täckning? Vad får du upp för temp i VVB?
Mitt system har varit igång i drygt 4 år nu, och det funkar väldigt bra. Om jag räknar på årstäckningsgrad så hamnar systemet på ca 65 %, möjligen något högre. Jag tror att detta beror på den väl tilltagna solfångarytan, vi har ovanligt stor yta (8 kvm). Om man översätter detta till COP så blir det 3,0...
Inte mycket för solen att jobba mot....Vatten lagrar ca 1 kWh per grad i en 1000 liters tank, alltså blirdet 300 Wh per grad i 300 liter. Om nu elpatronen går in vid 60 gradersom den måste göra för att hålla hela beredaren legionellafri ochSYR-ventilen dumpar ut hett vatten i avloppet vid 95 grader, så får vi alltså35 grader att "spela" med. Detta motsvarar bara ca 11 kWh och är inte ensen normal dygnsförbrukning enligt tidigare inlägg.Solslingor direkt i en förrådsberedare duger helt enkelt inte.
Gano: "en volym under elpatronen som solslingan värmer men som aldrig elpatronen värmer"I en förrådsberedare får det inte finnas volymer som elpatronen inte värmer!!!Den uppfyller då helt enkelt inte de regler som finns idag. Hela volymen måsteupp i 60 grader med så täta mellanrum att legionella inte kan växa.Det duger INTE med bara en liten skvätt 60 gradigt högst upp i tanken.