0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejTänkte byta ut min gamla 60x60 vvb som står i en liten direktel tvättstuga från 70 taletJag har begränsat mig till 60x60 mått pga tvättstugans storlek.Någon som installerat focus vlm 300 sol ?Den verkar vara optimalt utformad med de måtten ??Funderar starkt på denna men vill gärna ha lite feedback från andra innan jag slår till.Vet någon var man kan köpa den billigast ?
Har loggat vår VVB, ligger på ca 2-3kw/dygn, solvärmning av VVB är intressant, men inte om det börjar kosta 30´, så billigast lösning med bra funktion eftersökes, och på begränad yta../A.
Gano: Nu är det väl inte effekten som är problemet, utan att det sitter enelpatron i soltanken överhuvudtaget? Man kan förstås tidsstyra en elpatronoavsett effekt och oavsett om den är enfas, tvåfas eller trefas...Det klart du sparar energi om du låter varmvattenberedaren kallna, men då hardu ju heller inget varmvatten och det var väl liksom det som var hela grejen Dessutom är det vådligt ur legionellasynpunkt att låta en förrådsberedare bli kall.zx12r: man får inte in 500 liter i en 60x60-modul, det blir drygt 400 liter om man utnyttjar hela takhöjden. Skulle inte golvet hålla för 430 liter, så skulle jag inte vågaställa dit 300 liter heller