0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kom igen grabbar, lyft upp nivån igen.Det börjar likna passagens debattsidor när diskussionerna dras ner till dessa nivåer.Tomas
Om det varit en smiley efter ditt grattis!! hade jag trott att du menat allvar. Men faktum kvarstår. Under den veckan vi hade mellan -18° och -23° så hade jag mellan 22° och 20° i varfdagsrummet och ca en grad kallare i sovrummet. Kallare lär det inte bli där jag bor så jag verkar klara mig med enbart pumpen. Sedan är det väl så att om pumpen lämnar COP 2 vid -20° så ger den dubbelt så mycket som den drar? Eller hur ska jag tolka ditt exempel ovan?
Citat från: nikson skrivet 08 mars 2005, 20:26:58Om det varit en smiley efter ditt grattis!! hade jag trott att du menat allvar. Men faktum kvarstår. Under den veckan vi hade mellan -18° och -23° så hade jag mellan 22° och 20° i varfdagsrummet och ca en grad kallare i sovrummet. Kallare lär det inte bli där jag bor så jag verkar klara mig med enbart pumpen. Sedan är det väl så att om pumpen lämnar COP 2 vid -20° så ger den dubbelt så mycket som den drar? Eller hur ska jag tolka ditt exempel ovan? Nej alltså jag vill inte ge mig på dig på det sätt som "gäst" gjorde, det är passagennivå Det enda jag reflekterade över är hur pass olika det du skriver är från mina egna upplevelser samt då min kompis. Sedan är det väl så att jag borde smackat in en smiley där men vadå... Simma lugnt!
C. Styrs helt automatiskt med signal från utegivare, slås på/av vid en given temp t.ex. -18 med inställt minimivärde t.ex 200 watt (per element, högre effekt när färre element regleras) och kanske med innegivare som reglerar effekten beroende på faktiskt utfall i rummen inomhus (effekten ökar steglöst när temperaturen sjunker, eller styrs med signalen från utegivaren, ökar effekten när utetemperaturen sjunker). Då borde du inte få några toppar som "stör" värmepumpen och som får den att slå av i onödan.Detta borde få samma effekt som hos mig i det exempel som jag delgav i mitt tidigare inlägg, dvs låg effekt till stödvärmen som inte stör pumpen (låter den jobba maximalt med högsta avkastning per inslängd krona på elen), och ändå "lagom" varmt i de rum som annars skulle bli lite ogästvänligt utkylda.Och som sagt, det blir inte dyrt om man löder ihop och kopplar in dom själv. Det du sparar på en vinter med värmepumpen behöver du ta kanske 15-20% ifrån (en gång) till 4-5 element (1 tusenlapp).Men som sagt, i mitt fall var det bara att slå på ett redan befintligt vattenburet system. Och jag har bara behövt göra det 2 nätter i vinter (1:a natten gjorde jag det inte, men upptäckte att det behövdes). / mvh