0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du bekräftar vad jag tidigare sagt, vi har alla olika krav på komfort.Vissa tycker att det blir BÄTTRE inomhusklimat med luft/luft-värmepumpar.Vissa tycker som ni verkar göra, att det antingen sparar för lite, eller blir ojämn temp.Vet man med sig att man är kinkig, och eller har barn och ungdomar som vill stänga in sig i sin "bunker" skall man kanske titta på nåt annat än en luft/luft-värmepump.Har man direktverkande elradiatorer så är valmöjligheterna inte så stora, men det kan vara värt att tänka på i alla fall.Hoppas det löser sig för er.
He, he, ja just det!! Eller hur! Du har säkert lika varmt inne oavsett om det är +25 grader eller -25/-50 ute med din IVT nordic inverter som ger 1400w när det är -25. Det finns inget "normalt" hus som har så lågt energibehov. Om du har det beror det på att du antingen: 1. Bor i en klädkammare. 2. Bor i ett hus i princip utan ventilation och utan fönster med minst 100 cm isolering i alla väggar, golv och tak (vad skall du med värmepump till, du behöver ju bara brygga kaffe 2 ggr per dag för att hålla värmen). 3. Har gamla frysar och kylar + alla lampor och tv-apparater + datorer, spis och torktumlare påslagna som avger den värme som behövs för att upprätthålla balansen mellan dina värmeförluster och ditt värmebehov.4. Har en värmepump som är helt unik, genom något slags "fabrikationsfel" ger typ 6 kw ut vid -25 (kanske kortslutning så att den drar lika mycket).5. Inbillar dig att din IVT/Sharp skulle vara så unik trots att det är patentskyddad licensierad teknik från andra tillverkare som sitter i din pump :-)6. Du bor ovanför en icke känd massiv samling fjärrvärmerör som avger värme som enligt punkt 3 upprätthåller balansen.7. Du bor på gran canaria.8. Du bor ovanpå ett slutlager för utbränt restlager av kärnavfall som avger tillräckligt med energi återigen enligt punkt 3. 9 - 100. Du får ljuga ihop något, precis vad du vill.Ps. läs råd&röns test, så kan du se vad din pump klarar. DS / :-)
Ja, du kan ju försöka höja tempen med 1 grad eller 36 på din pump när din utetemp närmar sig 30 minus, så kan du berätta för oss andra hur varmt och skönt det blir.
Jag vill inte hålla med någon men jag har svårt att se hur en standard luft/luft skulle kunna värma 110-120 m2 vid t ex -20 grader utan stöd av annan värmekälla. Jag har en Panasonic E9 och inte är det speciellt varm luft som kommer ur den vid -17 och kallare. Har även en kompis som har en splitter ny IVT och han kan inte heller se hur detta är möjligt. Han stödvärmer vid runt -15.Det är bara gratulera men jag förstår inte hur det går till, säg COP 2 som råd och rön testet visar för IVT, det skulle innebära att du värmer hela huset med runt 2.5-3 kwh vid -20...grattis!!