0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Ubbe0 skrivet 09 december 2009, 05:06:45Citat från: Raffen skrivet 08 december 2009, 23:49:28Citat från: Raffen skrivet 08 december 2009, 23:49:28Min ME går ner till ca. 280W mätt med en PM300. Utifall att den visar 10% fel och då även åt fel håll (vilket väl är det normala antar jag) innebär det ca. 310W. Jag funderar dock på att skaffa en Voltcraft (eller bättre) så jag får jämförbara värden med dina Raffen. Hej Ubbe! Låter väl lite väl lågt kanske men kan säkert skilja en del vid kontroll beroende både på den för tillfället rådande utetemperaturen samt inställd innetemp på pumpen skulle jag tro. Fick nyligen in en helt seriös och trovärdig rapport från en person som dessutom är i branchen och har ME:s både FD25 och FD35-pump. I den rapporten framgick det att FD25 gick ned till som lägst ca 350 watt och FD35 gick ned till som lägst ca 380 watt innan de gick i off-läge, och detta var då kontrollerat med förutsättningen av en utetemp på +2 ºC och en samtidig innetemp på +22 ºC Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 08 december 2009, 23:49:28Citat från: Raffen skrivet 08 december 2009, 23:49:28Min ME går ner till ca. 280W mätt med en PM300. Utifall att den visar 10% fel och då även åt fel håll (vilket väl är det normala antar jag) innebär det ca. 310W. Jag funderar dock på att skaffa en Voltcraft (eller bättre) så jag får jämförbara värden med dina Raffen.
Fick nyligen in en helt seriös och trovärdig rapport från en person som dessutom är i branchen och har ME:s både FD25 och FD35-pump. I den rapporten framgick det att FD25 gick ned till som lägst ca 350 watt och FD35 gick ned till som lägst ca 380 watt innan de gick i off-läge...
Citat från: Raffen skrivet 11 december 2009, 13:03:50Fick nyligen in en helt seriös och trovärdig rapport från en person som dessutom är i branchen och har ME:s både FD25 och FD35-pump. I den rapporten framgick det att FD25 gick ned till som lägst ca 350 watt och FD35 gick ned till som lägst ca 380 watt innan de gick i off-läge...Har du inte kastat om siffrorna där? ME FD35 ska ju gå lite lägre i effekt? Jag har sett ca. 285W (lägre på ena filmen) som lägst hittills men det är nog inte riktigt representativt kanske då det rör sig om en ganska kort stund precis innan VP stänger ner. Jag tänkte rigga upp en kamera så jag kan filma vad som händer under drift en lite längre stund innan off-läge inträffar. Jag har en kort sekvens i min mobil jag ska se om jag kan posta så länge (snart).Det verkar som att Voltcraft mäter lite annorlunda gentemot min PM300. Jag har en siffra för snittförbrukning uträknad nu iaf. på ca. 360W/h och mätt under knappt 6 dagars drift och med utetemp. som har varierat mellan några minus- och några plusgrader. På ett dygn har den dragit knappt 9 kWh alltså. Iom att jag kör på bara +10ºC innetemp. så påverkar ju det förbrukningen en del förstås.
Sen vet jag väl kanske inte om du nu skall utgå efter dina små div manipulationer med pumpen som gäller att kunna köra den i +10 ºC-funktion, utan du får väl ändå utgå ifrån när pumpen jobbar utefter sin ordinarie specade uppvärmningsskala och utan manipulationer för att den skall kunna jämföras med verkligheten inkl specen för pumpen ifråga tycker jag om nu dina uppgifter skall bli trovärdiga framöver.
TillNorsk pumpemontør och övriga.FD25:an har gått riktigt bra trots kylan och jag testade att köra på AUTO inställningen på fläkten och det fungerar. Men Panasonicen låter ju mera och verkar ändra sig i hastighet betydligt oftare än FD25:an. Vi ska nog sätta in en till LVP så att alla avdelningar har luftvärme. Man vill ju stänga någon dörr i bland så slipper man köra på de direktverkande el elementen.
Ljudet är lägre i ME:n överlag både utomhusdel och inomhusdel. Avfrostningen låter också mer i HE12:an.
Hur är skillnaden Panasonic HE12 mot ME FD25?Ljudnivå innedel?Ljudnivå uomhusdel?Vilken gav bäst när det var som kallast?HE12DKE:n är bra vid plusgrader. ME FD25:an går bättre vid minusgrader. När det var nere under -20 ºC fick jag stänga av HE12:an, den gav inte så mycket värme och vi eldade i Keddy:n i stället.Ljudet är lägre i ME:n överlag både utomhusdel och inomhusdel. Avfrostningen låter också mer i HE12:an.