0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En helhermetisk kompressor, som i en villavärmepump, har en oljefyllning som är gjord i fabrik, och som i princip inte går komplettera i efterhand utan dyra ingrepp i systemet.Köldmediat passerar vevhuset (kyler kompressorn) och drar då en liten mängd olja med sig varje varv den snurrar runt i systemet.I ett litet kompakt system är det inget problem med oljeåterföring, men i ett system med långa rör, och med "Oljefällor" efter vägen i form av ispinnar med vertikala ledningar där oljan kan ansamlas, riskerar göra så att man till sist har så mycket olja ute i systemet att det blir problem med smörjningen av kompressorn.Jag vet att det i vissa fall har varit problem med detta i vissa andra DX-anläggningar där man kört med kopparslingor i mark, och kan inte se att Ispinnen skulle vara immun mot denna typ av problem.Detta är naturligtvis inte något som tillverkaren nämner på sin hemsida.I en bergvärmeanläggning har man ett extremt kompakt system där köldmediat roterar mellan kompressor och värmeväxlare.På luft/luft-värmepumpar tvingar man värmepumpen till korta driftsintervaller när det blir kallare än (ofta) -15 grader ute, detta för att reversera driften och med hjälp av varm gas som körs baklänges garantera att oljeåterföringen fungerar.På en ispinne blir gasen från utedelen rimligen långt mycket kallare, gissningsvis -30 till -40 grader under perioder när värmepumpen går kontinuerligt och den är belagd med iskristaller som isolerar bort energitillförsel.
Ödeshög? Den hittar jag inte. Vilken menar du?Troligen är dessa mätningar inte gjorda med Ispinnen Hybrid, som avser att komma tillrätta med dålig COP vid ihållande minusgrader.
Tack för informationen!Det lär finnas Ispinnar som gått i ca. 18 år utan problem. Så det problem du diskuterar är nog mycket ovanligt.Varför har du inte själv bergvärme?
Vi diskuterar ju inte ispinnen hybrid, inte jag i alla fall, starta en ny tråd om den i så fall.Ispinnen hybrid är ingen luft/vattenvärmepump.
I alla redovisade tabeller saknas utetemp och redovisning av uteffekt, en COP-beräkning är omöjlig, men min bedömning utifrån de siffror som presenteras, och husens storlek pekar på en årsmedel-COP på ca 2.0 i de redovisade anläggningarna.Ispinnen halverar alltså förbrukningen om min bedömning är riktig.
Jordvärme är billigare. och lika effektivt här i Piteåtrakten.Man kan göra mer själv, så det enda jag köpte tjänster till var grävningen.I övrigt gjorde jag allt själv, inkl konvertering från direktverkande el till vattenburet.Det finns thermia bergvärmepumpar som gått i över 20 år. Dessutom så är jag lite skeptisk till alla uppgifter som presenteras på tillverkarnas hemsidor.Jag tycker att man, när det gäller okonventionella tekniska lösningar själv bör göra en bedömning av varför tekniken inte vunnit gehör på marknaden.
Hmm... jag har i vart fall redan nämnt hybridversionen flera gånger, den hänger ju ihop med Ispinnens koncept. Eller vill du se den primärt som en jordvärmeanläggning?Man kan inte diskutera COP rakt upp och ner utan att samtidigt också beakta framledningstemperatur. COP varierar ju i synnerhet med denna, och inte primärt med utomhustemperaturen. Det är i alla fall mitt intryck av alla tabeller man tittat i. Tillverkare brukar sällan ange framledningstemperatur när de skryter om COP.
Jordvärme hänger ju på 1) att tomtytan är tillräckligt stor, och 2) att man kan acceptera att få trädgården totalförstörd vid anläggning.På min tomt kan man som sagt få ner 300 meter slang, men med omfattande trädgårdsvandalism som följd. Frågorna är a) räcker det? och b) hur påverkas marken? Det finns många rapporter om rejäla tjälförskjutningar. Jag har också hört att ihållande kyla kan skapa problem för jordvärme. Men det har du inte upplevt i Piteå?Bergvärme: det tar väldigt lång tid att hämta hem investeringskostnaden, om man nu inte ser 130-150 000 kr som växelpengar i börsen. Och vad händer egentligen där nere i "berget"?
Om årsmedel-COP verkligen är strax under 3 så är den bättre än alla andra luft/vattenvärmepumpar och då är det bara köpa.De siffror som presenterades i de länkar Subtilis infogade tidigare verkar dock inte indikera så hög COP enligt mitt sätt att tolka siffrorna.
Dessutom baserar sig uppgifterna på den här fastighetsägarens tidigare förbrukning
Du återkommer till priset, men jag kan inte påminna mig att jag sett några priser på ispinnen, vad kostar den?Är det priset som är viktigast skall man nog satsa på luftvärmepumpar om man vill spara rejält och investera lite, problemet där är dock liknande med ispinnen, de ger minst när man behöver det som bäst.Och dessutom har man ju fula och bullrade utedelar.