0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gas kommer från kompressorn och kondenserar i kondensorn. Nu är det vätska som normalt går ut i förångaren. Här kyler Qvantum vätskan mer, den energi vi tar kommer att återföras i förångaren genom att vi hämtar upp mer Thumbsup
Är det någon mer än jag som tycker att det är förvirrande med alla som hävdar att ett visst system är överlägset alla andra, eller att en viss produkt är bättre än andra, samtidigt som det alltid finns de som hävdar motsatsen?Är val av VP som att dra lott?Ska man vara nöjd med sin elpanna, som i vart fall fungerar?Jag slår vad om att det är någon som tycker att jag ska slå till och installera ispinne bara för att kunna komma med något konkret efteråt. Ni som bidrar till denna tråd: är ni också intresserade av ispinnen, men tveksamma (liksom jag)? (Å andra sidan är jag tveksam till alla VP. Stor investeringskostnad, tveksam kvalitet och effekt. Ungefär som att köpa bil. Som att kasta pengarna i sjön, eventuellt. El, olja och pellets verkar mer pålitligt.)
Väljer du bergvärme eller markvärme så är det ju i princip bara själva värmepumpen som kan gå sönder, och den täcks i de flesta fall av långa garantier, samt dessutom av hemförsäkringen, man bör kunna räkna med en livslängd på ca 15 år, men kanske drabbas av kostnader på i snitt någon hundring/år för service/reparationer.
Nackdelarna med Ispinnen är som jag ser det:Dålig/ingen avfrostning i kallt och torrt klimat.Låg förångningstemperatur/COP när den som bäst behövs."Stort" gassystem där man riskerar att olja åker ut i, och stannar i, rörsystemet med framtida smörjproblem som följd (Jag förutsätter att helhermetiska kompressorer används?)FördelarnaFå rörliga delar.Ingen extra cirkump för KBDirekt växling av köldmedia på både kalla och varma sidan möjlig (Vet inte om de DX:ar på varma sidan, eller använder sig av vvx?)Låga driftskostnader kan alltså kompensera för relativt dålig COP och uteffekt när man som bäst behöver den.Mitt råd blir trots allt att bara köpa dem om man tycker de är snygga, bor i milt klimat och gärna nära kusten.Stort tappvarmvattenbehov sommartid, eller en stor del av energibehovet sommartid, t.ex. för poolvärme, kan vara andra parametrar som talar för denna typ av pump.Den stora nackdelen måste dock anses vara den relativt dåliga COP man får när man som bäst behöver den.Oljeåterföringen ser jag också som ett eventuellt problem, men jag vet egentligen inte om det är ett problem, eller om jag bara oroar mig i onödan.De har väl sålt ett bra tag, så erfarenhet bör ju finnas?
Det borde ju innebära att kylmediat måste värmas lite mer av kompressorn så det är ju inte gratis?Möjligen kan man säga att avfrostningen är förlustfri eftersom man inte stjäl värme från huset under avfrostningen.
När det är riktigt kallt så måste du ju värma med enbart elpatron.