Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Octopus Ispinne  (läst 170441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Octapus Ispinne
« Svar #30 skrivet: 10 december 2009, 17:00:29 »
Fulare tingest att ställa på gården får man leta, den ska prestera enormt bra i sånna fall, min sambo skulle inte godkänna, vissa gnäller tom att luftvärmepumpen är ful.

Måste ju vara bättre med kompaktkollektor, effektivare och osynligt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: Octopus Ispinne
« Svar #31 skrivet: 10 december 2009, 17:42:17 »
Njae.... under vissa omständigheter tycker jag nog den kan se ganska skaplig ut..



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Octapus Ispinne
« Svar #32 skrivet: 10 december 2009, 19:22:22 »
Vid minusgrader bildas inte kärnis på den utan kristaller som mer liknar snö, eftersom dessa innehåller en del luft så kan man förmoda att de isolera värmetramsmissionen en del. Om pumpen går kontinuerligt så ombildas dessa snöliknande kristaller till kärnis vid plusgrader och eftersom is leder värme bättre än vatten så verkar det som om driften inte påverkas så värst mycket. se min bild tidigare med ca 500 kg is på förångaren.
 

Ombildningen till kompaktare is sker även vid minusgrader. Det är ju en temperaturgradient i den porösa isen. Det betyder att vatten sublimerar frÃ¥n varmare ytor till kallare ytor, alltsÃ¥ in mot förÃ¥ngarröret och blir kompaktare. Det är samma fenomen som bidrar till lavinfaran i fjällen, snön kristalliserar om. Temperaturskillnaden mellan mark och luft ger en temperaturgradient i snön som ger upphov till transport av vattenmolekyler. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #33 skrivet: 10 december 2009, 20:24:00 »
Vid minusgrader bildas inte kärnis på den utan kristaller som mer liknar snö, eftersom dessa innehåller en del luft så kan man förmoda att de isolera värmetramsmissionen en del. Om pumpen går kontinuerligt så ombildas dessa snöliknande kristaller till kärnis vid plusgrader och eftersom is leder värme bättre än vatten så verkar det som om driften inte påverkas så värst mycket. se min bild tidigare med ca 500 kg is på förångaren.
 

Ombildningen till kompaktare is sker även vid minusgrader. Det är ju en temperaturgradient i den porösa isen. Det betyder att vatten sublimerar frÃ¥n varmare ytor till kallare ytor, alltsÃ¥ in mot förÃ¥ngarröret och blir kompaktare. Det är samma fenomen som bidrar till lavinfaran i fjällen, snön kristalliserar om. Temperaturskillnaden mellan mark och luft ger en temperaturgradient i snön som ger upphov till transport av vattenmolekyler. 
Jaha då har jag lärt mig något nytt,skall iakta under konstant frost viket dock inte händer så ofta här på västkusten.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad qunaki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden Rock Land - Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octopus Ispinne
« Svar #34 skrivet: 10 december 2009, 21:42:48 »
Hagelskur:
Haglar är kanske magstarkt ord. Men när jag skrev mitt inlägg #3  ena dagen och kom tillbaka dagen efter var det tre sidor. Det tyckte jag var mycket, därav det ordet.

Onödigt med slinga:
Ena anledningen till att lägga ner slingan är att jag köpte den redan inför förra säsongen, men den kom aldrig ner.
I fjol så gick jag och titta och undrade när elpannan skulle starta och ge tillskott, men det hände aldrig. Men nu så har jag slingan och kan lika gärna få ner den.
Men den stora anledningen är att jag tror att energieffektiviteten ökar, dvs jag spar mer pengar (på sikt, för även den kostnaden skall ju räknas hem). Såg någon annan VP som hade vad de kallade MIX, så även andra använder det systemet. Det är också en anledning till att jag valde Ispinnen, tyckte det var megafräckt att man kan kombinera luft/vatten med mark/vatten.

DÃ¥ligt COP:
Nu har jag ingen separat elmätare till pumpen. Har tyvärr liksom inte plats i mit 60x60 cm stora pannrum, men jag önskar jag hade plats.
Men varken jag eller någon annan räknar väl 5000 kWh i övriga elkostnader/hushållskostander idag?
Var på möte hos LF angående energideklaration om hus och killen från Anticimex tog just upp det att det räcker inte idag. Så räkna med minst 6000. Här hemma ligger vi nog mer på 7000-8000 med alla lampor, datorer kylskåp och annat som förbrukar energi.
Nu ser jag heller inte COP som den viktigaste faktorn utan ser hellre till totalpris på 10 år. En annan faktor är att jag har koll på hela min anläggning själv och skulle något knasa i framtiden så kan jag eller en polare snabbt fixa igång den igen. Så innan man skall uttala sig om COP bra eller dåligt då tycker jag man skall ha alla fakta på bordet.
Jag ser 10 000 kWh sparade = pengar i min ficka. Min granne har gått från 35000 till c 20000 (eller så var det 22'), med sin Nibe (installerad 04). Med samma beräkning så har han COP 2, är det bättre? Som grädde på moset så fick han byta utedel i år - han var glad att Nibe hade 6 års garanti (dock med åldersavdrag) och att försäkringen täckte en del. Så på andra hållet, varför skall jag betala mer i min försäkring för att alla dessa skitvärmepumpar går sönder kors och tvärs? Kollar man in den statistiken blir man ledsen.

Dyr:
Någon skrev att den var dyr då den var så enkel och massproducerades. Kan väl hända att den kostar lite mer än övriga pumpar, men jag kan inte hålla med om att den massproduceras - tänk på vilka högre kostnader de då har. Samtidigt som folk kan slänga upp 4-500 000:- på en ny bil utan att blinka när det finns andra för hälften, så anser jag att de tusenlappar jag betalt mer än någon annan är "billigt". Kvalitet kostar mina vänner.

Rubriken:
Jo jag har med sett att rubriken är fel, därför skrev jag Octopus i mitt fösta inlägg. Men trådskaparen eller en moderator borde väl kunna ändra.


Octopus Ispinne IX61 - installerad Dec 2006. Kompletterad med 50 meter markslinga Nov 2009.
Värmer hus 167m² byggår 1981 med enrörssytem. 44m² biyta eluppvärmd. Ca 14000kWh totalförbrukning, besparing över 10000 kWh.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Octopus Ispinne
« Svar #35 skrivet: 11 december 2009, 08:02:30 »
Hagelskur:
Haglar är kanske magstarkt ord. Men när jag skrev mitt inlägg #3  ena dagen och kom tillbaka dagen efter var det tre sidor.

Att det var mÃ¥nga inlägg betyder ju inte att det var massor med negativa kommentarer. Det var väl att du pÃ¥stod att det var mycket negativt som gjorde att folk blev lite förvÃ¥nade, i varje fall jag.  ???

Citera
så anser jag att de tusenlappar jag betalt mer än någon annan är "billigt". Kvalitet kostar mina vänner.

Fast problemet är at prisskillnaden ligger på 10.000-lapps nivåer, vilket får tex mig att haja till. Då det är enkel teknik så kan man ju tillverka själv för betydligt lägre summor, vilket gör en lite fundersam på relationen pris/tillverkningskostnad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Octopus Ispinne
« Svar #36 skrivet: 11 december 2009, 10:54:19 »
Jag håller med om att COP i sig inte är intressant utan kostnaden på lång sikt, men COP påverkar kostnaden. Vet man inget om COP går det inte att säga att det är en bra affär jämfört med alternativa värmepumpar. Besparingen jämfört med utgångsläget säger inte så mycket när man vill jämföra olika värmepumpar. Hade jag haft elvärme hade jag gått från 24000 kWh till en bit över 7000 kWh men det säger inget om att mitt val var det bästa.

Skall man jämföra Octupus med alternativen mÃ¥ste man starta med samma förusättningar. En bergvärmeanläggning som räcker för ett hus där det gÃ¥r Ã¥t 24 MWh/Ã¥r el kostade 2006 inte 150'  utan högst 130' om jag utgÃ¥r frÃ¥n vad jag betalade 2002 och dÃ¥ är det Stockholmspriser. För det fÃ¥r man pump med varmvattenberedare och komplett installation.

Det är inte klart för mig om 68 000 för Octupus avser pump plus installation eller enbart pumpen. I det senare fallet skall man jämföra med 40'  för ett borrhÃ¥l färdigt för anslutning till pump och 35' för en pump utan varmvattenberedare, alltsÃ¥ 75' totalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad qunaki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden Rock Land - Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octopus Ispinne
« Svar #37 skrivet: 12 december 2009, 14:30:25 »
Nu är ju inte alla data med heller för den delen - och lär väl aldrig komma heller.

Bla.:
Innan hade vi alltid det kallt i huset < 20 grader. Idag har vi det varmt och skönt med 22 grader.
Då vårt nätbolag innan haft väldigt många strömavbrott, så valde jag en mellankrets med glykolfyllning mellan pump och panna. Det minskar ju effekten lite, samt att det går åt en cirkpump till som oxå skall ha ström.
COP är bara en faktor i det hela och tyvärr många gånger bara skrytvärden i broschyrerna gjorda ifrån specialanpassade testanläggningar.

Värmeväxlaren har jag köpt beg och jobbet har jag gjort själv. Genom enkla konstruktionen så har jag ju kunnat fixat det mesta själv. Elektrikern hade kontakt med en vvs-firma så han hjälpte mig med hålen i väggen. Sedan så betalade jag ju inte 68' utan ett annat pris (vi var fler som köpte).
Samt så ser jag enkelhet som en dygd. Ju mer komplicerat ju mer som kan krångla. Ju mer som kan krångla, ju dyrare tenderar det att bli. Det man spar på karusellen får man bittert betala på gungorna.

Jag valde också den större maskinen för att kunna täcka 100% av vårt värmebehov.
Anser att den håller så pass länge att det är så man bör beräkna en Ispinne - den skall täcka 100%. Idag hade jag nog ändå valt den mindre, för även den hade klarat mitt behov. Men de 8' kostar mig ju i princip bara knappt ett år extra och det tar jag gärna i det längre perspektivet.

Vad som är rätt eller fel, det får framtiden visa. Var och en har olika förutsättningar och alla anser vi olika. Att bara jaga den billigaste saken fungerar inte i alla lägen. Då skulle inte Volvo/Mercedes/BWM/WV/GM mfl. sälja en enda bi.l
 
De flesta kan nog hålla med om att de beräkningar man gjorde för tio år sedan inte längre gäller idag med ökande elkostnad. Förr försökte man ha en pump för 50% av maxförbrukning för att täcka upp 80% av totalbehovet. Idag har den faktorn ökat. Tyvärr dock inte på alla ställen man ser, de hänger liksom inte med - de rider bara på allt det gamla de gjort. Vilket syns tydligt här på forumet då de flesta här vill trimma sina anläggningar. Hur många i relation försöker trimma sina bilar?
Octopus Ispinne IX61 - installerad Dec 2006. Kompletterad med 50 meter markslinga Nov 2009.
Värmer hus 167m² byggår 1981 med enrörssytem. 44m² biyta eluppvärmd. Ca 14000kWh totalförbrukning, besparing över 10000 kWh.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Octopus Ispinne
« Svar #38 skrivet: 13 december 2009, 07:24:59 »
Hur många i relation försöker trimma sina bilar?

Betydligt fler än de som vill trimma sin VP. Finns dussintals biltrimningsforum bara i Sverige.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Octopus Ispinne
« Svar #39 skrivet: 13 december 2009, 09:49:01 »
COP är bara en faktor i det hela och tyvärr många gånger bara skrytvärden i broschyrerna gjorda ifrån specialanpassade testanläggningar.

De COP-värden jag har räknat fram på min anläggning stämmer bra med leverantörens värden och jag tror det är så generellt för bergvärmepumpar. Det är nog på L/L-sidan som tveksamheterna finns.

68 000 var det för pumpen enbart eller inkluderade det installation?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Octopus Ispinne
« Svar #40 skrivet: 10 januari 2010, 00:03:30 »
Hejsan
Läste detta inlägg för en tid sedan och har gått och figulerat
Den är enkel ,går med is på men hur fungerar den med en halv meter snö på ?
för som det talades om tidigare att det inte fungerar i norrland så är väl det nått
att fundera på för här kan det som bekant komma en hel del .

För övrigt så diskussionen om luftpump här uppe i norr så blir nog svaren kluvna
hos många fungerar det riktigt bra,
visst det finns köld gräns under 20- är nog inte många i drift men hur många med berg/mark värme börjar inte tulla lite på tillskott då.

Själv så har jag billigt tillskott i form av vedpanna som man kan elda i om man får
lust vare sig det är - eller + ute.
 Mvh
taiga

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: Octopus Ispinne
« Svar #41 skrivet: 10 januari 2010, 07:36:46 »
För övrigt så diskussionen om luftpump här uppe i norr så blir nog svaren kluvna
hos många fungerar det riktigt bra,
visst det finns köld gräns under 20- är nog inte många i drift men hur många med berg/mark värme börjar inte tulla lite på tillskott då.
Tycker det är en väldig skillnad att få t.ex. 7kW från bergVP och sedan behöva 3kW tillskott jämfört med att behöva värma huset med 10kW el helt och hållet...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Octopus Ispinne
« Svar #42 skrivet: 10 januari 2010, 13:37:06 »
Ja de håller jag med om
har själv 2.8kw som underhålls värme istället för 6kw elpanna och3kw vvberedare.
men de 2.8 kommer då en lvp tillgodo .

Men ni som har koll på markvärme ,ispinne med mark slinga bra ? eller dåligt?
borde inte det ta det bästa av två världar eller +

Utloggad qunaki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden Rock Land - Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octopus Ispinne
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2010, 18:27:23 »
Men ni som har koll på markvärme ,ispinne med mark slinga bra ? eller dåligt?
borde inte det ta det bästa av två världar eller +

Det är just så jag resonerat, varför inte ta det bästa ut två världar.

Nu minns jag ju inte förra vintersäsongen så där värst bra hur den var, men det fanns några dagar som var riktigt kalla med -15. Men ispinnen tuffade på så förra säsongen hade jag 0 i tillskott.
I år har det varit betydligt kallare och under betydligt längre tid. Det som kom till inför denna säsong var just markslingan. Hittills 0 i tillskott i år och jag tror att det så skall förbli.

Anledningen till slingan är ju inte att inte kunna värma huset med enbart pinnen - för det anser jag den redan gör och bevisat tidigare år. Utan det var för att kunna får ur mer billig energi - för det är ju det som är nackdelen med luftpumpar. Här får man ju både och.

Min bror har precis köpt ett hus med bergvärme och en IVT-pump (2003). Bott där i en månad och de har redan bytt två givare. När de ändå var där bytte de växelventilen. Vet inte vad kalaset går på ännu - men motsvarande pengarna kan jag dra av på inköpet för ispinnen.

Min decemberfaktura löd totalt på 1496 kWh, hans totalt på 2233 kWh. Nu har han ett äldre hus så det är ju inte jämförbart. Han vet ju heller inte vad förra ägarna haft från början innan VP, så här anser jag det är svårt att jämföra. Jag vet bara att om han kör på med "extra vatten" (eller vad det heter) så blir det kallt i huset. Just nu snurrar pumpen konstant, men här hemma går den i ca en timme sedan går den inte på många timmar (när det var milt gick den två gånger per dygn).

Hur som helst så är jag nöjd, och det är huvudsaken.

// Kim
 
Octopus Ispinne IX61 - installerad Dec 2006. Kompletterad med 50 meter markslinga Nov 2009.
Värmer hus 167m² byggår 1981 med enrörssytem. 44m² biyta eluppvärmd. Ca 14000kWh totalförbrukning, besparing över 10000 kWh.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octopus Ispinne
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2010, 20:02:04 »
Hej några frågor från en nyfiken.

Det sägs att Octopus använder vanlig gasol som kylmedium?

kan väl inte vara något vidare,är oftast en blandning av propan/butan,30/70%

med  kokpunkt pÃ¥ -10 ºC,borde väl vara nÃ¥gon annan blandning?

Eller menar man ren propangas,kokpunkt -42 ºC=R290 ?

Vilken kompressortyp använder man?

Vilken förångnings temp resp kondenserings temp,brukar man ha? *vinkar*
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!