Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Octopus Ispinne  (läst 170182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #15 skrivet: 08 december 2009, 14:21:48 »
Ja det där var ju verkligen intressant. En billigt V/V-VP och ett hemmabygge utan att ens grannar kan bli irriterade på ljudet. :)
Det är en Luft/vatten.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #16 skrivet: 09 december 2009, 06:14:10 »
Ja det där var ju verkligen intressant. En billigt V/V-VP och ett hemmabygge utan att ens grannar kan bli irriterade på ljudet. :)
Det är en Luft/vatten.

///AndersA

 Ah, trodde det var brine eller nÃ¥tt som cirkulerade i rören.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octapus Ispinne
« Svar #17 skrivet: 09 december 2009, 07:01:10 »
Har tittat på bilder på ispinnen och jag måste erkänna att det faktiskt är en vacker tingest när den är påfrusen, inte annars.
Jag har sett sådan förr i närheten av industrifastigheter och trott att det var kylning till något tele eller högspänninsskåp.
Tänk vad man lär sig.

Vad blir nästa steg, att tillverka andra prylar för villaägaren som det går att köra köldmedia i, vad kommer ni på.
flaggstång
takstege
staket
lekplats
brandstege
humlestör
cykelställ

Ok alla var kanske inte så bra....
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #18 skrivet: 09 december 2009, 07:50:53 »
Snyggt!

Vore kul att veta lite mer om ditt hemmabygge, hur den funkar (specielt med så mycket isbark, totalytan borde ju inte vara speciellt stor längre)
Varför en ispinne om redan bergvärme?
Design på systemet, hur undvek du glödskal vid lödning av kopparrören, rotgas eller lågtemplödning, kompressor typ, varför gasol, enkelt / låg tryck eller annan anledning, mm.mm?
(nyfiken på alla kulbyggen)

Mvh
/Svante
Ispinnen byggdes först och när jag insåg att jag skulle täcka hela enegibehovet med vp så installerade jag bergvärmen. Nu klarar jag mig till -10 ºC utan tillskott. Har inte använt något tillskott de senaste 3 åren.
Den består av 10m2 kopparplåt och kanske 12m 22mm kopparrör. jag byggde den 2002 så jag mins inte alla detaljer längre.
Lödningen är gjord med tenn och inga gasläckor ännu.
Den är fylld med ca 1,5kg gasol som är det billigaste köldmedium som finns. Eftersom som kompressorn och hela vp är utomhus så är det ok att använda ett brännbart köldmedium.
Skillnaden melllan R290 och gasol är renheten samt priset som för r290 ksnke är 1000:-/kg eller mer.
det svåraste med hela bygget var att löda kopparflänsarna mot rören, den första pinnen tog en dag och mot slutet gick det med 1 pinne i timmen.
jag har mätt Cop och den är ungefär lika bra som andra L/V med den skillnaden att den inte förlorar produktonstid vid avfrostning.
Sedan den byggdes 2002 med en begagnad kompressor från en förpackningsmaskin har jag inte rört en skruv på den. den bara går och går. Vilket kanske inte alla vp ägare kan säga tyvärr.

Mvh ///AndersA
PS Till alla som har fina förslag om hur en vp kan utformas typ berså eller liknande föreslår jag att ni skall bygga er en sådan om ni tror på det, kanske bättre än att sitta vid datorn och skriva. Det blir mer av det faktiskt.
« Senast ändrad: 09 december 2009, 08:06:12 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #19 skrivet: 09 december 2009, 08:38:10 »
Vad blir nästa steg, att tillverka andra prylar för villaägaren som det går att köra köldmedia i, vad kommer ni på.

Ok alla var kanske inte så bra....
Ja, den isbelagda brandstegen är nog ingen höjdare.  ;D
Men staket, definitivt. Varför en mur eller träpinnar är man kan ha vackra kopparrör/plåt som samtidigt sänker uppvärmningskostnaden?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Octapus Ispinne
« Svar #20 skrivet: 09 december 2009, 11:22:26 »
Har tittat på bilder på ispinnen och jag måste erkänna att det faktiskt är en vacker tingest när den är påfrusen, inte annars.
Jag har sett sådan förr i närheten av industrifastigheter och trott att det var kylning till något tele eller högspänninsskåp.

Om det står i närheten av industrifastigheter så är det troligast för förångning av gas (Nitrogen,oxygen) och står oftast i anslutning till stor gastank
Industrier/storförbrukare av gas får den levererad i flytande form så den måste förgasas/värmas innan den går in i produktionen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad qunaki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden Rock Land - Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octapus Ispinne
« Svar #21 skrivet: 09 december 2009, 23:05:36 »
Det var hemskt vad det blev liv i denna tråd.

1. Precis som Anders skriver, den bara går och går.
"Sedan den byggdes 2002 med en begagnad kompressor från en förpackningsmaskin har jag inte rört en skruv på den. den bara går och går. Vilket kanske inte alla vp ägare kan säga tyvärr."
Lägg till alla era reparationskostnader så får ni en verklig kalkyl på era maskiner. När ni sedan tvingas byta så lägg till den kostnaden med. Ispinne bygger ju på principen att den skall vara så enkel som möjligt och då kan ju så lite som möjligt gå sönder. Allt är för övrigt byggt av standardprylar. Så om den går sönder kan den alltid lagas. Går företaget omkull, kan den alltid lagas.

2. Runt kuster och här nere i söder sÃ¥ avfrostar den ju sig själv i stort sett varje dag. Allt över nollan innebär ju att isen smälter bort av sig själv. Den är alltsÃ¥ fulladdad igen. Ingen elektrisk energi har använts för att frosta av. Inget värmetrÃ¥g etc. som kan hänga sig. Inget borrhÃ¥l eller markslinga som blir kallare och kallare under säsongen. 

3. När det inte frostas av sÃ¥ byggs det upp is runt omkring, men den fungerar ändÃ¥. I fjol hade jag 0 timmar tillskott. Förväntade mig det dÃ¥ det var riktigt kallt i ca en veckas tid. Men det brydde sig pinnen inte om, den tuffade pÃ¥ i alla fall. I Ã¥r har jag lagt till 50 meter markslinga, sÃ¥ nu förväntar jag mig ännu mer effekt och klarar sÃ¥ledes ännu mer och längre kyla. Och vips när dagen kommer och det blir över nollan, ja dÃ¥ frostar den av igen  även i Norrland.

4. Alla som hela tiden kommer med alla motargument att det inte fungerar etc., ni får gärna fortsätta med det. Men det förändrar ändå inte att jag är väldigt nöjd med mitt val. Frågan är om alla ni andra är det?

// Kim
Octopus Ispinne IX61 - installerad Dec 2006. Kompletterad med 50 meter markslinga Nov 2009.
Värmer hus 167m² byggår 1981 med enrörssytem. 44m² biyta eluppvärmd. Ca 14000kWh totalförbrukning, besparing över 10000 kWh.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Octapus Ispinne
« Svar #22 skrivet: 09 december 2009, 23:21:25 »
4. Alla som hela tiden kommer med alla motargument att det inte fungerar etc., ni får gärna fortsätta med det. Men det förändrar ändå inte att jag är väldigt nöjd med mitt val. Frågan är om alla ni andra är det?

Jag tror inte att det direkt haglar "motargument", det är väl mest så att många är nyfikna på en enkel men udda lösning? Jag gillar idén, men samtidigt ligger det väl mycket i vad t.ex. Rickard säger om var den borde fungera bäst.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad qunaki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden Rock Land - Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Octapus Ispinne
« Svar #23 skrivet: 09 december 2009, 23:25:44 »
Glömde att säga att här går den i ca 1 timme per gång. Nu när det är runt 5 grader så går den tre gånger per dygn. Så den hinner ledigt att frosta av inför nästa gång, det tar inte många minuter.

Jo jag tycker det haglar, då mitt första inlägg i tråden var nr 3, nu finns det 3 sidor :-

Vet att jag har någon bild när den är nerisad, men tyvärr är bilderna bara numrerade så de hittas inte. Här kommer en när den var nyinstallerad.

// Kim
« Senast ändrad: 09 december 2009, 23:27:53 av qunaki »
Octopus Ispinne IX61 - installerad Dec 2006. Kompletterad med 50 meter markslinga Nov 2009.
Värmer hus 167m² byggår 1981 med enrörssytem. 44m² biyta eluppvärmd. Ca 14000kWh totalförbrukning, besparing över 10000 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Octapus Ispinne
« Svar #24 skrivet: 10 december 2009, 07:47:19 »
3. När det inte frostas av sÃ¥ byggs det upp is runt omkring, men den fungerar ändÃ¥. I fjol hade jag 0 timmar tillskott. Förväntade mig det dÃ¥ det var riktigt kallt i ca en veckas tid. Men det brydde sig pinnen inte om, den tuffade pÃ¥ i alla fall. I Ã¥r har jag lagt till 50 meter markslinga, sÃ¥ nu förväntar jag mig ännu mer effekt och klarar sÃ¥ledes ännu mer och längre kyla. Och vips när dagen kommer och det blir över nollan, ja dÃ¥ frostar den av igen  även i Norrland.
Tycker du överdriver en aning när du säger att det haglar motargument.  Tycker inte precis det har kommit speciellt mÃ¥nga motargument alls.  3 sidor säger ju ingenting, det har ju mest varit lite allmän diskussion om den och ingen argumentation...

Sedan undrar jag lite över om hur du tänker...  Pinnen har fungerat helt felfritt med 0 timmar tillskott trots att det "var riktigt kallt i ca en vecka".  ÄndÃ¥ sÃ¥ lägger du ner tid och pengar pÃ¥ att gräva ner 50m markslinga efterÃ¥t?  NÃ¥gon typ av förbättring mÃ¥ste du ju alltsÃ¥ ha räknat med och i motsvarande grad sÃ¥ var det ju alltsÃ¥ nÃ¥got som inte var sÃ¥ rosenskimrande idealt tidigare?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Octapus Ispinne
« Svar #25 skrivet: 10 december 2009, 08:00:03 »
Så fort utetempen går under 0 grader måste det bara vara bättre med en markvärmeanläggning, DX eller med brine.

Där har du ett argument.

Och dessutom, i stora delar av sverige har man nog mer än 50% av energibehovet under de dagar som är kallare än 0°C, och det är ju DÅ man vill ha hög COP, inte en värmepump som knappt ger mer än den förbrukar...
(Har läst nånstans att man normalt har ca 25% av värmebehovet den kallaste månaden på året)

Jag kan hålla med om att ispinnen är en effektiv och enkel lösning så länge utetmepen gör att den kan avfrosta på egen hand, men att krånglet med alla andra värmepumpar skulle vara så stort anser jag är helt fel.

Hellre lite krångel vart 7:e år, än en värmepump som inte värmer när man verkligen behöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Octapus Ispinne
« Svar #26 skrivet: 10 december 2009, 08:09:19 »
Varför finns det inte avfrostning på den? Eller åtminstone på ur eller rent manuellt? "vända" på den nån gång/månad, och hjälpa till lite med sopen.. Thumbsup

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Octapus Ispinne
« Svar #27 skrivet: 10 december 2009, 10:09:53 »
Vad kan man räkna med för års-COP? Qunaki skriver att han har gått från 24 till 14 MWh/år vilket med 5 MWh hushållsel skulle betyda 19/9 = 2,1. Det tycker jag är dåligt. Min värmepump ligger på 3,2 inklusive tillsatselen. Då kan man fråga sig vad som är billigast på sikt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #28 skrivet: 10 december 2009, 14:26:25 »
Beträffande avisningen så är det enkal svaret att det behövs inte så varför installera det?
Det är klart Rickard att den är bättre i klimat där det inte är jättekallt såsom alla L/V vp, det är ingen skillnad påstår jag. Inte ens jag skulle installera en L/V vp i Norrlands inland.
Dock inte av kanske den anledning du tror utan av följande:
Vid minusgrader bildas inte kärnis på den utan kristaller som mer liknar snö, eftersom dessa innehåller en del luft så kan man förmoda att de isolera värmetramsmissionen en del. Om pumpen går kontinuerligt så ombildas dessa snöliknande kristaller till kärnis vid plusgrader och eftersom is leder värme bättre än vatten så verkar det som om driften inte påverkas så värst mycket. se min bild tidigare med ca 500 kg is på förångaren.
Alltså vid samma utetemp så producerar den i stort sett samma effekt oavsett om förångaren är utan is eller om den är täckt med 500kg.
Aledningen till att det fungerar i detta fall är att man kan inte jämföra förångaren med en som har lameller med kanske 5 mm lamellavstånd i detta fall så belir den tät för luftransport och fungerar därmed inte, det är alltså inte isen i sig om de tär kärnis.

Detta är min erfarenhet, hade jag märkt att den la av med värmeproduktion så hade jag givetvis inte låtit den gå i 3 månader kontnuerligt det hade ju varit att kasta pengar i sjön.

Mvh ////AndersA
 
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Octapus Ispinne
« Svar #29 skrivet: 10 december 2009, 14:27:37 »
PS
Kan inte någon ändra rubriken till denna tråd. det borde stå Octopus. Ingen kan söka på det annars.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!