0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan begränsa elpatronen hela effekten behövs sällan..
Har ett litet (stort) problem. Hus: 127 kvm boyta samt 119 kvm inredd källare. Bergvärme: Nibe 1210 Fighter ställt på 4,5 kW Huset är upp säkrat till 16A (kanske lite för lite). Men en huvudsäkring går nu och då. Även om inte nåra som helst apparater är igång. Bara värmepumpen. Tycker att tillsats värmen har börjat gå till lite väl mkt, köpte huset i höstat och då hade tillsatsvärmen bara gått in 49 h sedan installationen 2002-04 men nu är den uppe i 519 h???!!!! Verkar mkt konstigt. Får HP/MS alarm och jag får återställa på motorskyddet. Verkar vara något FASfel som gör det. Har kollat med en kompis som är elektriker men såg ingen snebelastning men hittade en lös kabel för matning som vi satte tillbaks. Blev bätter ett tag men nu går den igen. Vill gärna hitta felet innan jag säkrar till 20 A om jag måste. Nån som haft liknande problem?? Har ingen jordfelsbrytare än. Men blir installation snart. Mattias
Japp, det är alltid samma säkring som går.Det är när det kommer lite kyla, nu har det varit milt en vecka så ingen har gått nu.Säkringen är mkt varm när den går, måste i princip ta på handskar för att ta ut den.För det första sedan den gick första gången så har vi varit väldigt försiktig att köra saker samtidigt.Men den har gått någongång när ingenting har varit i gång bara typ lampor.Det som ligger på samma säkring är förutom nåra lampor även Diskmaskin, spisfläkt, dator, garage. Motorvärmare går ju inte igång förräns 2h på morgonen. Har haft sparsamt med elvärme i garage.I helgen tänkte jag försöka checka mer med elektriker.Mattias