Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 535250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #750 skrivet: 16 oktober 2013, 17:13:36 »
Nu har vÃ¥r nya vän gÃ¥tt en vecka  ::)

Summa: 50 timmar drift varav 15 timmar varmvatten, 105 starter dvs exakt 15st/dygn
kurva 4
Kurvförskjutning 0
Inomhusgivare faktor 3,0
Min framledning 20
Max framledning 40
Kb 85% Delta :dt: 3,0 °C
Vb värme 85% Delta :dt: 5,0 °C
Vb varmvatten 30%
Vb ekonomi 50% (ska prova sänka något)
Inomhustemp 21 °C plus-minus 0,5 °C
Gradminuter kompressor -100
Gradminuter tillsats -500

//North
« Senast ändrad: 17 oktober 2013, 05:22:39 av Rickard »
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #751 skrivet: 17 oktober 2013, 05:23:41 »
Ser bra ut.
Jag har lagt in din signatur som den skall vara, inte i inlägget, utan som en fast signatur.
Du kan själv göra fler inställningar om du klickar på "Profil" i den horisontella menyn ovan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northtorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #752 skrivet: 17 oktober 2013, 08:46:53 »
Tack Rickard, jag fattade inte hur man fixade det  :P
Bor i Uppsala
230kvm i två plan + ett fristående garage på 40kvm, allt uppvärmt med golvärme. Bottenplanen betongplatta och övervåningen träbjälklag
Huset är byggt 1995 tillbyggt 2002. Välisolerat 240-260mm i ytterväggarna, 310mm i snedtaken samt 450mm lösull på vindarna.
Hade tidigare en IVT Greenline E7 med en enorm acktank för varmvatten (hade planer på solpaneler). Efter ett tankhaveri har vi nu istället en Nibe F1245/8.
140m borra, berget ca 0,5m ner.

Utloggad pjbtwo

  • Bor i Torsby, Värmland
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #753 skrivet: 20 oktober 2013, 12:32:00 »
Hej alla dignitärer inom värmepumpar.

Är ganska ny är på forat, har väl kollat runt en hel del men inte varit så aktiv.
Nu har jag precis bytt ut min gamla Thermia Vp från 1993 mot en Nibe 1245-10 och skulle behöva lite hjälp med att bedöma hur bra injusterad pumpen är.
Bifogat diagram och log-fil är loggat under natten som varit med 5 minuters intervall. Jag har behållit mitt gamla borra på 90m och kompletterat med ett borra till på 120m och seriekopplat dessa.

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge en reflektion över hur det ser ut. Jag har inte så bra koll på hur det ska fungera. Har försökt att läsa mig till det men det är inte så enkelt att förstå vad som är vad.

Jag har ändrat lite inställningar för att försöka få till det. Det jag har justerat är följande.

Värmekurva: 9 -1 grad
GM Vp: -100
GM Till.: -500
Vb pump hastighet: 45% i samtliga lägen.
Rumsgivare: 22 grader faktor 2.0

Det som jag skulle vilja vet är om det är rimligt antal start och stopp samt om pumpen är korrekt dimensionerad för huset. Dimensioneringen är inte så mycket att göra åt nu men då vet jag i alla fall om jag behöver tokelda i kaminerna när det blir lite kallare.

Tacksam för lite reflektioner
Villa 1,5 plan 155 m2 + 90 m2 källare byggt 1938.
Nibe 1245-10 med två borra 90m samt 120m

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #754 skrivet: 20 oktober 2013, 13:09:10 »
UtifrÃ¥n delta pÃ¥ VB sÃ¥ gissar jag att du har radiatorer. UtifrÃ¥n nattens utetemp och de korta gÃ¥ngtiderna pÃ¥ pumpen är min gissning att du inte kommer behöva elda annat än för mysfaktor. :) Men det finns andra som kan avgöra detta bättre än mig, jag har oftast fel o gluttade bara snabbt igenom din textfil.  ;)

Du har lite högt delta på KB om du frågar mig, hade det varit min pump hade jag höjt CP för KB o siktat på 3 °C.

Jag skulle heller inte ha haft rumsgivaren aktiv så här efter installationen, det är är omöjligt att justera in rätt lutning o förskjutning på kurvan med aktiv rumsgivare. För att få rätt kurva behöver du ha med höst och vinter i dina injusteringar innan rumsgivaren aktiveras. Du kan iofs välja att avaktivera den ett dygn eller två vid olika utetemperaturer för att utvärdera din kurva inkl förskjutning.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad pjbtwo

  • Bor i Torsby, Värmland
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #755 skrivet: 20 oktober 2013, 14:50:04 »
Det stämmer att det är radiatorer, gamla rejäla sådana. Så det är korta gångtider, jag tyckte att dom var långa ja :), det var därför jag var lite orolig för att den var lite underdimensionerad. Det känns väldigt skönt att det verkar vara ok dimensionerat. Förra pumpen var kraftigt underdimensionerad så tillskott gick in redan vid ca -7 i utetemp. Har haft ganska svettiga elräkningar när det kryper ner mot -25 kan jag lova. Nu ska jag faktiskt koppla in en fläktkonvektor i källaren lite längre fram och hoppas att pumpen kommer att klara av även den.

Jag har också noterat deltat på KB men visste inte om det var så kinkigt, men jag kan ju höja CP 5% kanske, och se vad som händer. Jobbar pumpen mer effektivt om man håller ca 3 grader delta? Glömde tillägga att jag kör KB CP på kontinuerlig drift i 10 dagar för att all ev. luft ska komma ut. Det kanske påverkar deltat lite också eller?

När det gäller värmekurvan så har jag faktiskt kört i tre dygn utan rumsgivaren och jag tror att det är ganska hyfsat justerat. Innertemperaturen har legat stadigt på 22 grader. Max avvikning innan rumsgivaren var ca 0.6 grader.

Måste säga att loggfunktionen i Nibe är ju helt fantastisk, speciellt för mig som är lite nerdig när det gäller prylar. Kan ju sitta i timmar och kolla in kurvorna, men det sämsta är att jag inte vet hur ideala kurvorna ska se ut men jag lär mig mer med tiden, tack vare detta fantastiska forum.



 
Villa 1,5 plan 155 m2 + 90 m2 källare byggt 1938.
Nibe 1245-10 med två borra 90m samt 120m

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #756 skrivet: 20 oktober 2013, 15:15:03 »
3 °C i  :dt: pÃ¥ KB har jag förstÃ¥tt skall vara optimalt, ditt  :dt: när kompresor gÃ¥r pÃ¥verkas inte av att CP till KB snurrar kontinuerligt.

Att du kört utan rumsgivare aktiv i 3 dagar säger ju ju inget om din kurva när det är mellan +15 grader och -25 grader vilket nog är det spektrat din kurva på ett ungefär behöver täcka. Jag skulle spendera höst o halva vintern utan aktiv rumsgivare o sedan aktivera den.

Noterade från loggen att din innetemp sjunker ngt vartefter utetempen sjunker, kan ju iofs vara din innegivare som faktiskt justerar ned tempen mot målvärdet 22 grader. Men det kan vara kurvan. Du kanske myseldade lite igår kväll och att det var därför det var lite varmt när du startade loggen?

Pumpen snurrar 50 minuter och stÃ¥r sedan still i ca 30 min när du haft 4-5 minus ute. SÃ¥ ngt eltillskott vid -7 skall du iaf inte behöva.  tummenupp Men huruvida pumpen är rätt dimensionerad eller inte är inte min expertis, men stÃ¥r den 30 min med -5 ute sÃ¥ har den bra med kapacitet kvar om du frÃ¥gar ngn orutinerad som mig.

Visst är det ett fantastiskt forum, men lär sig massor. Och skriver gissare som mig fel så kan du vara säker på att ngn rättar mig. ;)

Gissar att din installatör gjort en beräkning på när eltillskott behövs?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #757 skrivet: 20 oktober 2013, 15:31:44 »
Med 62,5% gångtid vid -5 ute och om det är 0% gångtid vid +17 ute så går eltillskott in vid -18 °C.
Förutsatt att COP är konstant, det är det ju inte så riktigt så kallt klarar den inte. Nån annan får bättra på beräkningen
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 16:09:31 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad pjbtwo

  • Bor i Torsby, Värmland
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #758 skrivet: 20 oktober 2013, 15:51:59 »
Om tillskottet kommer in först runt -15 °C - -18 °C grader är jag nöjd.

Installatören har inte gjort någon som helst beräkning eftersom det inte finns någon installatör av Nibe i dom här trakterna. Den installatör jag använde mig av installerar bara IVT normalt sett, så jag fick i princip skjuta lite från höften när det gällde val av pump. Jag ville inte ha en IVT utan ville verkligen ha en Nibe så därför accepterade jag att det var lite av en chansning. Fick för mig att IVT var mer anpassade till lågtempererat system, typ golvvärme, och Nibe mer mot radiator system, därav valet Nibe. Självklart skulle dom kunna ha räknat på pumpen men så blev det inte.

När det gäller rumsgivaren så ska jag ta och inaktivera den och köra utan så får jag se hurpass bra kurvan ligger. Inser att det var lite väl kort tid jag körde utan givaren. Ska också ta och öka på KB CP lite så att :dt: blir närmare 3°C.

Deltat på VB, verkar det ok?

Om den kör 50 minuter och står i 30 minuter, blir inte det många start/stopp då, eller är det ingen fara med det?

Villa 1,5 plan 155 m2 + 90 m2 källare byggt 1938.
Nibe 1245-10 med två borra 90m samt 120m

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #759 skrivet: 20 oktober 2013, 16:14:10 »
Start var 80:e minut ger 18 starter/Dygn. Helt OK.

Kurva 9. Hm. Var bor du och hur isolerat är ditt hus?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad pjbtwo

  • Bor i Torsby, Värmland
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #760 skrivet: 20 oktober 2013, 16:58:28 »
Ok. Då kan jag släppa oron över starterna. Puhhh.

Jag bor i norra Värmland, Torsby. Isoleringen i huset är nog inte så speciellt bra är jag rädd för. Det är sågspån i väggar och på vinden med allt vad det innebär. Kan vara fickor i vägarna som är helt tomma. Fönster är gamla traditionella kopplade enkelglas.
En standardvilla från 1938 kan man väl säga.

Tror du att kurva 9 är fel häruppe?

Edit:
Enl. installationsmanualen så ska ett bra utgångsvärde vara kurva 9 med -2 i förskjutning av värmekurva.
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 17:02:25 av pjbtwo »
Villa 1,5 plan 155 m2 + 90 m2 källare byggt 1938.
Nibe 1245-10 med två borra 90m samt 120m

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #761 skrivet: 20 oktober 2013, 17:16:59 »
Hu då, med den "isoleringen" ska du vara glad om kurva 9 räcker! Om du har gamla raddarna kvar så är dom avsedda för ett högtemperatursystem och Nibes Karta med kurvvärde för norra Värmland säger kurva 9 för ett lågtemperatursystem. Men det är bara att pröva sig fram, bort med allt vad termostater heter och kör med en kurvinställning minst ett dygn och se vilken rumstemp du får. Gör samma sak igen när det är lite kallare i vinter.
Jag började med kurva 9 i mitt hus från 1937, och det var vad som behövdes här, men jag bor med havet runtom på västkusten. (Nu har jag kurva 6 efter tilläggsisolering)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #762 skrivet: 20 oktober 2013, 17:31:57 »
Med 62,5% gångtid vid -5 ute och om det är 0% gångtid vid +17 ute så går eltillskott in vid -18 °C.
Förutsatt att COP är konstant, det är det ju inte så riktigt så kallt klarar den inte. Nån annan får bättra på beräkningen
Troligtvis klarar den nog kanske -18 ändå trots lägre effekt vid högre framledning för av de 62% så är ju en del vv körning och den delen ligger konstant oavsett utetemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #763 skrivet: 20 oktober 2013, 17:35:36 »
Tittar efter bubbelbadkar.

Hur många liter kan min 1245a klara av att fylla?

Har sett ett intressant kar på 370liter. Minus en eller två personer = 300/230liter?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad pjbtwo

  • Bor i Torsby, Värmland
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Torsby
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #764 skrivet: 20 oktober 2013, 17:47:26 »
Det ska bli riktigt intressant att se när tillskott behövs. Gillar ju inte smällkallt så jag hoppas att det aldrig blir så kallt, men det är nog att hoppas på för mycket. Om den klarar -18 °C så vore det ju helt super.

Ang. värmekurvan så är det väl bara att testa sig fram.
Jag är väldigt sugen på att sätta igång rumsgivaren och se vad som händer när jag eldar i mina kaminer, men jag ska försöka hålla mig lite så att jag kan justera in kurvan först.
Förra pumpen sket i hur mycket jag eldade, den kämpade pÃ¥ och gjorde värme med tillskott och hela faderuttan fast att det var närmare 27 °C i huset  :)
Hoppas att den här pumpen påverkas av att man eldar så kanske man kan spara nån krona på att man sliter i skogen.

Var det någon som kunde se om :dt: på VB var ok? Ligger runt 7 - 8°C tror jag. Är det lite högt kanske?
Villa 1,5 plan 155 m2 + 90 m2 källare byggt 1938.
Nibe 1245-10 med två borra 90m samt 120m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!