0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Jag har fått en offert på Nibe 1245-6, 120 m borrdjup....Borrdjup 120 meter. Bor på ett berg.
Hej alla, Jag har fått en offert på Nibe 1245-6, 120 m borrdjup.Bor i villa från -64 enplan med källare, 97 kvm plus gillestuga tot. 125 kvm+ källare,Idag 2 personer, förbrukar 25000kWh inkl hushållsström, men har varit uppe i ca 30-32000kWh när barnen bodde hemma. Eldar lite ved som spets då pannan numera bara går på elpatron, 6kW, och klarar ca -15 grader.Kanske man skall dim. för en större familj än 2 per.eller nu kanske man kan värma på lite mer i källaren, idag 10-12 grader.Min offert: Nibe 1245-6, Anslutning till befintligt system till bef. rör och värmesystem, inkl inkoppling till bef. panna för ev. vedeldning, El + utegivare, monteringsmaterial, driftsättning, Nibe försökring 6 år.Borrdjup 120 meter. Bor på ett berg.
Citat från: Carl N skrivet 06 mars 2010, 08:14:21Det här får inte jag ihop: 6 kW VP, 180 m borra och -0,1 ºC på KB-in? Var tvungen att springa ner i källaren och dubbelkolla... KBin 0,1 och KBut -3.1... Borrningen var avsedd för en 8kW pump men vid räkning i NIBEs superduper beräkningsprogram(hos installatören) så skulle en 6kW räcka och ge ett system som jobbade mer optimalt. Dåligt hål, vet inte... 0,5m till berget och när jag mätte ett par dagar efter borrning så hade jag vatten 7 meter ner = 174m vatten(181m hål för att vara exakt).
Det här får inte jag ihop: 6 kW VP, 180 m borra och -0,1 ºC på KB-in?
Nu verkar jag kanske lite gnällig, men 1,5-planshus på 156 kvadrat med 2-glasfönster i Sundsvall, är det inte lite snålt med 6 kW till det?
Man kan köpa originalet. Eller vänta några år tills Nibe härmar det.
Jag ska precis installera en Nibe 1245 och har hört och läst men kan inte hitta i användarboken att man kan enkelt ansluta golvärme till denna, någon som vet vad som behövs och var man kan läsa om detta.