0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Nu när temperaturen har mildrats så stänger vp av ibland och då har jag märkt att cirkulationspumpen, för elementen, stänger av. Är det rätt? Vad är vitsen med det? När jag hade vedeldning gick cp året runt.
KB-delta har legat på 1,9-2,2ºC, ökade till runt 3 ºC när jag ändrade VB pumpen.
... Dock har jag stött på patrull... KB pumpen sitter, om jag förstått det rätt, på framsidan längst ner bakom en metalllucka som är fäst med 2 torx skruvar... Stämmer detta? Skruvar ur dessa men luckan verkar inte vilja rubbas, ville bara kolla att jag är och rotar på rätt ställe innan jag tar till mer våld
Citat från: janus skrivet 03 mars 2010, 18:26:40Nu när temperaturen har mildrats så stänger vp av ibland och då har jag märkt att cirkulationspumpen, för elementen, stänger av. Är det rätt? Vad är vitsen med det? När jag hade vedeldning gick cp året runt.Under servicemenyn (håll in "bakåt" knappen i 7 sek) hittar du 5.1.10 driftläge värmebärarpump med valmöjligheterna: Auto - Intermittent - Kontinuerlig .Välj kontinuerlig om du vill att den ska gå hela tiden. i läge Intermittent startar pumpen 20 sek före kompressor och stannar samtidigt. I läge Auto ,som är fabriksinställning, uppger Nibe att den går enligt aktuellt driftläge. (Driftläge meny 4.2. auto, manuell, endast tillsats) Misstänker att autoläget är samma som intermittent vid normal drift. Dvs värmebärarpumpen stannar när kompressorn stannar.EDIT.RÄTTNING. Tyckte när jag skrev det att det vore ju konstigt om CP stannade när kompressorn stannade. Har nu kollat upp det och i läge auto går CP.Kolla så att den inte står i Intermittent. Vilket den inte bör om inte någon varit där och pillat.
Några frågor... Fick vår 6kW 1245 installerad för ca2 veckor sedan, 180m borrhål, runt 175m vattenpelare. Hus från 1910, 120m2 i två våningar med halv källare, dragigt som rackarn. 20mm rör och stora radiatorer + 2golvvärmeslingor från en renovering. Kompressorn har gått 370timmar, 70 timmar på varmvatten, 70 starter... Värmepatronen har gått i 59 timmar vilket är lite mycket tycker jag, men vi har ju haft ned till -36 så det sprang väl iväg lite de dagarna. VB-delta har legat på 4-5 ºC, lite lågt tyckte jag så jag hittade in i service menyn och ställde ned cirkulationen vid värmealstring från 70% till 40%. Nu ligger den runt 7-8ºC vilket låter bättre enligt vad jag läst här på forumet. KB-delta har legat på 1,9-2,2ºC, ökade till runt 3 ºC när jag ändrade VB pumpen. Skulle dock vilja ställa ned även KB pumpen för att ge systemet en chans att hämta upp lite mer värme ur vårt borrhål. Som det är nu så har jag -0,1ºC in och -2,2ºC ut, tycker det borde gå att få in tempen över 0ºC iallafall... Dock har jag stött på patrull... KB pumpen sitter, om jag förstått det rätt, på framsidan längst ner bakom en metalllucka som är fäst med 2 torx skruvar... Stämmer detta? Skruvar ur dessa men luckan verkar inte vilja rubbas, ville bara kolla att jag är och rotar på rätt ställe innan jag tar till mer våld Tänker jag överhuvudtaget rätt om att sakta ner cirkulationen på KB-slingan om KB delta ligger under 3ºC och in tempen ligger strax under 0ºC?Någon som har liknande omständigheter med ett dragigt hus från början av 1900-talet in mellansverige (Östersund) som har installerat en Nibe 1245? Bara nyfiken på vad ni kör på för inställningar, vilken kurva osv.
370timmar och 70starter på 2veckor låter konstigt!!! Jag ställde upp mina gradminuter på elen till 1200 istället för 400som var från början, det gjorde gott åt tillsatsen
Citat från: Barkis skrivet 04 mars 2010, 16:58:59370timmar och 70starter på 2veckor låter konstigt!!! Jag ställde upp mina gradminuter på elen till 1200 istället för 400som var från början, det gjorde gott åt tillsatsen"Konstigt" som i för många eller alldeles för få starter(det rörde sig om kompressorn, inte eltillsatsen)? Vad gäller eltillsats och gradminuter... tror de står på -400, om man ändrar det till ett lägre värde, som -1200, skulle eltillsatsen starta mer sällan då eller är det tvärtom?
Tack för svaren, VP är på 6kW. Även om jag inte behöver ställa ned KB pumpen så ska jag öppna och kolla så den är inställd enligt manualen.
Det här får inte jag ihop: 6 kW VP, 180 m borra och -0,1 ºC på KB-in?