0 medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
Vad måste jag göra för att VPn ska slå av när rätt temp uppnåtts?
Med termostat finns risk att det blir kallt i resten av huset men det beror på planlösningen. Jag skulle öka rumsgivarpåverkan samt montera en termostat på radiatorn närmast kakelugn.
Hej! Har haft min Nibe 1245 i 20 dagar nu och kör med elpatron fram till borrning förhoppningsvis före jul men förmodligen först i januari! Jag har en radikal höjning av elförbrukningen och de senaste 3 dygnen har snittat 92 kWh/dygn! Katastrof för en redan halvtaskig ekonomi. Det drog runt 70 ett tag och vi hade inte ens 16 grader inne. Enligt entreprenör var det normalt att det drog 70 Kwh/dygn men igår var en Nibe-representant ur och räknade ut att pumpen drar runt 18 kWh/dygn och att vi bör ta ut en elektriker som kan kolla efter andra fel. Är det troligt att något annat har gått sönder i huset precis i samband med installation av värmepumpen? Har nya vitvaror som inte har visat några tecken på funktionsfel. Utegivaren sitter dessutom i skyddat söderläge och visar 11 grader på dagen trots minusgrader! Det hade ingen betydelse menade Nibe-mannen eftersom pumpen kollar av innegivaren också och styrs av kurvlutningen.? Väldigt konstigt resonemang. Dessutom var inte innegivaren aktiverad! Jag aktiverade den nyss och ställde temp på 21 grader. Nu har vi 19 grader vid innegivaren och elementen jobbar. Vad ska jag göra?? Man kanske kan stänga av pumpen ett dygn och kolla om förbrukningen går ner. Har ingen direkt lust att ta ut elektriker om jag kan lösa det själv. Jag ångrar verkligen mitt val av offert. Den var dyrast och kändes seriösast men hade jag valt en av de mindre firmorna så hade jag förmodligen haft ett borrhål nu och sluppit oroa mig. Saknar min vedpanna mycket. :´(
92 kWh låter inte otroligt.F1245-12:an i gården i Dalarna drog strax över 20 kWh senaste dygnet, och då är innetempen runt 15 °C, och inget varmvatten, utetemp -2,6 ° i snitt. Med ett COP på runt 4 hamnar man i samma läge. 18 kWh kan ju vara möjligt när VP:n är igång, inte på elpatron.Utegivaren skall sitta i skuggat läge, nord eller nordväst enligt installationshandboken. Det är ju den viktigaste givaren, så det skall de göra om och göra rätt! Innegivaren kan bara finjustera.
Det går ju inte direkt att jämföra ditt superhus med min lilla kåk. När jag hade vedpannan så körde jag ofta på elpatronen i den och kom aldrig upp i den här extrema förbrukningen trots riktigt kall väderlek.. Undrar hur mycket den kommer att dra när det blir kallare än några minusgrader. Antingen har dom kopplat något fel eller så är det som dom tror att något annat är trasigt. Han räknade ut vad den drog genom siffrorna i tillsatsinfomenyn; (just nu) status3,0 kW tidsfaktor; 78,9 Hur räknar man då?
Superhus .2x42 m² + 42 m² källare + 2x17 m². Inte stort, men i stort sett oisolerat timmer och gjorde tidigare av med runt 40000 kWh per år på en ensam pensionär med ganska svalt inne och direktel. Någon sa att "faktorn" för tillskottet normeras till 6 kW, dvs du kan ta tiden x 6 kW för att få energiförbrukningen. Det bör bli ca 475 kWh för 78,9h.Hur stort är huset? Vad var tidigare förbrukning? Hur kallt har du nu ute?När du körde elpatron, hur länge körde du den då? Om huset var uppvärmt med ved så kan det nog hålla sig rätt länge med liten energitillförsel utan att det blir kallt.Grannen i Dalarna eldade tidigare med ved, och hade 9 kW elpatron som backup. När han installerade VP berättade han att han var trött på att komma hem till ett 15-gradigt hus när det gått på elpatronerna ett par dagar. 9 kW ger 216 kWh per dygn. Hans hus är inte speciellt stort heller.
Tack för att du klargjorde räkningen för mig. Det verkar stämma. Otäckt dock att det ökar så mycket, första dagarna märkte jag inte mycket på elmätaren men sen har det stigit gradvis: från totalelförbrukning 16kWh första dagarna, sen runt 40 sen runt 60 och nu snittar jag ju 92 de senaste tre dygnen.
Någon sa att "faktorn" för tillskottet normeras till 6 kW, dvs du kan ta tiden x 6 kW för att få energiförbrukningen. Det bör bli ca 475 kWh för 78,9h.
Det är inget fel innegivaren kan bara göra mindre justeringar av värmekurvan beroende på vilket rumgivarfaktor värde du har. Du bör sänka kurvlutningen samt öka önskad innetemp till rätt värde.
Jag ställde ner innertempen till 18,5 grader någon gång i maj. Efter sommaren när luften blivit svalare så ha vi mellan 20,5 och 21 grader inomhus. Termometern och vp visar samma temp vid termostaten. Hur kan jag ha denna innomhustempen när jag ställt in vp på 18,5? Jag är nöjd med temperaturen men undrar varför inte vp gör som jag vill? Vad kan vara fel?
Är det nån som vet vad faktor-grejjen är i den menyn? Är det så enkelt som att faktor 2,0 är lika med två grader framledning per grad innetemp?