0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nojjigt? Vad är tanken med skatt? Vill du betala dina barns skolgång, sjukvård mm ur egen ficka?Är ganska övertygad att Rickard kan dra av allt om han för loggning av sina körningar och att de inte är privata.Sedan beror det på vem som äger fordonet... är den privat egendom?
Nja med nojjig menar jag att skattemyndigheten i sin strävan att täppa till alla tänkbara skattehål lägger en betydligt större skattebörda på företagare än vad som är rimligt och att egenföreagare därme har en sämre skattesits än anställda trots att egenföretagarna tar en större personlig risk. Konsekvensen är att det normalt sett är en skattenackdel att bedriva eget företag.
Skattetrycket bestäms inte av skattemyndigheten utan av sveriges riksdag. Jag tror inte att skatteintäkterna ökar om man låter företag få "fiffla" lagligt. Man skall nog inte se det som en bestraffning att man har lagar och regler som skiljer på privat och företag verksamhet.Sedan får det inte vara för lätt att starta och driva ett företag. Summan av alla laster är konstant! Dumma företags ideer skall inte finansieras av staten!
Citat från: Thomas59 skrivet 09 juni 2009, 12:40:11Nja med nojjig menar jag att skattemyndigheten i sin strävan att täppa till alla tänkbara skattehål lägger en betydligt större skattebörda på företagare än vad som är rimligt och att egenföreagare därme har en sämre skattesits än anställda trots att egenföretagarna tar en större personlig risk. Konsekvensen är att det normalt sett är en skattenackdel att bedriva eget företag.Det är inte så att det är en större skattebörda på egenföretagare än på löntagare, det är en myt som beror på att man jämför så att säga äpplen och päron. Dessutom, när egenföretagaren talar om hur många % han betalar i skatt, 62 % är en siffra som oftast nämns, glöms schablonavdraget för egenavgifterna bort.
Och om jag fattar det rätt så vill Rickard åka privata resor med sin fyrhjuling och dra av för det på företaget.... inte mycket att orda om! Sedan tror jag att Vi bilägre inte köpt en fyrhjuling och kör runt i privataärenden för egna pengar. Tror de får låna en av tillverkaren/agenturen för provkörning. Så fungerar det för min kompis farsa som är motorjournalist. Om jag vore Rickard så skulle jag ligga på ATV om sponsring.
Rickard ! Det är inte osympati! Har också företag och betalar skatt.Det där med att avlöna sina barn tror jag inte på.
Citat från: MGKea skrivet 10 juni 2009, 07:58:30Rickard ! Det är inte osympati! Har också företag och betalar skatt.Det där med att avlöna sina barn tror jag inte på. Vad tror du inte på, jag kollade upp det igår då min son vill sommarjobba åt mig i sommar, men det visar sig vara omöjligt.
Citat från: MGKea skrivet 09 juni 2009, 10:59:37Nojjigt? Vad är tanken med skatt? Vill du betala dina barns skolgång, sjukvård mm ur egen ficka?Är ganska övertygad att Rickard kan dra av allt om han för loggning av sina körningar och att de inte är privata.Sedan beror det på vem som äger fordonet... är den privat egendom?Vem som äger den spelar ingen roll, men eftersom jag har en enskild firma så är jag och företaget samma sak.Vad menar du att jag skall kunna dra av, loggning av körningar?För det första, om jag skall kunna göra några avdrag alls så krävs det att jag för en körjournal, där skall varje start och stopp av maskinen redovisas, mätarställning, var jag skall och i vilket ärende.Mina 300 mil på fyrhjulingen utgärs till stösta delen av sträckor på mindre än 1 KM, det är helt orimligt att börja bokföra detta för att göra avdrag på någon hundring/år.Allt arbete som jag ser framför mig med detta projekt bör ju i mina ögon på en någorlunda kort sikt kunna ge en viss återbäring, och i mina antaganden ligger det att jag kommer att arbeta redaktionellt med redovosningarna och testerna minst 200% längre tid än de faktiska körningarna tar i anspråk.MGKea och Staten anser alltså att jag (med skattade pangar) skall betala för både kostaderna för maskinerna - och körningen, och sedan arbeta gratis, för att mina läsare skall kunna ta del av mina erfarenheter.Skulle vara kul att ge en anställd samma premisser... Typ, om det inom 1-5 år kommer en ny annonsör som hävdar att de vill annonsera då ATVForum har Sveriges mest seriösa tester av fyrhjulingar, först då - skall du få en liten del av intäkten Den skall naturligvis beskattas), men tillsvidare får du själv bekosta fyrhjulingen, körningen, och arbetet med att framställa innehållet.
Citat från: Rickard skrivet 10 juni 2009, 07:59:52Citat från: MGKea skrivet 09 juni 2009, 10:59:37Nojjigt? Vad är tanken med skatt? Vill du betala dina barns skolgång, sjukvård mm ur egen ficka?Är ganska övertygad att Rickard kan dra av allt om han för loggning av sina körningar och att de inte är privata.Sedan beror det på vem som äger fordonet... är den privat egendom?Vem som äger den spelar ingen roll, men eftersom jag har en enskild firma så är jag och företaget samma sak.Vad menar du att jag skall kunna dra av, loggning av körningar?För det första, om jag skall kunna göra några avdrag alls så krävs det att jag för en körjournal, där skall varje start och stopp av maskinen redovisas, mätarställning, var jag skall och i vilket ärende.Mina 300 mil på fyrhjulingen utgärs till stösta delen av sträckor på mindre än 1 KM, det är helt orimligt att börja bokföra detta för att göra avdrag på någon hundring/år.Allt arbete som jag ser framför mig med detta projekt bör ju i mina ögon på en någorlunda kort sikt kunna ge en viss återbäring, och i mina antaganden ligger det att jag kommer att arbeta redaktionellt med redovosningarna och testerna minst 200% längre tid än de faktiska körningarna tar i anspråk.MGKea och Staten anser alltså att jag (med skattade pangar) skall betala för både kostaderna för maskinerna - och körningen, och sedan arbeta gratis, för att mina läsare skall kunna ta del av mina erfarenheter.Skulle vara kul att ge en anställd samma premisser... Typ, om det inom 1-5 år kommer en ny annonsör som hävdar att de vill annonsera då ATVForum har Sveriges mest seriösa tester av fyrhjulingar, först då - skall du få en liten del av intäkten Den skall naturligvis beskattas), men tillsvidare får du själv bekosta fyrhjulingen, körningen, och arbetet med att framställa innehållet. Skall du nöjes köra och låta staten vara med och finansiera så tycker jag det är fel. Som enskildföretagare tror jag det är bäst att du skiljer på privat och företag. Det blir knas annars!