0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det där är en facklig fråga som har lösts på lite olika sätt. Tidigare var vi lediga annandag pingst som alltid var en måndag. Denna ledighet togs bort och ersattes med nationaldagen som inträffar 6:e juni och inte på en bestämd veckodag. På detta sätt minskades ledigheten med 2/7:s dagar i snitt över tiden och det går ju inte facken med på. Mitt företag löste det med att ge 2,3 h i kompensation varje år, det motsvarar 2 dagar under en 7 årsperiod. En annan lösning är att ge ledigt veckodagen före eller efter helgen de år då nationaldagen infaller en helg.
konstigt det där. Jag kom kompenseras när en helgdag infaller på min frivecka. Också rätt konstigt
Det ni hänvisar till har inget med rättigheter att göra, utan är helt och hållet ett resultat av bra (eller dåliga, beroende på hur man ser det) förhandlare.
Däremot tror jag nog att de anställda på energimyndigheten fått sin lediga dag helt gratis.
Helt sinnessjukt! En extra ledig dag som råkar infalla på en dag då man ändå är ledig kompenseras med en extra ledig dag. Allvarligt, det var det mest korkade jag hört på länge. Folk som bestämmer sådant och arbetstagare som kräver/tycker det är ok med sådant skulle tvingas vara egna företagare i 5 år som straff.Bortskämda och arbetsskygga. Dom borde ställa sina jobb till förfogande till någon arbetslös som fortfarande har lite arbetsmoral kvar.
Hej Thomas59! Ja så du menar att folk skulle jobba 1 dag mer på de år som nationaldagen infaller på en lördag eller söndag ifh till att de alltid var lediga på annandag pingst tidigare?? Det påverkar ju den totala årsarbetstiden?? Men alternativet skulle väl isf vara då att arbetsgivarna betalade lön + övertidsersättning för 1 dag/år de år som nationaldagen infaller på en lördag eller söndag och då ingen kompensationsledighet ges. Mvh Raffen.
Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....
Citat från: MGKea skrivet 06 juni 2009, 15:47:48Jag tycker att en löntagare i stort alltid nallar på arbetsgivaren genom att komma lite senare, gå lite tidigare mm mm mm....Det är ju en fråga om ledarskap!