Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radiatorer, 1-rør /2-rør system ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radiatorer, 1-rør /2-rør system ? (läst 3315 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trond
Nybörjare
Stad/land: Halden/ Norge
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
Trond
«
skrivet:
22 april 2009, 10:51:02 »
Citera
Hei folkens. FØRST en
HYLLEST
til våre naboer i øst !!!! Dere er kommet flere 10 år lengere enn oss nordmenn når det gjelder varmepumper. studs Thumbsup
Har nettopp kjøpr oss hus i halden ved svinesund(svensk side)
Huset er bygd -71 grunnflate 177 m2 + kjeller på 40 m2 10 cm isolasjon i vegger og 15 i gulv og tak. Der står i dag en gammel sentralfyr (oljepanna) og ett 1-rør system på ca 55 meter påmontert 8 stk radiatorer.
Sentralfyren annser jeg for å ha gjort sin jobb. Så den skal ut!
I den anledning kontaktet jeg importøren av IVT til norge for å sjekke litt rundt vårt annlegg.
Han var neggativ til tusen og mente att det annlegget ikke gikk ann å bygge på. måtte rive alt og bygge nytt 2-ror system. prislapp: 250 Knkr.
Så nå vender jeg meg til dere i dette eminente forum for å søke råd og veiledning.
Våre ønsker i utgangspunktet er å få bergvp med inkluderende vvb.
Tar i mot all informasjon med takk.
Er en tørr svamp når det gjelder vp.
Loggat
"Norrbaggen"
srick
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
srick
SV: Radiatorer, 1-rør /2-rør system ?
«
Svar #1 skrivet:
22 april 2009, 11:38:12 »
Citera
Hej!
Jag har själv ett enrörssystem till mina radiatorer, är medveten om att det är ngt sämre än ett tvårörssystem men tror inte att det kan inverka så mycket som din IVT-leverantör verkar tycka... så länge det är vattenburet har du ju iaf möjligheten att byta från oljepannan till vad du vill
Vad du kan behöva tänka på (som jag) är att det kanske lönar sig med en volymtank eller så för att få upp arbetsvolymen lite om elementen är små (som mina).
Jag har tyvärr inte tillräckligt med kunskap för att säga bu eller bä men jag är skeptisk till leverantörens uppskattning
// Stefan
Loggat
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #2 skrivet:
22 april 2009, 11:50:11 »
Citera
Hej
Förutsatt att 1-rörssystemet är rätt dimensionerat, kan det väl inte vara sämre än ett 2-rörssystem.
Vilken framledningstemperatur som behövs, beror ju på dimensioneringen av radiatorerna.
//Ronnie
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Trond
Nybörjare
Stad/land: Halden/ Norge
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Kön:
Trond
«
Svar #3 skrivet:
22 april 2009, 12:25:50 »
Citera
Hei i gjenn folkens.
Takk forHurtig svar!
Med og beholde 1-rør systemet har jeg spart meg noen tusenlappar
Rørsystem: Vet erligtalt ikke dimensjon men har vært i kontakt med en gammel rørlegger og han anntydet att 20/ 22 mm. rør var vanlig i 70-75 kansje ennå større.
Radiatorer: Det er i allefall 2 stk 20cm Høy og 2,5-3 m lange disse er doble.
Di andre er 60X60 eller 60X80 Kan ikke svare konkret fordi vi overtar ikke huset før 22 mai.
Radiatorene er sikker slike høytemp radiatorer.
Kan disse brukest videre?
Forslag til en billig og bra VP?
// Trond
«
Senast ändrad: 22 april 2009, 12:31:36 av Trond
»
Loggat
"Norrbaggen"
6wood6
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
6wood6
«
Svar #4 skrivet:
17 juni 2009, 18:27:46 »
Citera
Funnet noen løsning på problemet? Var i nesten lik situasjon som deg, men hos meg tynne rør, kun 10 -15mm som gjorde at de som solgte vp luft vann sa det ikke var bra for meg heller. Har rivd mitt, men oppdaget desverre at svenskene har kommet lenger på dette, og at luft vann ville nok fungert bra.
Loggat
Bidda
Vannmann med prosjektsjukan ;-)
Kan värmepumpar
Stad/land: Hønefoss, Norge
Antal inlägg: 82
Karma +0/-0
Kön:
Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
Bidda
«
Svar #5 skrivet:
18 juli 2009, 09:42:34 »
Citera
Bytter nå fra olje til vp (væske-vann) og har ett-rørssytem (-83) som alle 4 tilbydere ikke har kommentert negativt. Setter inn en viftekonvektor for å bedre varme uttaket i stua.
Loggat
mvh Bidda
Vi har Alpha-InnoTec væske-vann SWC100H/S (10kW) med 200m energibrunn. Montert i september 2009 og erstattet en oljefyr fra 1984 . Hus fra 1972, 180m2 varmes med vannburen varme (radiator og en fancoil), samt varmtvann.
VP - Worklog
Vår Hjemmeside
Byggeprosjekter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 523
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
tipo874
gulevski
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info