0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Körde dina ùppgifter i thermias program och kommer fram till att en 8kw G2 ska klara hela behovet.
om du har en egen grävmaskin och det finns plats i pannrummet har du funderat på en fulleffekts anläggning. Thumbsupköper man en v-p med 2 kompressorer får du en riktigt bra anläggning. c-c
Det är klent . 8kwh är 32 watt per m2 vid dut . Ligger i feber annars skulle jag räknat lite åt dig men mellan tummen och pekfingret har du en topp effekt på 13-15 kwh vid minus 23 inklusive ventilations förluster ska du ha det éxaktare räkna på u-värdet och ventilations förluster . ecozonen har en wwu 1200 ,11,5 kwh wwu 1500 14kwh med 2 kompressorer det finns flera. men dom går bra.c-c
Om man antar att dina uppgifter på 250 kvadrat och byggt före 1955, 2 plan och 41000 kwh liggandes i uppsala stämmer. Så vid 50% verkningsgrad på den gamla panna ska en G2 8klara till -23 enligt programmet om verkningsgraden är 75 % så ska tillsatsen slå till vid -10 grader. Följdaktligen så efter dina uppgifter så är en G2 8 helt rätt. oavsett verkningsgrad.För hur ofta har ni kallare än -10?Men om du ändå gräver 800!!!!! meter så kan du ju gå upp en storlek om du vill.
ecoheat 10,5 tillsats från -9 , 12000 ca i förbrukning efter åtgärd, 2*350 m slinga
väljer du fulleffekts dimensionering med 2 kompressorer blir det ingenting,grävningen kostar dig inte mer än dieseln så varför inte. c-c
klart att en värme pump med 2 steg blir lite dyrare , men den ska stå där 15-20 år.och under den tiden tjänar man en del pengar på en sån lösning . Har en yrkeskollega som servar wiessman .han talar väldigt gott om dom .c-c
beror vart i landet du bor.ring ecozon på måndag.c-c
Om jag vore du skulle jag köra på en Thermia G2 10 med 400 meter kollektor. 800 ger inte mer utan kostar bara mer.Dessutom eftersom pannrummet är mitt i huset så passar G2 bra eftersom det är den tystaste pump jag har hört. Visst, jag har mest stoppat in Thermia men några andra har det blivit. Om dina föräldrar använder VV som vanliga "äldre" personer gör så får dom VV sgt som gratis under eldningssäsongen tack vare HGW tekniken.