0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ställer min första fråga som forummedlem i denna tråd då jag har ungefär samma förutsättningar. Jag har möjlighet att köpa en pump till ett mkt bra pris, men den håller som lägst 16 grader. Så frågan är: Är det lönsamt att lägga, säg 8000:- extra för en 10 gradersfunktion? Har inte lyckats få ett bra svar och även här i forumet verkar det råda skiljda meningar. När jag frågat återförsäljaren varför Sanyo inte har en sån funktion så har man sagt att man valt bort det pga det inte är bra för pumpen och ändå ger marginell förbrukningssänkning. Visst, i de lägen då utetempen är låg så får ju båda typerna arbeta och det kommer väl tryckas på värme ungefär lika ofta med båda. Men när utetempen går över 10 grader så behöver ju inte den ena värma alls. Detta är ju bara min egna teori och jag kan inget om sånt här. Jag tänkte som så att ett hus som håller 16 grader och ett likadant hus som håller 10 grader båda borde få ganska lika temperatursänktning per timme om uteluften håller t.ex. -5 grader. Eller skiljer det mycket? Om det stämmer borde det gå lika mycket effekt för att höja tempen till den tidigare. Förstår att det skiljer, men undrar hur mycket och om det är värt prisskillnaden.